Ook nu snapt de burger er niets van.

  • BRW

    Ook nu snappen ze het niet en willen ze voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

    Sprak laatst wat mensen die mij vroegen hoe het nu bij de brandweer is sinds die akties, ik melde dat er nog niets veranderd is en hoe de stand van zaken is rond die ATW, zeggen ze dat we toch altijd wel wat te zeiken hebben. Uitleg van het 54 uur werk en 36 uur betaald willen ze ook niet snappen, jullie doen toch niks en slapen zelfs in de baas z'n tijd hoor je dan. Zou helemaal wat moois zijn dat jij ligt te slapen van mijn belasting centen. Dat ik liever s'avonds bij vrouw en kind zit dan ONBETAALD op m'n werk gaat er ook niet in omdat we zogenaamd niks doen, tja dan zou ik dus net zo goed naar huis kunnen.

    Het antwoord dat ik voor een @!#$ loontje mijn hagje waag als zij zo stom is geweest om in bed te roken en in slaap te vallen wordt weer beantwoord dat het mijn werk is en dat ik dat van te voren wist, tja ik wist ook dat ik met 55 eruit zou gaan. Tevens wist ik van te voren dat een ongelukje in een klein hoekje zit maar hele grote gevolgen kan hebben voor mijn gezondheid en of het welzijn van mij en mijn gezin. Vervolgens lopen ze te klagen dat zij ook in de pauze de telefoon moet opnemen op het werk.

    Het erge is dat ik dit soort dingen steeds vaker hoor en daardoor steeds vaker bijmezelf denk “waar doe ik het voor? laat die burger lekker zelf zijn problemen oplossen voor mij is het hier te gevaarlijk ik maak nu ff een pas op de plaats!” Zeker kleine klusjes zoals het openen van een deur (sleutels vergeten) bel maar lekker een 24 uurs slotenmaker en betaal de volle mep. Zwembadje vullen voor een of andere buurt sportdag, ga maar lekker met emmertjes heen en weer lopen. Wij hebben het te druk met kaarten, auto's wassen, motoren onderhouden en voorbereidingen van de klus de volgende dag, tenminste….. dat we toch allemaal de hele dag volgens de burger.

  • Remco T

    BRW

    Hoe zou dat beeld bij de burgers toch zijn ontstaan en hoe kan het worden bijgesteld?

  • BRW

    Voor een groot deel de MEDIA en hoe het ooit vroeger was, toen hadden ze 3 keer middelbrand in de week en bestond er niet echt preventie, oefenen en dat soort dingen. Zelfs toen werden er wel een soort van schouwdiensten gedraaid in theaters maar werd men niet de hele dag bezig gehouden.

    Burgers zien wat ze willen zien, als wij boodschappen doen voor het avond eten krijgen we iedere dag wel een opmerking in de trant van: lekker he in de baas z'n tijd boodschappen doen, moet dat met 6 man?

    Ze snappen niet dat we in de kazerne eten omdat we daar 24 uur zitten (zelfs enkele mensen van het stadshuis die een dagje meedraaiden wisten dit niet), ze snappen ook niet dat we a la minute moeten kunnen uitrukken dus alles met elkaar doen, we leggen het wel uit maar op een gegeven moment ga ik me niet meer verdedigen. We hebben hobby ruimtes ed maar die worden alleen in de “onbetaalde uren” gebruikt, na 16:00 dus. Veel denken echt dat we alleen voor brand uitrukken, frapant is wel dat als iemand z'n sleutel kwijt is dat ze wel weten wat we doen. Als ze hiervoor een rekening krijgen is het ineens weer belachelijk.

    Als we slapen denken ze dat we de hele nacht door slapen, ze beseffen niet dat bepaalde kazernes er 4x uitgaan per nacht en dat de meeste narigheid en grootste klussen meestal s'nachts voorkomen. Ze weten dat we een TV hebben maar weten niet dat we 24 uur in dat hok zitten en dat we niet alle uren betaald krijgen. Ja we kunnen straks “WK kijken op het werk” maar dat kan ook niet overdag en als we weg moeten voor een of andere labbekak die zijn sleutel heeft vergeten kunnen we ook gaan.

