Korpszaken

• X - B

Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat de module “korpszaken” inhoudt?

Ik heb mijn manschappen examen gehaald en ruk uit met ons korps. Graag zou ik ook gelijk doorgaan voor mijn 1e klas. Kan dit ook zonder korpszaken?

Ik ben nu officieel nog aspirant, maar ben benieuwd of ik zonder korpszaken wel aangesteld kan worden. (Afhankelijk van de gemeente c.q. veiligheidsregio?)

Ik wacht de reacties af.

Alvast bedankt!

• Ronaldo

module Korpszaken?

leer je dan hoe je een plintenleertje moet plaatsen?

of waar de luchtankers liggen?

laat je niet zo in de maling nemen, ander zal het nog lang gaan duren voordat ze je serieus gaan nemen….

• X - B

Beste Ronaldo,

=======================

Welke opleidingen moet ik volgen voor ik kan werken als vrijwilliger?

Je moet eerst een verplichte basisopleiding volgen en met voldoende resultaat examen afleggen. Daarna krijg je een interne opleiding (korpszaken), die je ook met voldoende resultaat moet afronden. Daarna kun je worden ingezet.

=======================

Gevonden op http://www.helponsindebrand.nl/tekstVragen.html

Plintenladders, bougievonkjes en luchtankers zul je mij dan ook niet zien zoeken.

Over het bestaan van korpszaken hoeft dus geen twijfel te bestaan.

Iemand wat meer informatie misschien?

• Dennis

Module “korpszaken” bestaat niet. Wat het mogelijk wel is, is dat je bij die aanvullende cursus leert werken met korps gerelateerd materiaal. bijvoorbeeld, een autoladder, hulpverleningsvoertuig, warmtebeeldcamera of indeling voertuig. Of dat jullie korps er een net iets andere werkwijze heeft dan dat je tijdens je reguliere cursus geleerd krijgt.

Succes met je opleiding!!

• wilma

Module korpszaken bestaat volgens nibra of nbbe normen niet.

Echter zijn er een aantal korpsen in nederland die intern een aanvullende opleiding geven op het manschap 1, voormalige brandwacht module.

Dit kunnen bv zaken zijn als het schakelen van de bovenleiding met een ongeval tram, dit wordt maar bij enkele korpsen gedaan. Het zijn dus korps specifieke onderdelen en moeten wel degelijk worden gehaald ( intern dus ) voordat je bij zo'n korps mag uitrukken als brandwacht/manschap.

• X - B

Bedankt Dennis en FDDH!

Ik mag al wel uitrukken (een jaar boven de sterkte en nu als manschap, maar wel altijd gekoppeld aan een ervaren collega).

Ik hoorde bij ons geluiden over het kortsluiten van de metro (3e rail) maar ik wist niet of dit erbij hoorde. Eerlijk gezegd dacht ik dat korpszaken een puur theoretische cursus zou zijn.

Heel erg bedankt voor de reacties in elk geval en als iemand nog iets toe te voegen heeft, graag….

• draegertje

hee

het staat toch ook in je beschrijving wwat je erbij hebt gedaan korpszaken (intern)

het zal wel zoiets zijn zoals dennis zei.

greetz

• David S

Beste X - B en andere Collega's,

Ik denk dat X - B bij brandweer Rotterdam werkzaam is? Hier bestaat de CURSUS korpzaken al een lange tijd en is inderdaad speciaal bedoelt om de materiaalen en voertuigen die in Rotterdam gebruikt worden te leren kennen. Ook word er geleerd hoe je de waterkaarten leest. Er zijn in rotterdam ook een aantal procedures die verschillen of niet bestaan in andere regio's. Bijvoorbeeld: inzet hoge gebouwen, inzet metro, inzet autosnelwegen.

Het is dus eigenlijk gewoon basiskennis over rotterdamse procedures en voeruigen/meterieel.

Waar zit je eigenlijk X - B?

Groeten,

David