uitbreiding voorkomen

  • junior B

    ik ben vandaag bij de examens voor brandwachten geweest en daar is een koppel gezakt omdat ze niet goed de uitbreiding hadden voorkomen ze zeiden dat ze de vlammen neer hadden moeten slaan.

    nou wil ik wel eens weten wat er echt onder uitbeiding voorkomen wordt verstaan.

  • Firefox

    Heb het even voor je opgezocht in de Dikke Van Dale, mischien helpt het een beetje.

    uit·brei·ding (de ~ (v.), ~en)

    1 het uitbreiden of zich uitbreiden => expansie, extensie, proliferatie, transgressie

    2 het gedeelte waarmee uitgebreid is

    voor·ko·men3 (ov.ww.)

    1 niet laten plaats hebben => afwenden, verhoeden, vermijden

    Met vriendelijke groet…………

  • Thijs de brandweergek

    Volgens mij wordt er onder uitbreiding voorkomen verstaan dat je zorgt dat de brand niet groter wordt of meer schade aanricht dan al is gebeurd.

    Als je het vuur dus gewoon laat doorbranden en de vlammen niet neerslaat heb je de uitbreiding niet voorkomen omdat het vuur gewoon door is gegaan met schade aanrichten.

    Vriendelijke groet,

    Thijs

  • junior B

    maar je hoeft dus niet perse de vlammen neer te slaan je kunt ook door koelen van de rook gassen uitbreiding voorkomen licht er natuurlijk aan wat en waar het brand.

    maar als je de vlammen wel neerslaat ben je eigenlijk al aan het blussen.

    mvg en bedankt voor je reactie jb

  • junior B

    letterlijk dus, brand niet groter laten worden en meer schade voorkomen

    mvg en bedankt voor je reactie jb

  • VDL

    Gek genoeg kan ik niets vinden in de boeken van het Nibra, zowel brandwacht als onderbrandmeester, wat de exacte betekenis is van het commando “uitbreiding voorkomen”. Dit moet dan mondeling in de theorie lessen zijn toegelicht en in de praktijkoefeningen geoefend?!…

    Ik ga er vanuit als je tegen een ploeg zegt “uitbreiding voorkomen”, de ploeg handelend optreedt in de zin van; de grootste vlammen uitmaken d.m.v af en toe poeieren tegen het plafond. Zodat het absoluut niet groter wordt dan het al is, d.w.z. een brandje die je met één straal makkelijk onder controle kan houden!

  • Ronaldo

    brwmensen die wel eens in de flash-over container zijn geweest hebben als het goed is geleerd wat utibreiding voorkomen is.

    Door enkele malen te poeieren boven de brandhaard en soms met enkele gerichte gebonden stoten in het hard van de brandhaard te koelen, zie je de brand vanzelf minderen. De vlammen trekken terug en van een felle brand gaat het over in een gloei brand…

    Dit moet je zo zien te houden en pas na het commando afbussen ga je gericht alle brandende stukjes uit maken.

    Dit onderscheid wordt gemaakt om een eventueel slachtoffer niet meteen alle hitte op zn @!#$ te geven die vrij komt in de vorm van stoom tijdens het afblussen

  • Charl

    Dit is nog steeds een gemis van de brandwacht opleiding. Er wordt of bijna niets gedaan aan straalpijpvoering. Er is hier wel een aparte training voor, die mijns inziens onderdeel hoort uit te maken van de BW opleiding. Hetzelfde geldt voor “rook en vuur” lezen.

  • irisb

    Tijdens mijn brandwacht opleiding 2 jaar geleden zijn we een dag op training geweest in Arnhem bij de Hoekse waard. Ervaren wat hitte is en de gevolgen als je er water op gooit. Stoomvorming etc etc. Ik vond dit zeer leerzaam, gelukkig gaan we met ons korps 2 keer per jaar naar het Ricas. En komend september mag ik een week training in Zweden mee maken. Daar verheug ik me echt op……….

  • junior B

    iderdaad is het heel leerzaam om dit soort oefeningen te doen en kun je ze ook niet vaak genoeg doen.

    ook ons korps gaat ieder jaar realistisch oefenen en is het de planning om volgend jaar naar zweden te gaan.

    maar toch blijft het jammer dat er tijdens je opleiding er niet veel aandacht aan besteed wordt wel heb ik een onderzoeks rapport over straalpijp voeren en blustechnieken wat wel heel leerzaam is.

    mvg jb