Beste Collega’s
Ik heb vandaag en debat van de commissie SZW in de Tweede Kamer over het arbeidstijdenbesluit bijgewoond met verschillende collega’s, naar aanleiding van de brief van de burgemeester van Venlo.
Aanwezig waren SP: Jan de Wit, PVDA die ook namens Groenlinks: Hannie Stuurman en het CDA Nirmala Rambocus ( deze wist niet waar het overging)
De leden die daar aanwezig waren zijn met de minister in debat gegaan om te vragen of hij het ATB niet kon uitstellen voor een half jaar, zodat de gemeentes de tijd hebben om maatregelen te treffen .
En er werd ook gesproken dat de opt-out regeling door die door verschillende gemeentes onder dwang wordt voorgelegd aan brandweerpersoneel.
Ook werd gevraagd wat het Nederlandse standpunt is in de Raad van Europa over de richtlijn.
Op de brief van Venlo heeft de minister gezegd dat de vng al in oktober wist dat op 1 maart het ATB ging veranderen. Dat was in overleg met hen gegaan, maar er kwamen geluiden van anderen dat dit niet haalbaar was. Daarop is besloten het nog 3 maanden uitstellen.
De minister zegt nu dat morgen de ATB richtlijn ingaat en hij het niet meer intrekt. De gemeentes moeten zich vanaf morgen aan de ATB houden anders zijn ze in overtreding.
Over de opt-out heeft hij eigenlijk maar weinig gezegd hij is er ook niet ingegaan op de mogelijk negatieve gevolgen waarmee de gemeentes dreigen.
Ik denk dat ze daar liever de rechter een uitspraak over wil laten doen.
Het Nederlandse standpunt zal ik er als bijlage bijdoen.
De richtlijn wordt 1 juni besproken in de raad van ministers, maar minister de Geus denkt dat hierover geen overeenstemming in komt.
Dus kort.
De VNG wist al lang van deze veranderingen
De VNG komt nu met de mogelijkheid dat de regels in Europa veranderd worden. Dat is dus niet zo snel als zij denken, ze hebben hun leden op een verkeerd spoor gezet.
Ik ben voorstander om het maar eens bekent te maken dat wij allang willen praten met de VNG en deze dat niet wil maar het aan de gemeentes over te laten.
Met een strijdende groet,