mannen en vrouwen ??

  • an

    Op het vrouwen forum is ooit een bericht geplaats wat nog steeds erg actuweel is.

    Namelijk zijn vrouwen wel sterk genoeg ??

    Er word van alle kanten kritiek geleverd, we zijn niet sterk, we kunnen niets enz enz.

    Kijk ik kan ergens wel iets begrijpen van die kritiek want het is bewezen dat vrouwen fysiek iets minder kracht hebben als mannen

    Maar het is ook bewezen dat vrouwen soms fysiek meer hebben omdat ook lang niet alle mannen sterk enz zijn.

    Zou ook wel eens de positieve verhalen willen horen.

    Niet van de vrouwen maar van jullie mannen.

    Zie dat er in veel beroepskorpsen vrouwen zijn en de mannen die ik daar heb gesproken waren er over uit dat hel goeie meiden zijn dus ook kwa brandweer vrouw zijn !!

    Kwaad spreken is niet zo moeilijk maar op mannen is ook genoeg aan te merken haha

    Ik zit in een korps waar ik nog geen kwaad woord over mezelf en de andere 4 meiden heb gehoord al waren er bij sommige mannen bedenkingen, Ze gaven het de kans eerst zien en dan geloven.

    Dat heeft ons nu tot een hecht team gemaakt met 5 vrouwen erbij

    Super gaaf !!!

  • Mountainhouse

    Nou inderdaad An,

    Wij hebben sinds kort ook een aantal vrouwen in het korps gekregen. En ik kan je vertellen dat het een hele vooruitgang is geweest. Er staat nu elke dag koffie en thee klaar als we beneden komen. De kazerne is een stuk schoner en de bedden worden elke dag netjes weer opgemaakt. Mijn uniform hangt elke keer weer netjes gestreken aan de kast als hij gewassen is en is een stuk zachter want hij wordt nu lekker gewassen met robijn wasverzachter. En er ligt netjes een briefje klaar als er iemand gebeld heeft en we waren toevallig even uitgerukt. De afwas is hoeven wij ons ook niet druk meer om te maken. Alleen de moeilijke klusjes op de kazerne doen we eigenlijk nog zelf. Maar dat kan je de dames ook niet kwalijk nemen. Niet iedereen heeft natuurlijk 2 rechter handen en of een beetje technisch inzicht.

    Owja, er zijn ook nog een aantal nieuwe relaties ontstaan. Wel ten koste van bestaande, maar ja dat moeten we dan maar voor lief nemen.

    Ik zal je eerlijk zeggen ik was ook sceptisch, maar ik ben helemaal om sinds ik niet meer alleen slaap op de kazerne ;)

    Groetjes

    Mountainhouse

  • an

    Moet toegeven je kan het leuk vertellen

    Mijn eigen schuld vroeg om een leuk verhaal

    Maar nu de realiteit !!!

  • korsakoff

    In mijn ogen maakt het geslacht niks uit:

    Het gaat erom dat een persoon de vereiste lichamelijke en geestelijke vaardigheden bezit om het repressieve werk als brandweermens te doen. Bij een overaanbod van sollicitanten dienen de meest geschikten het te worden en daarbij gaat het niet alleen om de lichamelijke maar ook om de geestelijke vaardigheden.

    Voor beroeps gelden vaak nog aanvullende eisen omdat ze naast repressief optreden ook nog “kazernetaken” verrichten. Dit kan variëren van monteur tot CAD-tekenaar etc.

    Als partners van brandweermensen bang zijn dat door de komst van vrouwen hun relatie op de klippen loopt, zegt dat meer over die partners en de relatie dan over de komst van vrouwen.

    Mijn opinie is dat er twee redenen zijn waarom vrouwen binnen een korps niet geaccepteerd raken:

    1. Geen fatsoen bij sommige manlijke collega's gecombineerd met een gebrek aan corrigerend vermogen bij collega's en leidinggevenden

    2. Lagere eisen op lichamelijk en/of geestelijk vlak (zogenaamde positieve discriminatie)

  • Debbie

    Wij hebben nog geen ervaring in de (beroeps)uitrukdienst. Ondanks dat de dames minder hoog hoefen te scoren bij de sporttest is er nog nooit één doorheen gekomen. En als je kunt kiezen, neem je de beste uit de kandidaten. Daar heeft de belastingbetaler recht op!

  • BRW

    Tja vrouwen bij de brandweer.

    Op zich niets mis mee mits zij aan dezelfde eisen als de mannen voldoen en voor hen ook dezelfde regels gelden als voor de mannen.

