woord "BRANDWEER"

• T.

In hoe verre mag je als bijv. BHV+ organisatie of iets dergelijks het woord “BRANDWEER” eigenlijk gebruiken?

Is dit woord beschermd?

Gr. Ton

• Fidelio

Denk een na !!!!!!!!

Ben je Brandweer gediplomeerd en aangesteld door de gemeente als actief brandweer…

Antwoord is denk ik wel duidelijk

• Feuerteufel

Is het woord “BRANDWEER” rechtelijk beschermt. Als dat zo is dan zijn alle Sites met het woord brandweer in overtreding, een ieder die het woord brandweer gebruikt ook.

Antwoord genoeg?????????

• T.

…ik denk na…maar vele niet..anders werd het woord niet te pas en te onpas gebruikt!

Maar net zoals Feuerteufel het als zegt, veel sites en organisaties gebruiken het woord brandweer.

Wanneer gebeurt hier iets aan?

• robberd

Goed vraag, geen idee.

Anderzijds kun je de vraag stellen waarom je als BHV+ organisatie de naam brandweer wilt gebruiken. Hoe ziet jullie organisatie uit als ik vragen mag?

• Gerard K. te A.

Wetboek van Strafrecht:

Artikel 196

Hij die opzettelijk onderscheidingstekens draagt of een daad verricht behorende tot een ambt dat hij niet bekleedt of waarin hij geschorst is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

• Feuerteufel

Is het woord “BRANDWEER” een hoogheidsteken??

Verre van dat. Hooguit het Wapen dat men momenteel gebruikt, maar een woord is en kan nooit een hoogheidsteken zijn.

• Guus

Brandweer is gewoon een woord, en komt voor in de vandale. Indien je voldoet aan de omschrijving die aan het woord brandweer is toegekend, zal men deze term gewoon mogen/kunnen gebruiken denk ik.

In hoeverre brandweer een beschermd beroep is weet ik niet. Volgens mij als je binnen bijvoorbeeld binnen een bedrijf brandweerdiensten verricht dmv bijvoorbeeld een bedrijfsbrandweer (niet door het rijk in het leven geroepen) mag men naar mijn idee gewoon de term ‘brandweer’ gebruiken. De naam geeft enkel aan dat het om een dienst gaat die ‘branden weert’

groeten,

Guus

• burnmark

de brandweerkleding is niet eens beschermt

groet marc