mannen en vrouwen ??

• hbt zonder vooruitzichten

de tijd zal het leren denk ik dan maar. wel leuk hoor die jonge meiden maar ja die biologische klok loopt ook door en dan gaan volgens mij toch de eerste probleempjes komen. zoals hoelang ze nog in de uitruk mogen blijven als ze zwanger worden. vervolgens wat ga je ze laten doen als ze de uitruk uit gaan voor de zwangerschapsperiode. en wat als er een paar te gelijk zwanger zijn???

• BRW

Begrijp het probleem, zo zijn de iets “lichtere” nummers zoals chauffeur containervoertuig allemaal gevuld met… Krijgt iemand met de tijd makken zijn die nummers vergeven.

• Guus B.

An, bedoel je het onderwerp “Sterk genoeg?” op http://www.brandweervrouw.nl/ . Als de heren even de vrijheid nemen om hier naartoe te surfen zie ik graag hier de meningen verschijnen.

Guus

• Brandweervrouwtje

Met de schaar en spreider kan ik prima overweg, koffie zetten kan ik niet (ik ben verpest door het senseo-apparaat) en ook bier tappen laat ik aan anderen over, posters van mooie vrouwen mogen wat mij betreft gewoon blijven hangen, want zeg nou zelf een naakte vrouw is zowiezo mooier dan een naakte man, en als jij zonder badjas naar de douche wil lopen mag dat hoor, ik heb mijn vergrootglas toch niet bij me…..

• BRW

Ga er niet vanuit dat je mijn dingetje wil zien, het probleem is gewoon dat je niet een hele bedrijfscultuur kan gaan om gooien omdat er nu ook vrouwen willen (en moet vanuit het comando) werken bij de brandweer.

Dat ik er kwam werken heb ik ook eerst ff de kat uit de boom gekeken, ook hier en daar een beetje moeten aanpassen en moeten wennen aan de oudjes. Ook werd er over mij veel grapen gemaakt of was ik onderdeel van de grapen maar he als je eenmaal die humor door hebt ben jij weer aan zet, kijk naar Firehous USA veel dingen zijn zo herkenbaar zoals de humor, het gezeik over het eten en de korte lontjes als er een tijd geen brand of andere klusjes zijn geweest. Dat een vrouw in zo'n omgeving kan funktioneren en zelfs mee kan doen is mischien nog wel belangrijker dan die spreider, hoewel je als vrouw wel weet dat er ogen op je gericht zijn als je aan zet bent met die spreider is het mischien verstandig om juist er voor te zorgen dat jouw die verschutting van het niet kunnen hanteren bespaard blijft d.m.v. training.

Ik kreeg als nieuweling ooit eens de tip van een oudje om iedere dag ff wat agregaatjes en andere gemotoriseerd gereedschap te starten alleen om het feit dat het mij niet zal gebeuren dat ik een apparaat niet aan de gang krijg tijdens een klus want lukt het niet krijg je als jonkie een hoop commentaar (niet helemaal onterecht trouwens), dat stadium moet iedereen doorstaan dus ook vrouwen, 't is alleen niet te hopen dat ze het niet al te persoonlijk opvatten anders zullen ze het nooit echt naar hun zin krijgen.

De brandweer in nou eenmaal een oeroude bedrijfscultuur die men niet zomaar verandert.

• an

Je kan een bestaande wereld niet zomaar veranderen en zeker niet als die op een goede manier draait.

Das ook niet de bedoeling van meiden denk ik.

Als je bereid bent je aan te passen aan je omgeving en je situatie dan is het toch ok, je weet van te voren wel een beetje hoe de wereld eruit ziet dus daar kies je dan zelf voor.

