IS er bij de andere grote korpsen in Nederland ook zo'n grote kloof tussen de uitrukdienst, tot en met de rang van Brandmeester, en het kantoorpersoneel? Of is het in Amsterdam juist heel extreem?
Ja, er zal bij alle korpsen wel een zekere afstand bestaan, maar is het ook niet een heel lekker gevoel? “Zij zijn tegen ons” Wat doen jullie eraan om die kloof weg te werken?
Ik weet zeker dat het merendeel van het stafpersoneel graag meer te weten komt over de repressieve dienst maar het alleen veel te druk heeft met het regelen van de randvoorwaarden voor diezelfde uitrukdienst om daadwerkelijk zelf een keer naar een post toe te gaan.
Na alle commotie van de afgelopen tijd is het misschien een idee om als repressieve dienst eens de eerste stap te nemen om eens beter kennis te gaan maken .
Bij kleine korpsen is het misschien wel raadzaam om als repressieve dienst de eerste stap te nemen omdat dan de lijnen kort zijn. Maar in Amsterdam is dat juist niet het geval. Hier moet de repressieve dienst juist niet de eerste stap nemen en wel om het volgende:
- DE repressieve dienst bestaat uit bijna 600 man/vrouw, terwijl de leidinggevende uit misschien 40 to 50 man bestaat ( wat trouwens ook teveel is naar mijn mening). Het is dus makkelijker voor de leidinggevende om naar de repressieve dienst te komen en iedereen te bereiken dan andersom.
- Er heerst nog heel veel onvrede in het korps. Er lopen zelf een aantal jongens met sancties. Doordat de leidinggevende schitteren door afwezigheid en zich verschuilen achter allerlei soorten regeltjes, wordt de kloof tussen beide partijen inderdaad groter. Het is nu werkelijk hun tegen ons geworden. Het is hun de leidinggevende de taak om te laten zien uit wat voor hout ze gesneden zijn.
- In amsterdam is de structuur ondoorzichtig. De lijnen zijn veel te lang en er is niemand die alle officieren kent. De namen zie ik af en toe wel voorbij komen in de flits, maar dat is eerder een propaganda blad voor de dienstleiding en verdwijnt toch ook meteen in de prullenbak. Hier is het dus wel degelijk de taak van de officieren om zich regelmatig te laten zien op de kazernes.
Dit geldt niet voor alle officieren want de officieren Harm B. en Richard S. zijn een goede en positieve uitzondering op de regel.
Verder wordt het nu toch eens tijd dat ze eindelijk eens hun gezicht laten zien en voor, achter en naast de repressieve dienst gaan staan.
“De repressieve dienst bestaat uit bijna 600 man/vrouw, terwijl de leidinggevende uit misschien 40 to 50 man bestaat ( wat trouwens ook teveel is naar mijn mening).”
Ja dat zal wel, maar hoezo“teveel naar mijn mening”? hoeveel leidinggevenden verwacht je anders in een bedrijf met totaal zo'n 700 werknemers?
“Er heerst nog heel veel onvrede in het korps. Er lopen zelf een aantal jongens met sancties. Doordat de leidinggevende schitteren door afwezigheid en zich verschuilen achter allerlei soorten regeltjes, wordt de kloof tussen beide partijen inderdaad groter. Het is nu werkelijk hun tegen ons geworden. Het is hun de leidinggevende de taak om te laten zien uit wat voor hout ze gesneden zijn.”
Ok sancties zijn misschien in vergelijking met de uitkomst in de rest van het land geen leuk nieuws, Maar de opmerking over regeltjes snap ik niet, in een organisatie/ maatschappij zijn regeltjes toch noodzakelijk en ja soms komen ze individuen niet goed uit. Overigens staat het voor eenieder vrij om (beter betaald) werk elders aan te nemen. Deze opmerking zal overigens wel weer met heel veel agressie worden geretourneerd, maar als je het ergens niet mee eens ben dan kan je toch ook je eigen conclusies trekken: “Dit korps verdient mijn vakmanschap dus niet! en ik ga ergens anders met dezelfde vooropleiding hetzelfde, zoniet veel meer verdienen” ( Nu effe vloeken in de kerk: het is ook wel makkelijk zo,lekker blijven zitten waar je zit, commentaar leveren en niets constructiefs aandragen)
Ik ben het absoluut met jullie eens dat de flo ( want daar gaat het hier over) netjes afgehandeld had moeten worden, helaas is dit niet voor eenieder even netjes
gebeurt. Maar nu moeten jullie weer verder, je kan toch niet eeuwig met kwaaie koppen richting jullie leidinggevenden aankijken ( op die twee na dan)
Je maakt mij niet wijs dat er momenteel een topsfeer heerst op de posten.
Veel wijsheid toegewenst. Op constructieve reply wil ik wel reageren, maar wanneer dit weer ontaard in , dit forum zo kenmerkend, geschreeuw dan geloof ik het wel.
