brandweerkeuringen

• firemouse

wie weet wat de keurings eisen van nu zijn ,er zijn bij ons in het korps enkele mensen afgekeurd op long inhoud wat niet goed zou zijn onder de 100%?? want wat is dan precies 100 % en op conditie.

Zijn er vrijwilligers korpsen die sporten als onderdeel van oefeningen hebben of faciliteiten om te sporten b.v tegemoetkoming in de kosten van sportschool o.i.d.

• Maarten H

Sinds kort word er anders gekeurd hier op verschillende punten. Vetpercentage, longinhoud, opnamen zuurstof ,gewicht, hartslag, bloeddruk, conditie etc.

Je krijg dan zo veel punten overal voor. Je moet dan minimaal zoveel punten hebben voordat je goedgekeurd wordt.

Ook hier zijn heel veel mensen afgekeurd. Ik mag maandag op de keuring. Hoop dat ik het haal er zijn verschillende mensen afgekeurd waarvan ik het niet verwacht had.

Vetpercentage moet onder de 21% liggen. Ik had geïnformeerd bij iemand die sportopleiding doet hij vond dat er laag genomen hij antwoorden willen ze super atleten bij de brandweer hebben.

Ik kan maandag precies vertellen waar ze allemaal op keuren.

Groeten,

Maarten

• FFF

In het korps waar ik als vrijwilliger zit wordt de helft van de kosten van de sportschool betaald door het korps. Prima regeling waar veel gebruik van wordt gemaakt.

• X - B

Hallo allemaal,

Ons korps (gemeente) is onlangs van ARBO dienst veranderd. Dit resulteerde in veel afkeuringen. Hierdoor ben ik me wat gaan verdiepen in de materie. (Overigens bleek de “nieuwe” ARBO dienst gewoon kl*te, dus weer terug gegaan naar de vorige)

Je krijgt een bepaald gezondheidscijfer. Deze is samengsteld uit een inspanningstest (fietsen), je herstel van deze inspanning, gewicht, vetpercentage, lengte etc. Het is dus niet zo dat je op alleen longinhoud afgekeurd wordt. Wel wanneer hiermee het totale gezondheidscijfer onder de gestelde norm valt. Overigens doet de longinhoud er weinig toe. Ja, of je moet 2 balen zware shag per dag roken en twee asfalt lappen in je borstkas hebben. De optelsom moet gewoon goed zijn. Kan dus aan alles liggen.

Bij ons wordt op maandag gezamenlijk gesport. Dit is echter niet verplicht. De gemeente huurt hiervoor de sportinstructeur (ook brandweerman) om de training to brandweer-gericht mogelijk te maken. Met succes! We kunnen ook gratis zwemmen.

Sorry voor het beetje lange verhaal….

• firemouse

dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon lekker blijven sporten .

ik zal het gezamelijk sporten ook bij ons in het korps eens aan kaarten.

tenslotte is de gemeente de grootste sponsor van het zwembad,en worden we toch afgerekend op onze conditie.

bedankt voor jullie reactie.

• Wilhelm

Hoi firemouse,

Volgens mij liggen de eisen behoorlijk vast. Ben zelf geen expert, maar Google is je vriend :) check bijvoorbeeld deze site met info over de brandweerkeuring.