Brandweerpakken?

  • Martijn Prinsheem

    Hallo allemaal,

    Wij moeten binnenkort beslissen welke uitrukpakken gaan aanschaffen ter vervanging van de oude. Welke pakken zijn er zoal in Nederland in gebruik en wat zijn de ervaringen daarmee?

    De grootste 2 in NL zijn vanderMark en Prof? Wat zijn jullie ervaringen met deze pakken?

  • Guust

    Alles goed zolang het maar geen overalls zijn.

    WIj zelf hebben van der Mark. Op zich hele goede pakken maar in de zomer kan het aardig warm worden

  • vuurduivel

    Vraag het eens na bij de collegas in A'dam die hebben klachten over de pakken die zij dragen, misschien gaat er een onderzoek naaruit om welk pak het beste is op meerdere vlakken!!

  • brw pino

    wij hebben sinds 3 maanden pakken van PWG uit goes, en deze bevallen ons prima.we hebben vele merken getest en pwg kwam er als beste uit. Wij hebben de pakken samen gekocht met brw Ede. de pakken van Van der Mark zijn niet echt zo goed als men zegt vraag maar na in Arnhem , A'dam en Haaglanden. Als je iets extra's wilt of een verandering dan zijn ze bij vd Mark erg terug houdend en je moet gelijk extra dokken. Mijn tip ga eens diverse korpsen bellen en vraag naar hun pak en hun bevindingen. Dan een kleding commissie opstarten en pakken testen ook bij hitte, ga trappen op etc. vaar niet blind op het tno bewijs van vd Mark dat is al gedateerd.

    Echt slechte pakken zijn er niet maar je moet wel een pak kiezen zoals jullie het zouden willen( bijv extra zakken of lusje) en dat het comfortabel.

    grt brw pino

  • vuurduivel

    wacht maar tot het zomer is!!

  • rick

    Wij hebben ook pakken van PWG en ik ben uitermate tevreden over, en ja ieder pak is in de zomer warm.

    Maar verder is PWG top, draagt heel licht, houdt goed de warmte tegen en zit lekker.

  • BRW

    Van der Mark vind ik persoonlijk geen fijne pakken, ze zouden adement moeten zijn maar we merken daar weinig van. Al bij een niet al te zware klus (hv,klein brandje, reanimatie) tijdens niet eens echt warm weer gutst het zweet je poriën uit. Hoewel ik zelf niet zo'n hevige zweter ben zijn na een klusje mijn benen en rug zijknat van het zweet.

    Ook bij brand kan je heel gemakkelijk last van hittestuwing krijgen omdat het pak niet goed uitademt en je makkelijk te ver gaat. Met duffel had ik nooit last van hevig zweten.Bij vele pakken zijn de voeringen al verbrand bij brandjes en in de flashover container.

    Ook de pakken wassen is een ramp; je moet ze uitelkaar halen voering en buitenkant apart wassen en dan weer inelkaar zetten. Een soort van overall lijkt me helemaal erg dan kan je nieteens je kas ff uitdoen als de situatie dat toelaat.

  • WA

    Ons korps heeft ook overwogen om W vd M pakken aan te schaffen omdat deze in de regio veel gebruikt worden maar ik heb begrepen dat W vd M geen garanties wilde geven aan pakken die in een oefen/ vuurbunker geweest waren. Omdat dit tegenwoordig een verplichting is, zijn deze pakken al snel afgevallen. Ook heb ik al diverse malen vernomen dat er schroeiplekken in het pak komen, dit zou komen door een foutje in het makings-proces. (of dit waar is weet ik niet, het zijn `geruchten`!!!!) Verder hoor ik wel tevreden geluiden over deze pakken (ondanks de geruchten)

    Proff pakken schijnen erg duur te zijn, volgens mij heeft R`dam deze.

    Wij hebben nu pakken van PWG en deze zitten perfect. Daarnaast hebben wij contact gehad met BiZa over de striping. We hebben de pakken anders laten stripen zodat we voldoen aan…..Nen……???? voor de veiligheidsvesten. Ook de gele/witte striping is overwogen maar volgens de BiZa absorbeert de gele striping de witte waardoor het effect van de witte striping minder wordt.

    Daarnaast was gele striping nergens voor nodig omdat je een brandweerman bent en geen wegwerker. Bij een ongeval zet je sowieso je voertuig zodanig dat je zelf beschermt wordt. Als je niet veilig kan werken, dus als je beter op moet vallen door de gele striping, ben je verkeerd bezig, zet dan de hele weg af!

  • BRW

    Nou ik kan je vertellen dat over die van de Mark(t) pakken niet alleen geruchten bestaan. Schroei plekken in de voering, niet ademen, hittestuwing en lastig om te wassen heb ik allemaal meegemaakt of van heel dichtbij gezien.

  • piepeltje

    In bovenstaande reacties staan wat ongelukkige opmerkingen.

    Ten eerste bestaat BIZA al lang niet meer, maar is het nu BZK. Dat geldt ook voor de brandweer!! BZK staat voor het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dus niet meer over BIZA praten, staat niet erg professioneel.

    Daarnaast is er, ook voor brandweerkleding, sprake van EN-normen, dat zijn Europese normen.

    Sommige van die normen gaan over hoge zichtbaarheidskleding, zoals van onze ambu-collega's en de bergers.

    Een van de eisen in die EN-normering is dat er een minimaal percentage reflecterende en fluorescerende stof op het pak zit.

    Reflecterend geeft licht als je er met licht op schijnt.

    Dat zit op de brandweerpakken in voldoende mate.

    Fluorescentie is het verschijnsel van felle kleuren, waarbij je in daglicht en in de schemer beter zichtbaar bent.

    Dat zit op nederlandse brandweerpakken niet of in onvoldoende mate.

    Sommigen reageren dat ze dan wel een hoge zichtbaarheidsvest gebruiken. Jawel, bij hulpverlening, maar niet bij brand.

    Terwijl je toch bij de eerste de beste papierbak gewoon uit je verschoning kan worden gereden omdat ons zwarte pak nou eenmaal niet opvalt.

    Ook het correct opstellen van je TAS helpt niet voldoende, tenzij je er allemaal in blijft zitten.

    Kijk eens naar de engelse pakken (geel/brons) of de amerikaanse pakken (geel) of zie eens hoe de duitse brandweerjassen eruit kunnen zien, met fluorescerende schoudestukken.

    Dan nog iets: nergens kan worden gevonden dat de nederlandse brandweer niet hoeft te voldoen aan de Europese kledingnormen. Dus ik ben bang dat het wel een beetje verplicht is. En natuurlijk ook in het belang van je eigen veiligheid.

    Want je wil toch veilig naar huis na je dienst. Ik wel!!