Een wijze les 'Wanneer is ver te ver?'

• ABS

Ik vind het goed dat dit soort ‘bijna’ ongevallen in openheid besproken wordt.

Immers dan kan iedereen er wat van leren.

En zeg nooit nooit!!!

Overigens heb ik over dit ongeval ook gehoord, dat iedereen ‘gewoon’ doorging met zijn werk (havenarbeiders) - en dat vrijwel niemand heeft stilgestaan bij de door van deze buitenlandse havenarbeider. En dat vind ik nogal koud!!!

Ja, Hollandse havenarbeiders zijn niet blij met die goedkope gasten uit het voormalig Oostblok … maar er is dus wel een persoon overleden en dan maakt zijn herkomst niets uit. Zo dit wilde ik toch nog ff kwijt.

• Benj

Wat je zegt daar heb je gelijk in ze gingen gewoon door met werken! Het was die man zijn laatste vaart en zou de volgende dag terug gevlogen worden! Erg triest!!! We hebben laatst ook een grote ammoniak lekkage gehad waar meer dan 4000 ppm gemeten werd en waar de mensen in de haven gewoon door werkte! Na het zeggen van u heeft rode ogen van de ammoniak enz gingen ze ook gewoon verder dat maken wij zo vaak mee!!!

• korsakoff

Een mooi artikel met veel openheid van zaken.

Volgens mij komen dergelijke situaties in heel Nederland voor.

De vraag is waarom zoiets gebeurt. Een veel ge-uite (ook hier) maar volgens mij iets te simplistische reactie is “manschappen moeten netjes naar hun bevelvoerder luisteren dan gebeurt zo iets niet”. Zo ken ik nog wel een stel dooddoeners, met als uitsmijter “als je niet bij de brandweer gaat, loop je ook niet de kans om bij een redding van iemand onder een stalen luik mogelijk datzelfde luik op je hersens te krijgen”.

Blijkbaar maakt iedereen zijn eigen afweging wat het gevaar is en hoe acceptabel het is om dit gevaar te lopen in het kader van een bepaalde activiteit. In de les- en leerstof komt nadrukkelijk naar voren dat het “toegestaan is” om veel risico's te nemen als het gaat om het redden van een leven. Duidelijk is dat toen de bevelvoerder weg was, de manschappen in kwestie opnieuw de afweging gemaakt hebben. Misschien was er wel een verandering in de situatie? Bleek uit een nadere verkenning dat het slachtoffer niet vast zat, zodat het alleen zou gaan om een grijpredding? Bij brand vindt ook iedere brandman/vrouw dat je voor het redden tot het gaatje moet gaan, waarom hier dan ook niet?

De grote vraag voor brandweer Nederland is: hoe kan het dat zo vaak manschappen, bevelvoerders maar ook officieren en hoofdofficieren situaties zo verschillend beoordelen en vervolgens bij hun inzet zo verschillen in “acceptatie” van een bepaald risico-niveau? Ligt dit aan fundamentele verschillen in opleiding en les- en leerstof? Is dit te wijten aan het verschil tussen “zicht op een deel van het probleem” en “zicht op het gehele probleem”? Ligt dit aan persoonlijkheidsverschillen? Is het een verschil in “indekgedrag”?

Ik weet het niet maar vind het waardevol dat met een bredere club hier over gediscussieerd wordt.

Nogmaals dank aan korps Velsen dat zij eerlijk durven te vertellen dat ze maar gewone brandweermensen zijn met de gebruikelijke drive tot het redden van mensen in nood!

• Benj

Dank je wel korsakoff

• Benj

Er zijn zoveel situaties waar het net aan maar goed gaat achteraf en wat snel vergeten wordt durf openheid te tonen. Kijk bijvoorbeeld naar het verhaal van de brandweer Haarlem met de Koningkerk en dat met zegt: “je weet toch dat je daar niet meer mag lopen”, want iemand heeft dat gezegd. Je hebt een zoveel adrenaline in je lichaam en wilt graag helpen en de schade beperken en natuurlijk moet je de realiteit niet uit het oog verliezen, maar bij elk korps kan er wel is net aan iets goed gaan! Op de link hieronder is een ander stuk wat ik heb laten schrijven net na de ramp in Haarlem en ook daar ben ik heel open in geweest!!! Let wel het was voor mij ook moeilijk om mezelf open en kwetsbaar op te stellen, maar een ieder kan leren van dit soort ervaringen!!!

Voor een ieder die het verhaal nog nooit gelezen heeft kan hem door te klikken op de link als nog lezen!!

http://www.brandweeruitgeest.nl/forum/viewthread.php?forum_id=8&thread_id=9

Met vriendelijke groeten,

Benj