    Op groeps nivo behoort een vrouw ook in het pulletje te passen en daar moeite voor te doen, dat hebben namelijk de nieuwe mannelijke collega's ook moeten doen. Houd dus in dat ze zich niet meteen persoonlijk aangevallen moeten voelen als ze eens een emmertje water over zich heen krijgen, als er over seks gepraat wordt of als ze eens de volle laag krijgen van een collega bij wie zij opdat moment net de druppel is die het emmertje doet overlopen, als dat bij “mannen onderelkaar” gebeurt zijn beiden het na een uur vaak weer vergeten, het valt te bezien hoe vrouwen daar in het algemeen op reageren. Men zit ook met het probleem van de posters en calenders met naakte vrouwen in de kazerne, moeten deze verdwijnen? en van wie moeten ze verdwijnen, de vrouwen zelf of van het commando. Hoe zit het met omkleden bij een uitruk. Hoe zit het met douchen, mijn schone kleding ligt altijd in mijn kamertje, moet ik nu een badjas aan vanuit de douch naar mijn kamertje?

    Kreeg laatst een brief binnen over de hep B prikken die gegeven gaan worden, dat moet op een vrije dag gebeuren men krijgt hier geen vrij voor, een dag later kreeg ik een uitnodiging voor een simposium over vrouwen bij de brandweer deze kon zelfs op een werkdag bezocht worden daar men hier bijzonder verlof voor kreeg….

    Aflossen mag ook geen probleem worden als er bijvoorbeeld al een vrouw op de kazerne zit waar men moet aflossen maar waar slechts een “vrouwen afdeling” is.

    Draai het voor de grap eens om en plant een man in een kapsalon waar alleen vrouwen werken, daar dient de man zich ook aan te passen en geen problemen te maken over de naakte mannen die op ansichtkaarten staan die men binnen krijgt tijdens de vakantie periode of over de gespreksstof tussen de vrouwen.

    Vrouwen bij de brandweer…?? geen probleem als ze maar repressief hun “mannetje” staan, dus ook met de spreider e.d. en als ze tijdens het kazerne leven gewoon lekker meedoen met de rest en niet om het minste geringste naar het commando loopt. En ook zeer belangrijk dat vooral het commando ze normaal als iedere andere brandwacht behandeld want positive discriminatie is OOK discriminatie.

  • an

    Leuk om deze verhalen zo allemaal te lezen.

    Het eerste verhaal was helemaal leuk en heb daar erg om gelachen op een positieve manier, hoe kom je erop.

    De verhalen erna zijn leuk om te weten en idd vanuit het oog van de mannen ook een reactie die lochies is.

    Tja wat veranderd er allemaal als er een vrouw binnen komt vallen in een echte mannen kazerne.

    Ik persoonlijk vind dat wij meiden ook zeker aan de eisen moeten voldoen en ingezet moeten kunnen worden bij wat dan ook.

    Daar ben je voor en dat word van je verwacht.

    Je hebt daar voor gekozen, geleerd en je diploma gehaald dus moet dat allemaal geen probleem zijn.

    Kwa conditie enz, dat kan je zelf ook goed op peil brengen en houden maar dat moeten mannen ook.

    Er zijn immers zowel sterke, maar ook mindere sterke mensen zowel man als vrouw.

    En wat de kalenders, kleedruimtes, badjassen en relatie die stuk gaan denk ik dat een ieder daar zelf bij is.

    Vrouwen passen in een mannewereld kwa doen en denken enz daar ben ik van overtuigt.

    En mannen hoeven niet anders te doen of te praten, dat weet je als vrouw in een mannenwereld.

    Het kan ook allemaal heel leuk zijn zonder alle problemen waar sommigen over denken

  • Webmaster www.brandweerinactie.nl

    Vrouwen hebben een fijnere motoriek zodat ze beter zijn in klein huishoudelijk werk (grapje hoor)

  • Debbie

    Eindelijk een goed verhaal van een praktijkman. BRW man je hebt het één en ander goed verwoord. Indien een dame over dezelfde capaciteiten als een man beschikt kan ze gewoon in de uitrukdienst. Probleem bij de beroeps is het feit dat het aanbod veel groter is als de vraag. Dan is het vaak zo dat de mannen in aanmerking komen voor de functie. Scoren vaak beter bij de sporttest en hebben vaak een technische opleiding. Bij de vrijwilligers kom je dus veel makkelijker, hier is het aanbod vaak lager als de vraag. Bij sommige korpsen hoef je niet eens een sporttest te doen en nemen ze bijna iedereen aan Het verweer dat ook vrouwen brandweerdiploma's halen raakt kant noch wal. Een diploma bij de brandweer halen staat gelijk aan een aap een kunstje leren. Ik heb brandwachten op cursus gehad (ook vrouwelijke) die geen spreider konden bedienen en toch een diploma krijgen. Als An goed gaat trainen, over technische capicteiten beschikt en beroeps wil worden, blijft ze natuurlijk wel welkom. Maar wel dezelfde eisen voor een ieder.

  • Webmaster www.brandweerinactie.nl

    Jeetje Bor dat was weer een diplomatiek antwoord