C2000 verbrand in Zweden

  • Debbie

    Ik ben vorige week voor oefening in Revinge in Zweden geweest. Tijdens de warme oefeningen zijn de meeste headsets gesmolten. Dit was al te verwachten , maar is nu bevestigd. Indien het dopje van de spreeksleutel smelt, blijft hij hangen en kan de rest ook niet meer spreken.

  • A. Lukas

    lekker veilig voor de collega's

  • Debbie

    Inderdaad niet erg veilig voor ons. In de media roepen de uitvinders dat het systeem zo goed werkt, maar ze zijn het vergeten te beveiligen tegen hitte. En dat komt de brandweer helaas nog wel eens tegen!

  • robberd

    zonder een voor of tegenpositie in te nemen vraag ik me af of het met analoog anders was.

  • Hans76

    Hallo,

    Ik ben zelf werkzaam met het C2000 systeem(lokaal beheer) en de randapparatuur die erbij horen.

    Graag wil ik weten welke headsets jullie gebruikt hebben met welke portofoon, de Nokia(Friesland) of de MTP700.

    De reden dat ik dit vraag heeft te maken met dat wij binnen onze veiligheidsregio op het punt staan ook naar Zweden te gaan voor de Gaspakdragers. Doordat zij daar zijn krijgen ze gelijk een flinke hittetraining erbij.

    Tevens is het zo dat we binnen het korps waar ik vrijwilliger ben ook headsets aan willen kopen voor in de MSA helm.

  • kees

    ja dat was met analoog zeker anders, daar hadden wij nooit problemen meer in warmte. Wij hadden Motorola portoons met Motorola headsetset, en nooit problemen met de warmte.

    Wij zijn hier in nederland ook op oefencentrums geweest, warm was het wel maar niet overdreven. De krulsnoeren waren na afloop van de oefening een keer zo lang als aan het begin van de oefening

    Maar hier zal wel weer iemand zeer goed over nagedacht hebben, ja dus iemand die normaal altijd achter zijn bureau zit en echt niet weet wat er in de praktijk zich afspeelt.

    Kees

  • Webmaster www.brandweerinactie.nl

    Ik hoop niet voor de gaspakdragers dat het zo warm wordt als van de week want dan zijn ze gelijk samen gesmolten ;o)

  • kees

    Wij hebben de MTP 700 portofoon met de Savox losse handmike en haedset.

    De portofoon is niets mis mee werkt prima en kan ook tegen de hitte, maar de snoeren van de randapparatuur dus helemaal niet. Het schijnt dat deze een smeltpunt hebben van 90 graden.

  • Groen

    Hebben jullie je eigen wel eens afgevraagd wat zij in Zweden voor oefeningen aan het doen zijn. Is het bekend met wat voor temperaturen er gewerkt wordt. Ik twijvel nog weleens aan dit soort bijeenkomsten. Het feit dat in een oefensituatie een bivakmuts gedragen moet worden, denk ik dat er temperaturen gecreerd worden waar inderdaad de apparatuur gaat smelten. Ik denk dat hier niets tegen bestand is. Wat is het doel om op deze manier het vak uit te oefenen.

  • denk ik zo

    Waarschijnlijk ben je niet op de hoogte dat de laatste 26 jaar in zweden geen doden meer onder collega's gevallen zijn bij binnen brand. Wij kunnen nog wat van ze leren en zeker als het gaat in extreme situaties waar ieder brandweermens in terecht kan komen.

    Het doel om in zweden te oefenen is om ervaring op te doen in extreme situaties. Je zelfvertrouwen groeit er met de dag. Je leert op een juiste wijze grensverleggend bezig te zijn.

    Het wordt tijd dat de tactiek en techniek die de Zweden hanteren ook Nederlandse les en leerstof worden.

    Maar goed het is niet zo prettig om te weten dat jullie apparatuur het heeft laten afweten ( Bij ons was dat niet zo) Hopenlijk gaan ook daar de oogjes eens open om ons hufterproof communicatie apparatuur te leveren zodat dit een hele zorg minder kan zijn….

    denk ik zo