Een brandweerkorps voor heel Zuid-Limburg

• Zuigkorfje

MARGRATEN (ANP) - Als eerste regio in Nederland gaat Zuid-Limburg

de negentien brandweerkorpsen samen onder een commando onderbrengen

en centraliseren. Dat maakte het Algemeen Veiligheidsbestuur

Zuid-Limburg vrijdag bekend.

Het nieuwe korps maakt een einde aan de verschillen in oefening

en training van de spuitgasten. Aansturing en beheer gebeuren

voortaan centraal. Dat geldt ook voor de inkoop van materieel, wat

een stuk goedkoper is, en het aantrekken en opleiden van

vrijwilligers.

De centralisatie is bedoeld om rampen beter te kunnen bestrijden

en crises beter te beheersen. In plaats van de huidige negentien

brandweercommandanten komt er één brandweerchef die de organisatie

aanstuurt.

Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken steunt het

regionaal organiseren van de brandweer, omdat volgens haar de

bestrijding van grote ongevallen en rampen zo complex is geworden

dat een lokaal georganiseerde brandweer zulke zaken niet meer kan

behappen.

• Zuigkorfje

Het kan zijn voordelen hebben, maar volgens mij ook nadelen.

De brandweer begint zo behoorlijk op het leger te lijken en wordt i.p.v. een gemeentelijke aangelegenheid een landelijke aangelegenheid.

Je ziet steeds meer kleine korpsen uit dorpjes verdwijnen die opgeslokt worden door de grote steden. Waardoor de aanrijdtijden langer worden ect.

Ook wordt er gesneden in het regionaal beleid, groter gebieden met minder materiaal.

En nu lees je dit hierboven. 1 Korps voor Zuid Limburg.

Als je mij vraagt kun je het nog veel goedkoper maken.

Koop al het materiaal toch landelijk in en zet een landelijk oefenschema op dan krijg je alle korpsen op 1 lijn.

We hoeven dan alleen maar een opperbevelhebber van de verenigde brandweerkorpsen Nederland, een staatssecretaris van brandweer zaken en een minister van brandweer zaken te hebben. Dus weg van binnenlandszaken!

Maar vraagje hoeveel GROTE ongevallen en rampen hebben we per jaar?

Is dat veranderd met vroeger? Zijn ze daadwerkelijk zo complex?

Er is maar 1 trend. besparen op mensen en materiaal en wat komt er voor in de plaats…Bureaucratie!

• FireFighterDeFeijter

New York heeft met 8 miljoen inwoners toch ook maar 1 korps, 1 commandant en 1 alarmcentrale! Wat is het probleem precies?

natuurlijk moet je niet de betrokkenheid van vrijwilligers en de veiligheid van de burgers en het brandweerpersoneel de nek omdraaien, maar voor de rest zou er een heleboel kunnen verbeteren door schaalvergroting.

• kees

En er is door schaalvergroting ook al heel veel stuk gemaakt doordat het, vaak vooraf bekend, absoluut niet werkte.

schaalvergroting is absoluut niet het toverwoord, maar velen denken van wel

• Zuigkorfje

Maar ja, New York heeft in elke 3de straat een brandweer kazerne staan.

Dus daar kun je het niet mee vergelijken.

Het probleem is dat door het steeds groter worden van de brandweerkorpsen in de grote steden ten koste gaat van de kleinere korpsen en dat de langere aanrij tijden worden geaccepteerd.

Daarnaast worden de communicatie wegen veel te lang, Je kunt niet meer zo maar even binnen komen om je probleem op tafel te gooien bij de commandant.

Het is leuk en aardig dat er op grote schaal in gekocht kan worden tegen lagere prijzen. Maar dat kun je ook op een andere manier organiseren door bijvoorbeeld een centrale inkoop op regionaal of landelijk niveau. Daar hoeft geen opper pief weer bij te komen.

Wat denk je dat wat er in Limburg gebeurd:

De stedelijke commandanten worden brandweerchefs.

Daar staat dan weer een Commandant der commandanten boven

En zo wordt de weg van beslissingen steeds langer.

Dan zul je vaak horen: `Ja sorry ik ben wel brandweerchef maar daar kan ik geen beslissing over nemen, ik heb het bij de Commandant neergelegd die op zijn beurt het weer TE druk heeft….ect.

Dat heet bureaucratie met afschuifsysteem.

Ik ben er gewoon voor de communicatie en beslissings wegen zo kort mogelijk te houden en de verantwoording neer te leggen waar die hoord.