WIA en afkoop levensloop

  • Nölke

    Heeft er iemand al ervaring met de afkoop van de levensloop en de rest van de romslomp die er bij komt als je wordt afgekeurd.

    Ben sinds 2000 brandwacht en moet helaas het brandweervak vaarwel zeggen i.v.m een chronische aandoening.

    Groet,

    Nölke

  • sylvia

    Hallo Nolke

    heb jij nog antwoorden gehad op je vraag ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

    groetjes Sylvia

  • Nölke

    Hallo Sylvia,

    per 1-12-2010 ben ik aan een nieuwe baan begonnen.

    De informatie heb ik uit het naslagwerk FLO-overgangsrecht gehaald, maar heb tot op dit moment nog geen bedragen gezien deze maand zou het wel afgehandeld worden.Zie link.

    http://www.vng.nl/Documenten/Extranet/CvA%202009/FLO/FLO-overgangsrecht_naslagwerk.pdf

    Groeten,

    Arno

  • M.E. Voerman

    Hallo,

    Ik heb het afgelopen jaar hier helaas volop mee van doen gehad, en nog. Ik kreeg vorig jaar augustus te horen dat ik volledig en duurzaam was afgekeurd voor het werk.

    Omdat mijn werkgever mij wettelijk gezien in totaal 104 weken moet doorbetalen, zal ik in februari 2012 met ontslag gaan. Ik heb meegedaan aan de Levensloopregeling.

    Van het UWV krijg ik per 1 februari 2012 een IVA uitkering. Pas na mijn ontslag kan ik de levensloop tot een uitkering ineens laten komen of dit geld tot mijn 65e laten staan.

    In beide gevallen zal de gehele levensloopuitkering worden ingehouden op mijn IVA / WIA uitkering! Dit omdat de levensloopuitkering als inkomen uit arbeid wordt gezien en derhalve wordt gekort.

    Ik ben er lange tijd mee bezig geweest (ook met advocaat) om hierover duidelijkheid te krijgen. Helaas, het is niet anders!

    Mochten jullie nog nadere info willen, laat het me gerust weten.

    Vriendelijke groet,

    M.E. Voerman

  • Wim

    Ik werk in het onderwijs, heb voor de levensloopregeling gespaard, maar zit sinds 3 jaar in de WIA (40% ziek vanwege ziekte van Parkinson). Nu dreigt volledige afkeuring voordat ik het verlof heb kunnen opnemen. Binnen enkele maanden verwacht ik de beslissing en vermoedt dat het een IVA-uitkering wordt. Bij het UWV probeer ik duidelijkheid te krijgen over de mogelijkheden voor het gespaarde geld, maar ik krijg voortdurend tegenstrijdige antwoorden. Ze weten het zelf niet lijkt wel. Met googelen vond ik dit bericht, en wordt daar niet vrolijk van. Klopt dit nog steeds? Kun je de levensloopgelden zelfs niet aan je pensioen toevoegen? Dan heb je toch niks meer met de UWV te maken?

  • Hugo

    Beste Wim

    Ik heb deze vraag enige maanden aan het ministerie voorgelegd. Ik geef je eerst mijn vraag, daarna het antwoord van het ministerie.

    Mijne heren,

    Binnenkort krijg ik uitkering van het UWV. Dit is een IVA uitkering. Nu heb ik gespaard in de levensloop ong. € 13.000. Hoe moet dit geld vrijkomen ? En wordt mijn uitkering dan lager ? Is er nog een verschil tussen de werkgeversbijdrage en het zelf gespaarde geld en de rente die ontvangen is. Wie gaat dit regelen ? Wat als het geld tot mijn 65 ste jaar blijft staan? Moet er dan geld terug gegeven worden aan het UWV?

    met vriendelijke groet, Hugo XXXXX

    Geachte heer XXXXXX ,

    Naar aanleiding van uw onderstaande vragen over de levenloopregeling, informeer ik u als volgt.

    De levensloopregeling heeft ten doel om een deel van het van de werkgever ontvangen brutojaarsalaris fiscaal voordelig te sparen en met dat spaartegoed een periode van (onbetaald) verlof tijdens het dienstverband te financieren. Omdat u een IVA-uitkering ontvangt, is er dus ook geen sprake meer van een dienstverband; dit betekent dat u het spaartegoed ook niet kan opnemen.

    Als er, om welke reden dan ook, geen sprake meer is van een dienstverband, dan blijft het levenslooptegoed staan tot een eventueel (later) moment waarop de levensloopregeling wel voor onbetaald verlof wordt gebruikt, bijvoorbeeld bij het opnieuw aangaan van een dienstverband. Doet dat moment zich echter niet voor en staat er één dag voor de 65e jarige leeftijd (de AOW-leeftijd op dit moment), maar uiterlijk tot de dag voorafgaand aan het ingaan van het ouderdomspensioen, nog geld op de levenslooprekening, dan wordt het tegoed in een keer uitbetaald. Hierbij wordt dan rekening gehouden met de opgebouwde levensloopverlofkorting en de nog te betalen loonbelasting. Ook kan het tegoed worden omgezet in pensioen, eventueel voor het dichten van een pensioengat (dit is overigens alleen mogelijk is als het pensioen na die omzetting nog binnen de fiscale begrenzingen blijft). In dit laatste geval is er geen recht op de levensloopverlofkorting.

    Het is soms ook nog mogelijk om het tegoed bij beëindiging van het dienstverband af te kopen, als deze mogelijkheid in de regeling is opgenomen. Afkoop is dus geen automatisch recht. Als het tegoed wordt afgekocht, geldt de levensloopverlofkorting niet. Het tegoed wordt dan in één keer uitgekeerd, waarbij in één keer loonbelasting over het totale bedrag moet worden betaald. Bovendien moet dan het gehele tegoed worden afgekocht.

    Het spaartegoed in de levensloopregeling is niet van invloed op uw IVA-uitkering; uw overige vragen over (de hoogte van) uw IVA-uitkering kunt u voorleggen aan het UWV Werkbedrijf zelf (zie voor de contactgegevens op www.uwv.nl).

    Met vriendelijke groet,

    Dhr. R. Khan

    Afdeling Publiek & Informatie

    Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

    Hopelijk heb je iets aan dit antwoord.

    Groetjes, Hugo

  • Ad van Spaandonk

    Hallo

    Ik ben 62, momenteel ziek en kom waarschijnlijk in IVA.

    Ik werkte 50% en ontving een aanvullende levensloopuitkering (zijnde een aanzienlijk deel van mijn totale inkomen) alsmede een lijfrenteuitkering uit een ontslagvergoeding.

    Tijdens mijn ziekte krijg ik uiteraard van mijn werkgever ziekengeld en ontvang nog die levensloopuitkering en ook de lijfrenteuitkering.

    Als ik straks IVA zou krijgen betekent dit dan dat de levensloopuitkering en de lijfrenteuitkering die ik nu ontvang van de IVA uitkering wordt afgetrokken ?

    Jarenlang heb ik levensloop gespaard om voor de 65 jr. gedeeltelijk te kunnen stoppen met werken !

    Als bovenstaande situatie realiteit is kom ik hierdoor onder het bijstandsniveau.

  • Alice

    Ik heb vanaf dec 2012 een IVA uitkering en ga nu gebruik maken (in 2013) van de eenmalige aanbieding om het levenslooptegoed in 1x op te nemen met 20% korting op de belasting. Ben nog in loondienst en heb een aanvulling van het UWV van een paar honderd euro. Wordt ik dan alleen gekort in de maand dat het levenslooptegoed wordt uitgekeerd, of ook nog daarna?

    Alice.