Brandweer Geleen boos over komst werklozen

• Limbofire

Brandweer Geleen boos over komst werklozen

De brandweerlieden in Geleen zijn boos omdat een aantal nieuwe banen in het korps wordt opgevuld door langdurig werklozen.

De leiding had beloofd dat 40 nieuwe, vaste banen in de Westelijke Mijnstreek naar vrijwillige brandweerlui zouden gaan. Maar een kwart van die functies gaat nu naar langdurig werklozen, omdat dat voor de gemeenten goedkoper is. Ze hoeven die mensen dan geen uitkering meer te geven. Voor de rest van de arbeidsplaatsen komen nog steeds vrijwillige brandweerlieden in aanmerking.

bron L1.nl

zie ook:

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2006/11/18/MGL/LDW/11/articles/artikel_DDL_1DA_20061118_82_536.php

• Cerberus

Is dat dan zo slecht? Als de werkelozen voldoen aan de voorwaarden en gemotiveerd zijn is het inderdaad een mooie oplossing voor een sociaal probleem. Ik ga er van uit dat de vrijwilligers allemaal een baan hebben. Er zijn dan nog altijd 30 functies te vergeven aan de vrijwilligers. Het salaris van een brandwacht is geen vetpot dus ik wil wel eens zien wie vanuit het bedrijfsleven overstapt naar de brandweerorganisatie zonder (veel) geld in te leveren.

• Ordonnans

Helemaal mee eens Cerberus!

Daarnaast zal na de uitspraak in Rotterdam over de invoering 48 urige werkweek landelijk het gevolg zijn zo`n 200 beroepsbrandwachten nodig zijn dus allereerst goed voor de werkgelegenheid.

De VB -er komen echt nog wel aan hun trekken om te solliciteren. Binnen Rotterdam lopen de (in ieder geval rond de 30 jaar oude) VB-ers niet meer zo hard om te solliciteren, precies zoals jij schrijft als je kijk naar salaris en toekomstperspectief.

• robberd

Groot gelijk dat ze boos zijn.

Dag en nacht klaar staan voor de gemeenschap met een baan erbij en meestal ook nog een gezin die thuis zit te wachten waneer je terug komt. En dan word je de kans ontnomen om van je hoby je werk te maken door mensen die al jaren de kantjes eraf lopen en van de maatschapij leven omdat er zogenaamd geen werk voor is. Laat me niet lachen.Wat een onzin laat ze maar die plaatsen opvullen die vrijkomen bij die bedrijven waar de aangenomen vrijwilligers werken. groetjes Huub

Bovenstaand uit het gastenboek van brandweer Geleen.

Perfect verwoord en sluit me er helemaal bij aan.

• Ordonnans

Robberd,

Zeer kort door de bocht om net als diegene in het gastenboek en hier zelf een grote broek aantrekkend mensen te typeren “als kantjes eraf lopen” indien men langdurig werkloos is.

In Rotterdam hebben wij een aantal jaar geleden ook zo`n werklozenproject gehad en ik kan u melden na hun aanname dit hard werkende collega`s zijn die een groter brandweerhart hebben dan personen als dhr Huub en u met zo`n zelfingenomen mening over anderen die niet om werkloosheid vragen.

Zoals ik hiervoor al schreef zullen altijd vrijwilligers kunnen blijven doorstromen indien zij door een de werving en selectieeisen voor een beroepsbrandweerbaan doorkomen.Dit geldt voor hun maar evenzo voor mensen buiten de brandweer.

Ik sluit af met, gelukkig wel!

• robberd

Ik blijf erbij dat ik het niet eerlijk vind dat enthousiaste vrijwilligers aan de kant worden gezet voor personen die geen werk kunnen vinden. (daarnaast heeft de gemiddelde vrijwilliger zich al genoeg bewezen voor in aanmerking te komen voor een beroepsfunctie en is de motivatie zeker aanwezig.) Dat valt bij die andere groep nog maar te bezien.

Ik denk zelf niet dat dit kort door de bocht is.

Dan zet die groep werkelozen op de vrijgekomen plaats van de werkgever van de vrijwilliger wat overstapt naar de beroeps., Dat kan toch ook??? Maar nee dan loopt de gemeente Sittard-Geleen de subsidie mis voor de herintreding van die groep.

• brandje

Hé robberd,

Je kunt ook de rollen omdraaien jij zou eventueel werkloos zijn dan wil je ook alles proberen wat mogelijk is.

Ik ben zelf ook vrijwillige brandweerman maar zou mijn baan bij het rijk nooit opgeven voor zo lage loon schaal (5/6) bij de beroeps brandweer,en zoals Ordonnans het zegt het zijn wel vaak mensen met een goed brandweer hart.

blus de brand

• robberd

Klopt maar dan zou het wel fair zijn om de eerste keus bij de vrijwilliger te laten en niet hun de baan door de neus te boren.

En waarop baseer jij je mening dat werlozen mensen zijn met een goed brandweerhart en daar eventueel een streepje voor hebben op de vrijwilligers?

Daarnaast moet je niet vergeten dat niet iedereen bij het rijk zit en er heel wat vrijwilligers zijn die heel graag beroeps willen worden.

• Ordonnans

Op basis van genoemde argumenten wordt uw beeld niet bijgesteld. Mogelijk dat u nogmaals mijn reacties er goed op na wilt lezen?

Ik wens de gemeente Geleen en hun korps veel wijsheid toe en voor diegene, vrijwillig of werkeloos, veel succes bij uw sollicitatie.

Einde discussie mijnerzijds.

• Chaney

Quote Gastenboek cq Robbert:

>>door mensen die al jaren de kantjes eraf lopen en van de maatschapij leven omdat er zogenaamd geen werk voor is.<<

Nu IS er werk voor ze en lopen ze ‘de kantjes’ er niet meer vanaf, doen zelfs iets terug voor de maatschappij, is het nog niet goed???

Laat je sociale brandweerhart eens spreken.

De werkende vrijwilligers hebben al een baan, en de niet werkende kunnen zo reageren vermoed ik, want ze vallen binnen de doelgroep.