Ja dat zal wel, maar hoezo“teveel naar mijn mening”? hoeveel leidinggevenden verwacht je anders in een bedrijf met totaal zo'n 700 werknemers?
osdo>WAt ik verwacht is in ieder geval dat de lijnen korter worden en transparanter. 40-50 blijft een ruwe schatting, maar zelf denk ik dat het er veel meer zijn.
“Ok sancties zijn misschien in vergelijking met de uitkomst in de rest van het land geen leuk nieuws, Maar de opmerking over regeltjes snap ik niet, in een organisatie/ maatschappij zijn regeltjes toch noodzakelijk en ja soms komen ze individuen niet goed uit. Overigens staat het voor eenieder vrij om (beter betaald) werk elders aan te nemen. Deze opmerking zal overigens wel weer met heel veel agressie worden geretourneerd, maar als je het ergens niet mee eens ben dan kan je toch ook je eigen conclusies trekken: ”Dit korps verdient mijn vakmanschap dus niet! en ik ga ergens anders met dezelfde vooropleiding hetzelfde, zoniet veel meer verdienen" ( Nu effe vloeken in de kerk: het is ook wel makkelijk zo,lekker blijven zitten waar je zit, commentaar leveren en niets constructiefs aandragen)
osdo>Ik vind het natuurlijk prima dat je jou mening ventileert op mijn stelling, maar probeer aub niet met allerlei drogredenen mijn stelling onderuit te halen want dan klopt er hier iets niet. Graag reageren op de stelling en de rest er niet bij betrekken anders krijgen we inderdaad zometeen een ordinaire scheldpartij waar niemand op zit te wachten. IN ieder geval ik niet. De regels hebben betrekking op hetgeen waar de leidinggevende aan gebonden zijn en waar ze zich naar mijn mening veel te makkelijk achter verschuilen. Uit ervaring weet ik dat er ruimte staat om een wat soepeler beleid te voeren en dat gebeurt ook wel door sommige officieren of kantoorpersoneel het is net hoe het het beste uitkomt lijkt het wel. Mochten we het ergens niet mee eens zijn dan moeten we dat gewoon rustig kunnen zeggen, zonder meteen op zaak te gaan naar een andere baan. Deze democratie heerst ook in het bedrijfsleven. Maar dit is weer een hele andere dicussie die hier niets mee te maken heeft dus ik begrijp niet dat het er bij gehaald wordt?? Voorzover ik het kan zien, zijn wij nog steeds in hart en nieren brandweerman en denken we niet aan ontslag!
Ik ben het absoluut met jullie eens dat de flo ( want daar gaat het hier over) netjes afgehandeld had moeten worden, helaas is dit niet voor eenieder even netjes
gebeurt. Maar nu moeten jullie weer verder, je kan toch niet eeuwig met kwaaie koppen richting jullie leidinggevenden aankijken ( op die twee na dan)
Je maakt mij niet wijs dat er momenteel een topsfeer heerst op de posten.
osdo>Ik weet niet of ze de flo wel en niet netjes hebben afgehandeld die inzicht heb ik niet. Maar het gaat hier niet over de flo, maar over de kloof die ontstaan is tussen de leidinggevende en de repressieve dienst. Dit speelt al veel langer dan de kwestie flo.
Veel wijsheid toegewenst. Op constructieve reply wil ik wel reageren, maar wanneer dit weer ontaard in , dit forum zo kenmerkend, geschreeuw dan geloof ik het wel.
osdo>Ook jij veel wijsheid toegewenst, het is goed dat iemand van de leidinggevende een reply terug geeft, maar doe het aub dan wel in het kader van de stelling en niet d.m.v allerlei andere zaken erbij te halen. Dit voorkomt onnodig geschreeuw en gevloek. Maar een goede discussie is hier op zijn plaats dus daar loopt niemand voor weg.
Dan zoek je toch een andere baan…!? Is een te makkelijk antwoord op “geklaag”van de uitrukdienst, als je bij bouwbedrijf beun&Co niet op je plek zit of te weinig verdient kan je altijd nog naar bedrijf X of zelf beginnen als ZZP'er of iets dergelijks. Bij de brandweer gaat dat niet, je kan hoogstens naar een ander korps maar daar zal men dezelfde “poppenkast” tegenkomen. Of je moet helemaal iets anders gaan doen, maar ja dat moet je maar “durven” als je de 40 bent gepasseerd, mischien ben je je vorige baan wel helemaal ontgroeit en zijn de ontwikkelingen in de 10 jaar dat je bij de brandweer zit zo snel gegaan dat je nog minder weet en dat je ervaring evenveel waard is geworden als die van een schoolverlater. Daar staat tegenover dat het werk en de collega's over het algemeen heel leuk zijn, alleen jammer dat alle krenten die het lage loon en de onbetaalde uren goedmaakte uit de pap worden gehaald.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?