    De burger wilt wel dat er een autospuit en ladder klaar staat indien nodig als hij bij brand, afhijsen, reanimatie, wateroverlast, ongeval met beknelling of andere narigheid betrokken is maar het mag niets kosten. Dat we 6 uur per dag GRATIS werken hebben ze ookgeen boodschap aan want we doen niks, als we niks doen is er geen nut om in de kazerne te zitten dus kunnen we ook thuis zitten. Ik zit zowiezo liever onbetaald thuis dan onbetaald op het werk. Als we 36 uur gaan werken in de ploegendiensten dan gaat die burger een stuk meer betalen want dat kost ff een plukje meer, tevens zullen er veel mensen aangenomen moeten worden, met die 20 jaar uitrukdienst en dan een trap in je rug zullen niet veel mensen staan te popelen kans is dat de aanname eisen omlaag gaan en dat zodoende de kwaliteit van het korps omlaag gaat, dit gaat zowiezo gebeuren omdat er veel collega's dan zijn met weinig ervaring, tevens zal dit probleem zich over 20 jaar weer voordoen omdat ze dan een schop in de rug krijgen, of mogen ze dan wel blijven omdat het de wergever goed uitkomt?

    Tijdens die FLO perikelen schermde de werkgever met de europese wetgeving, nu doen wij dat en moet de wet veranderd worden. De werkgever weet al 10 jaar van deze wet maar heeft d.m.v. een zelfbedachte vizie “voldaan”. Tevens heeft de werkgever steeds het probleem voor zich uitgeschoven omdat ze dachten dat ze dispensatie zouden krijgen (dus niet), later dachten ze extra uitstel te krijgen van Den Haag (dus niet) nu zegt de rechter dus dat we gelijk hebben MAAR dat als we NU 48 uur gaan draaien de werkgever in een onmogelijke situatie komt (zijn eigenschuld). De wergever moet dus binnen een redelijke termijn werken aan die 48 uur, toch doen ze het nog NIET want ze verwachten dat de europese wet veranderd gaat worden zodat we wel 54 uur mogen werken. Als je 1 dag te laat bent met de APK krijg je al een bekeuring dan kan je je toch ook niet beroepen op de aanstaande wetswijziging die stelt dat je eens in de 2 jaar moet keuren.

    O ja die klus? als je iemand vraagt wat een gemiddelde brandwacht verdient antwoorden ze met iets van € 2000,- netto per maand, dus niet. Gemiddeld € 1500,- met vrouw en kinderen is armoe voor je 54 urige werkweek. Wil je leuke dingen doen zoals vakantie, motor rijden of verre reizen maken dan moet je er wel iets bij doen, vergeet dan niet dat je gemiddelde werkweek dan op 70 uur of meer zit, mag je dan een leuk centje verdienen.

  • korsakoff

    Beste BRW,

    Lees nou eens je eigen stuk terug en probeer je dan eens in de schoenen van die verfoeide burger te plaatsen.

    Het is een grote litanie van gejank en gejammer hoe erg het is om brandweerman te zijn. Als het echt zo vervelend is, kan ik je aanraden een andere job te zoeken. Daar is het vast allemaal beter….

    Pas als we met zijn allen eens kappen met de negativiteit en op een fatsoenlijke manier uitleggen waarom welke dingen gebeuren zoals ze gebeuren, zal een en ander kunnen veranderen. In dat opzicht kunnen we een voorbeeld nemen aan de politie en rijkswaterstaat. Zij hebben zichzelf met diverse series aardig weten te positioneren. Wij kwamen niet verder dan één serie over een kazerne uit Amsterdam…

