Vraag over brandweerbrevet

• Karel

Dag collega's,

Ik ben in het bezit van een Belgische BRandweerbrevet. Nu ik in Nederland woon vraag ik me af of zo'n brevet ook in Nederland geldig is. Zou graag bij de Brandweer in Rotterdam willen werken.

Ik heb de volgende modules gehad:

modules levensreddende handeling, persoonlijke bescherming en brandbestrijding en hulpverlening van het opleidingsniveau brandweerman.

Meer info staat op www.piba.be

Kan iemand mij vertellen of mijn brevet hier ook geldig is of dat ik aanvullende cursussen moet volgen.

Groeten,

Karel

• hbt zonder vooruitzichten

neem even contact op met het nbbe ( www.nbbe.nl) die gaan over de nederlandse papieren

• Thijs de brandweergek

in beginsel moeten alle lidstaten van de EU elkaars diploma's respecteren, maar aangezien het hier gaat om een beroep waarbij levensreddende handelingen worden verricht kan het zijn dat er aanvullende eisen gesteld worden.

Zo kan je bijvoorbeeld worden verplicht om een module ‘korps specifiek’ te volgen en andere modules die je (nog) niet hebt gehad. Maar dat hangt helemaal af van de werkgever zelf je kan dus zoals hbt al zei het best even informeren bij het NiBra of het NBBE.

groet

Thijs