Rechtbank Rotterdam steunt OR Brandweer

  • Webmaster www.brandweerinactie.nl

    Op 11 mei jl. wees de Rechtbank Rotterdam vonnis in de zaak die de OR van de Gemeentelijke Brandweer Rotterdam had aangespannen tegen de werkgever, de gemeente Rotterdam. De OR vond al lange tijd dat de gemeente niet kon doorgaan met de huidige roosters. In die roosters werkt een brandweerman 24 uur en heeft dan 48 uur vrij. Het was immers duidelijk dat die roosters, van gemiddeld 54 uur per week, in strijd waren met de Europese richtlijn. Na eerdere pogingen om duidelijkheid te krijgen besloot de OR uiteindelijk de rechter om een uitspraak te vragen. De OR vorderde dat de gemeente voor heel 2006 roosters zou opstellen die binnen de 48 uur per brandweerman per week zouden blijven. Meer lezen ga dan naar www.brandweerinactie.nl

  • Sleutel

    Kunnen ze tegen deze uitspraak nog in hogerberoep?

  • aktie.

    Beste collega`s

    de volgende alinea staat begrijp ik in advocaten taal in het kort geding van de zaak OC- Gemeente rotterdam, maar is in brnadweertaal neergezet op het brandweerinactie site:

    MAAR IS DIT NIET EEN HELE BELANGRIJKE UITSPRAAK!!!!!!!!!!!!!!

    Eén punt maakte de rechter verder duidelijk. De gemeente had gesteld dat brandweerlieden feitelijk onder de 48 uur per week blijven, omdat je de uren verlof en ziekte niet bij de arbeidstijd zou moeten meerekenen. De Rechtbank schoof dit argument aan de kant: de arbeidstijd in de zin van het arbeidstijdenbesluit is de formele arbeidstijd (inclusief aanwezigheidsdienst en eventueel vermeerderd met overwerk), waarbij dus ook ziekte en verlof meetellen.

    Dit is volgens mij een gerechtelijke uitspraak die voor veel korpsen ( Beroeps ) erg belangrijk is.

    Ivm de discussie of een rooster op 48 urige werkweek nu op basis van bruto of netto uren berekend moet worden…….

  • dref

    je mooet eens verder lezen

  • B. Rand

    Nounounou dref, da's ook geen nette taal richting aktie.

    Niet meteen iemand veroordelen als hij of zij geen VWO heeft genoten.

  • aktie.

    Zijn er buiten deze twee die, met honderd procent zekerheid geen idee hebben waar deze dit onderwerp over gaat.

    wel mensen, OC of OR`s die met dit vraag stuk zitten,want de NVBR heeft namelijk de weg in geslagen van het brutto en netto verhaal dat is waar bij ons de strijd gevoerd wordt.

    Dref, jij bent echt de beste hoor en dat B.Rand jouw in een hbo nivo inzet lijkt mij wat overdreven.

    met vrgr

  • dref

    nou ik denk dat hij er niet ver naast zit