Conceptwet Veiligheidsregio's

• korsakoff

Kortgeleden is de concepttekst voor de Wet op de Veiligheidsregio's bekend geworden. Naast een paar andere wetten, vervangt deze wet ook de Brandweerwet 1985.

Als de concepttekst ongewijzigd blijft, resulteert dit in een verplichte, volledig geregionaliseerde brandweer. De commandant zal middels een kroonbenoeming aangesteld worden en niet meer door een bestuur van de regio. Ook vervalt de positie van gemeentelijk commandant.

Wat vinden jullie van deze nieuwe wet en de consequenties van deze wet? Ik weet het: het gaat om ruim 100 pagina's met toelichting erbij maar het gaat ook over ons (juridische) bestaansrecht als brandweer.

Groet,

Korsakoff

• rob

Een slechte zaak, zeker voor de vrijwilligers.

• brandje

EINDELIJK EEN GOEDE ZAAK

• brandje

eindelijk is het dan afgelopen met de willekeur van elk gemeentebestuur en wordt het eindelijk vanuit BZK geregeld.

dan wordt eindelijk de brandweer in ( Nederland ) overal gelijk. en betaald iedere belasting betaler evenveel aan de brandweer.

zo werkt het bij de Politie toch ook en we horen nooit mensen zeggen, ik betaal teveel of te weinig.

er zijn wel klachten over de weinig politie welke in de avonden beschikbaar is.

MAAR : Hoeveel Gemeenten durven te garanderen dat er tijdens de dagsituatie ten alle tijden: de Brandweer binnen de daarvoor gestelde tijd ter plaatse is.

buiten de beroepskorpsen vrijwel geen 1

dus conclusie: dit had al 10 jaar geleden moeten gebeuren, voor al die bezuinigingen; dan hadden we nu MEER Brandweer gehad.

• sharpe

Gezien waar ik woon (maastricht) ben ik heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken in de grens regios. Overigens als ik mij niet vergis is er al iemand in zo'n functie aangesteld voor de regio Zuid-Limburg. Deze meneer komt overigens van de politie.

• Tankje

Harde uitspraak , zonder onderbouw………

Bij ons korps zijn we al dat ik erbij zit (15 jaar) binnen de gestelde 8 minuten ter plaatsen binnen ons verzorgingsgebied. En we zijn een vrijwillgers post. Gemiddeld 140 uitrukken per jaar.

En er zullen zeker meer korpsen zijn met meer uitrukken die ook aan de gestelde tijd voldoen.

Dus spreek niet voor iedereen……….

Dat het soms bij andere korpsen net niet zo is kan ik mee voorstellen , dat onderken ik niet maar om nu iedereen over een kam te halen…nee net effe te ver ;)