  • Remco T

    Goed verhaal en het komt mij bekend voor maar er staat niets waarvan de gemiddelde burger onder de indruk zal geraken. Natuurlijk als ze je nodig hebben, schreeuwen ze van de daken en vergeten ze, voor even, wat een mooi leven we ook hebben en doen ze een beroep op, het noodzakelijk kwaad “ de brandweer ” niets mis mee. Dat er collega's zijn die bijverdienen, ook niets mis mee, het is een keuze die ze zelf maken. Dat we voor goede arbeidsvoorwaarden aandacht hebben en soms strijd leveren, niets mis mee, maar roepen dat de burgers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten komt mij vreemd over, wij zijn toch ook burgers en hebben onze trots en ideaal in dienst gesteld van de medeburgers met de wetenschap van het mogelijke gevaar en de vergoeding die daar voor staat. Wat betreft je opmerking over hok zou ik willen opmerken pak eens een geschiedenisboek over heden en verleden van de brandweer gebouwen wellicht spreek je dan ook over een goede en nette voorziening alwaar je je dienst mag vervullen.

    Tot slot, fijne dienst gewenst, denk om de veiligheid en eet smakelijk.

  • BRW

    Brandweerman/vrouw is een zeer leuk en interesant beroep, de laatste jaren probeert men het echter te ondermijnen door alle krenten uit de pap te halen. Na alle verslechteringen hebben we nu ineens de wet aan onze kant die dat tegen behoort te gaan maar zelfs nu wordt er niets mee gedaan. Mijn grootste tegen argument destijds om brandweerman te worden was het feit dat ik ambtenaar zou worden.

    Het soort series waar jij op doelt moet je ook de leiding voor mee hebben, wij hebben een commandant die kinderboeken schrijft over allochtone meisjes die later bij de brandweer willen.

  • blusschuim

    De burger zal het nooit snappen ,als onze Gemeenteraad en de politiek het al niet snapt,hoe moeten hun het dan snappen.

    Maar wat het belangrijkste is dat je het zelf snapt en je niet laat gek maken door anderen,blijf positief of doe net als ik neem een andere werkgever.Remco T schreef:

    >

    > Goed verhaal en het komt mij bekend voor maar er staat niets

    > waarvan de gemiddelde burger onder de indruk zal geraken.

    > Natuurlijk als ze je nodig hebben, schreeuwen ze van de daken

    > en vergeten ze, voor even, wat een mooi leven we ook hebben

    > en doen ze een beroep op, het noodzakelijk kwaad " de

    > brandweer " niets mis mee. Dat er collega's zijn die

    > bijverdienen, ook niets mis mee, het is een keuze die ze zelf

    > maken. Dat we voor goede arbeidsvoorwaarden aandacht hebben

    > en soms strijd leveren, niets mis mee, maar roepen dat de

    > burgers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten

    > komt mij vreemd over, wij zijn toch ook burgers en hebben

    > onze trots en ideaal in dienst gesteld van de medeburgers met

    > de wetenschap van het mogelijke gevaar en de vergoeding die

    > daar voor staat. Wat betreft je opmerking over hok zou ik

    > willen opmerken pak eens een geschiedenisboek over heden en

    > verleden van de brandweer gebouwen wellicht spreek je dan ook

    > over een goede en nette voorziening alwaar je je dienst mag

    > vervullen.

    >

    > Tot slot, fijne dienst gewenst, denk om de veiligheid en eet

    > smakelijk.

  • firemouse

    Kan je vanaf 1 juni dan geen overwerk schrijven met terugwerkende kracht ???

    Tikt lekker aan toch.

  • Remco T

    BRW

    Ik ken hem persoonlijk en nog even gaat hij weg dan neemt een vrouw de leiding, niets mis mee, maar geen brandweerachtergrond, zou zij het werk als burger misschien gaan beoordelen.

  • Remco T

    blusschuim

    Wellicht begrijpen burgers het wel en zo ik schreef wij zijn toch ook burgers en jij begrijpt het ook wel. Welke werkgever heb je nu of speel je bluf, blusschuim?

    Waarom je overigens berichten moet kopieeren begrijp ik niet helemaal