Zin en Onzin van het brandweerchauffeursdiploma (discussie)

  • cor349

    Collega's.

    Gaarne wil ik hierbij een discussie opstarten over het nut, zin en/of onzin van dit verplichte diploma.

    Hoeveel procent is er de eerste keer geslaagd.

    Hoeveel na een tweede keer etc.

    Wat vinden jullie van de lesstof en de manier van les geven en het

    examen afnemen.

    Wat gebeurd er bij jullie als jullie het niet (willen) halen?

    Waarom deze vragen?

    Mijn mening is, dat er weer eens wat voor ons wordt verzonnen waar wij - op de werkvloer - weer eens aan moeten gaan voldoen.

    Uiteraard uitgevonden door de mensen achter een buro waarvan ik hun achtergrond en beroep wel kan raden.

    Hou jezelf bezig heet dit bekende gegeven.

    Gaarne reactie's hierop. (alle soorten toegestaan ;))

    vr.gr. Cor349

  • firemouse

    ik vind sommige onderdelen uit de cursus nuttig zoals wetgevingen de rij training die wij (in ons geval in rijssen )hebben gehad.

    zodat je weet wat je wel en niet mag doen in het verkeer en wat je met een vrachtauto ,tas hv of ladder wagen.

    maar wat voor een chassis en wat voor een olie en dat soort dingen is zeker voor een vrijwilligers korps onnodig .

    ik zie me al de banden spanning gaan meten voor een uitruk..

  • Rubber

    Cor je bent zeker gezakt!!!

  • stekel

    dat jij hier vraagtekens bij zet geeft al aan dat het NODIG is,…

    doe er je voordeel mee.

  • kees

    Cor

    helemaal met jou eens, ik zie de nut en noodzaak er ook niet van in.

    het enige wat ik nuttig vindt is de praktijk training maar voor de rest allemaal weer overbodige balast.

    ja en voordat er weer opmerkingen komen, ik heb de module ook moeten doen, maar het heeft mij niet wijzer gemaakt.

    Er heeft vast een of andere beleidsmaker weer niet te doen gehad en maar weer iets bedacht.

    Ik heb helemaal geen probleem met opleidingen zolang ze maar nut hebben en dat is bij de module dus helemaal niet het geval.

    Groet

    Kees

  • dirk3

    Een Tip,

    Ga of rij zo defensief mogelijk, want als er wat gebeurt dan heb je een groot probleem als er slachtoffers bij vallen,buiten alle emotionele gevolgen er vandien.

  • cor349

    Dirk.

    Ik rij/werk al ruim 30 jaar als beroeps op alle brandweervoertuigen van de lichtste tot en met de zwaarste aan toe. In die jaren al veel uitrukken gehad en daardoor veel ervaring etc. opgedaan.

    Als je dan de lesstof gaat bekijken zit er wel wat bij wat interessant en belangrijk is. Logisch. Toch heb ik het gevoel dat er heel veel zaken bijgeschreven zijn die niet tot wezelijke verbetering komt t.b.v. de brandweerchauffeur persoonlijk.

    Uitsluitend boek/examenvullingen.

    Ik vraag mij dan ook af wat het wezelijke verschil is.

    Als je, b.v. door een ongeval, voor een rechtbank zou moeten verschijnen.

    Een papiertje?

    Het zoveelste dat je als behang op de muur kunt plakken.

    Het is alleen een verschuiving van de aansprakelijkheid.

    Het gaat mij er ook om dat we, door een instantie of persoon, wederom een brevet van onvermogen opgespeld krijgen.

    Telkens worden wij middels rapporten te kennen gegeven dat wij ons werk niet goed doen. De praktijk is vaak dat de officieren dit veroorzaken……

    Hierop volgt weer aktie van iemand die zich geroepen voelt de brandweermensen “bij te scholen”.

    Gezien de afgelopen jaren veel werkplezier voor ons vergald is door onpopulaire maatregelen tegen ons als brandweermens, vindt ik de maat vol.

    Wat is het volgende diploma/cursus/bijscholing etc. die dan weer komt?

    Het diploma is te doen. MAAR……….

    Ik weiger vanaf nu nog aan die fratsen mee te werken.

    Zeker ter meerdere eer en glorie van hogere salarisgroepen.

    Deze gooien van alles naar beneden op de werkvloer, wat we dan weer met ons alle moeten gaan oplossen. etc.,etc. Hebben we alles door kunst en vliegwerk in kannen en kruiken, komt de volgende stront weer naar beneden.

    Tevens wil ook wel eens weten (nieuwsgierig) , hoeveel procent van de cursisten hiervoor slagen en/of er eventueele sancties zijn afgekondigd.

    Dit i.v.m. eventueele chauffeurstekorten etc.

    Vandaar mijn vragen.

    vr.gr. Cor349

  • Actionman

    Bij ons in Rotjeknor hebben we allemaal een mail gekregen van de DC. Daarin staat dat de personen zonder diploma BRW chauffeur vanaf gisteren (1 Juli red.) geen voertuig meer mogen besturen.

    Dus hier dekt de dienst zich lekker in zo.

    Laterzzz

  • cor349

    En…………heb er dan moeite mee als je niet meer mag sturen?

    De goden veroorzaken hiermee toch hun eigen problemen …..

    greetings.

  • Waterpezer

    Onzin, bij het examen mochten wij niet met blauw en sirene rijden, ik persoonlijk vind als je dan toch examen moet doen doe het dan ook zoals je het in de praktijk ook moet doen, en niet zeggen wij gaan nu rijden en doen of het een prio 1 melding is HAHAHA. Slaat toch nergens op toch.