brandweer gevaar voor zichzelf

  • sjef

    van het ad:

    http://www.ad.nl/binnenland/article340091.ece

    brandweermensen lopen onnodig gevaar bij hun werk. ze hebben te weinig ervaring en oefenen niet genoeg en leren nauwelijks van hun fouten. De problemen zijn extra groot, doordat de leiding van de korpsen tekortschiet.

    Dat harde oordeel velt de Technische Universiteit Delft na ondervraging van vijftig deskundigen. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid had opdracht gegeven voor het onderzoek.

    Bij de brandweerkorpsen blijkt een cultuur te heersen van pappen en nathouden. Het is ongebruikelijk elkaar aan te spreken op fouten.

    De brandweer reageert traag op nieuwe regels en weet te weinig van milieu- en bouwwetgeving. Ook van ongelukken met gevaarlijke stoffen heeft de brandweer te weinig kennis in huis. ?We hebben te weinig ervaring en van de ervaring die we hebben leren we te weinig,?? aldus een van de deskundigen. Hun deelname aan het onderzoek was anoniem.

    ?Doordat situaties na ongelukken vaak pijnlijk zijn voor betrokkenen, gaan evaluaties niet diep genoeg en blijven zaken onbenoemd.?? De deskundigen waarschuwen dat dit extra gevaar oplevert voor de brandweermensen. Ook hebben veel officieren te weinig basiskennis en is er bij de opleiding geen aandacht voor brandontwikkeling.

    Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) constateerde vorige maand al dat de rampenbestrijding tekortschiet.

  • Cerberus

    Als al die beleidsmakers en onderzoekers nu een gingen onderzoeken hoe de brandweer meer geld kan krijgen om haar werk naar behoren te doen. Brandweer is altijd sluitpost op begrotingen, een noodzakelijk kwaad. Opleidingen en trainingen kosten geld en dat is er gewoon onvoldoende.

  • brw20052

    Wat weer een bericht

  • brw20052

    Wanneer gaat men nu eens uit van de positieve kant

    Eerst willen ze alle brandweer mannen na 20 dienstjaren eruit hebben

    Dan wordt er weer gesleuteld aan het rooster

    Laten die Heren Managers nu eens opstaan en voor hun personeel opkomen

    Elke brandweerman wil goed getraint worden maar laten ze nu eens eerst zelf alles op de goede rit zetten

    Ga nu eens goed en terdege regelen dat de vrijwilliger ook goed kan oefenen en dat doe je alleen maar door goed afspraken te maken met je baas

    Als we dat nu allemaal hetzelfde deden dan was dat tenminste geregeld

    Nu moet idereen maar zijn eigen hagje regelen en hopend op de welwillendheid van zijn baas

    Als dit allemaal geregeld is dan komt er tenminste genoeg tijd vrij voor de goede opleiding die we allemaal wel willen

  • Dennis

    Te weinig ervaring? Zou kunnen, maar lijkt me stug. De dames en heren die over ons beslissen, menen dan wel dat je na 20 jaar bij de brandweer te hebben gewerkt, weg moet. Dus daarmee ook weg ervaring….. Ligt het aan mij of snap ik het nou niet? En die zogenaamde “brandweermanagers” maar ja en amen knikken om zelf er een streep bij te krijgen en bij de burgervader een bruine arm halen. SLA G*DVERDOMME EENS MET EEN VUIST OP DE TAFEL!!!!

    De brandweer reageert traag op nieuwe regels en weet te weinig van milieu- en bouwwetgeving. ????????

    Man man man, wat denken ze wel niet? Moeten we daar ook nog eens cursussen voor gaan volgen. Zodat we voor het blussen nog even een vergunning gaan nakijken of die wel klopt? Of dat een wandje wel volgens de richtlijnen geplaatst is? Brrrr, tijdens het typen krijg ik me toch braakneigingen….

    Genoeg gezeikt, hier kom je toch nooit over uitgezeurd…

  • brw pino

    Die deskundige proberen hun eigen hagje te redden, want hun zijn de deskundige en wij het klootjes volk in uniformen die ipv oefenen alleen maar bier drinkt in hun ogen.

    Ik denk dat de brandweer proffesioneler is geworden de laatste jaren en dat grote incidenten wel degelijk geevalueerd worden ( zie de koningskerk in haarlem).

    En voor wat de bouw en milieu wet geving betreft: niets is zo veranderlijk als deze wetten cq regelgevingen, vandaag is het dit en morgen is het weer anders omdat de deskundigen elkaar ‘gek’ maken.

    laat ze lekker in hun sop gaar koken

  • Firefox

    De koe bij de hoorns gevat zou ik zeggen. Ben het er voor een groot gedeelte wel mee eens. Officieren met te weinig basiskennis is nog slapjes uitgedrukt. De huidige “brandweermanagers” zijn veel te druk met het tevreden houden van het gemeentebestuur en het verzamelen van sterretjes, daardoor blijft er te weinig tijd over voor het runnen van een brandweerkorps.