En wat het werk, het gebruik van het gereedschap enz betreft tja ik vind dat meiden die op de uitruk zitten ook alles moeten kunnen bedienen enz net als de mannen daar ben je immers voor aan het werk

• giethoorn

ik denk dat een grote rol ligt bij de hoge heren, die willen vrouwen bij de brandweer trekken, omdat het “moet”. daarom word er nog wel eens met eisen gesjoemeld.

ik heb zelf mee gemaakt bij mijn examen 1e klas, dat wijmet een motorslijp schijf moesten werken, maar de vrouw die erbij was, kreeg een electrische. want ze kon die andere niet tillen. volgens mij is het dan heel simpel: gezakt, wegens niet om kunnen gaan met gereedschap. ga maar naar de sportschool en kom maar terug als het wel lukt.

wij hebben zelf 1 vrouw in het korps en die is gelukkig tegen het hele brandweer vrouwen gebeuren, om de simpele reden dat zij wel snapt, dat als je als vrouw bij de brandweer wil, je je gewoon als brandweer moet gedragen. en zo dus geen byzondere positie krijgen.

ze doet trouwens wel de was e.d. maar ja, in het dagelijks leven werk ik in de verstandelijk gehandicapten zorg en moet daar als enige man ook vaak de klusjes doen, omdat de meeste collega's geen idee hebben hoe een boor machine werkt.

maar voor de rest doe ik gewoon mijn werk, ook het verzorgings gebeuren. om de simpele reden: het hoort bij mijn werk, ik heb daar voor gekozen en doe dus alles wat mijn collegae ook doen

• Pyro

Volgens mij moet sommigen eens wat wereldser worden.

Het lijkt wel of sommigen stil hebben gestaan m.b.t dit onderwerp.

een willekeurige link om eens wat bij te lezen:

http://www.iiav.nl/ezines/web/OpGelijkeVoet/2005/januari/opgelijkevoet/artikel-wobjectId=205&editionId=7.htm

prettige hemelvaart,

• BRW

Dat is juist het probleem, het comando wilt juist meer vrouwen erbij betrekken en wilt daarom die bestaande cultuur omgooien, de brandweer krijgt hier zelfs geld voor uit Den Haag.

Vrouwen die uitzichzelf solliciteren en overal voor slagen en zich kunnen profileren in die “mannenwereld” is niets mis mee, echter heb ik er ook al een paar meegemaakt die wilden wel ff de boel veranderen. Deze meiden kwamen niet binnen uitzichzelf maar zijn met mooie door de overheid gesubsidieeerde regels binnen gehaald met de rooie loper. Denk aan die flitsende reklame van enkele jaren terug: Van kapster tot “BRANDWEERVROUW” of nog langer geleden het “Melkert traject”. Een hele groep meiden werd aangenomen (en dus al betaald) en in een jaar klaargestoomt tot het nivo van het halen van een sporttest. Enkele meiden konden het zo al met 2 vingers in hun neus maar een groot deel had echt die trainingen nodig om de sporttest te halen.

Er waren er ook enkele bij die absoluut niet tegen brandweer grapjes konden en voelden zich “gediscrimineerd” of zelfs geïntimideerd. Tja er wordt weleens met water gegooid , met een leren string door het gebouw gelopen of weet ik wat van grapen en grollen. In de plaatst dat het comando zegt van ja dat is de brandweer krijgen betrokkenen en raport.

De tijd van politieke correctheid lijkt me voorbij, de brandweer wilt in veel opzichten roomser dan de paus zijn als het gaat om “minderheden” zoals vrouwen en allochtonen (hoewel ik vrouwen en allochtonen eigenlijk niet in een adem wil noemen). Er werden vroeger zelfs taalcususen gegeven voor allochtonen.

Gaat het ECHT om aan de regels houden is de brandweer vaak niet thuis, kijk nu naar de rare bochten waarin ze zich draaien inzake de ATW, ook op de kazernes klopt arbo technisch veel niet, keukens zijn afgekeurd maar geld voor een nieuwe is er niet, geld voor een aparte vrouwen douche/wc/slaapkamer is er wel (nou kan ik me die douche wel voorstellen).

• BRW

Ik denk dat dat het punt niet eens is bij veel collega's, ik vind dat het geld dat gebruikt wordt voor al die campagnes om meer vrouwen te werven en die hele circus erom heen beter besteed kan worden, als vrouwen willen komen ze wel en als ze het werk, zowel repressief als kazerneleven, aan kunnen en gewoon eerlijk getest zijn, zijn ze wat mij betreft welkom.