Liften

  • Robert

    Kan iemand mij vertellen hoe het wettelijk geregeld is voor wat betreft het bevrijden van personen uit lift.

    Is de brandweer automatisch bevoegd?

    Moeten ze daarvoor (speciaal) worden opgeleid?

    Volgens de wet weet ik dat de eigenaar van lift de aangewezen persoon is om iemand daarvoor aan te wijzen. Dat kan dan bijvoorbeeld de huismeester zijn, techniesche dienst of de brandweer.

    Wie o wie weet hoe dit verder geregeld dient te zijn of hoe het bij jullie korps is geregeld?

  • waterstraaltje_zeewolde

    Volgens de arbowetgeving in nederland dient met tegenwoordig een instructie hiervoor te hebben gehad.

    Er zijn (beroeps)korpsen die sturen mensen naar een liftbedrijf toe die die instructie mag geven kone in zoetermeer is er bijvoorbeeld 1.

    Hiervan krijgt men ook een certificaat dat 2 jaar geldig is, of men daarna de mensen nog weer op herhaling stuurt is mij niet bekend.

    Ik heb zelf ooit eens de dagcursus gevolgd en ben niet meer op herhaling geweest.

    Ik moet zeggen dat je wel wat anders gaat kijken naar het bevrijden van personen uit liften zo komen er zaken aan bod die niet behandeld worden bij de cursus brandwacht ( als hij daar nog in zit ) en ook niet in de opleiding bevelvoerder.

    een van de voorbeelden is dat de moderne liftsystemen vaak niet meer uitgerust zijn met een machine kamer waarin je de lift kunt tornen. de liftmotor zit dan in de liftruimte gebouwd waar je niet bij kunt. Via het servicepaneel vaak op de bovenste etage kun je dan de lift toren ( 9 van de 10 elektrisch dmv drukknop op en neer) als dit niet werkt zul je de lift door middel van het lichten van de remhandel moeten toren, belnagrijk hierbij is weer rekenschap te houden met het aantal personen of goederen wat er in zit. Meer als de helft van het totale hefvermogen en de lift zal zakken minder als de helft en de lift gaat omhoog. En met name bij dat laatste als dan niet opgelet wordt en stootsgewijs de rem bediend wordt ontwikkeld de lift steeds meer snelheid wat vervelende gevolgen kan hebben.

    Alle techniek maakt ontwikkeling door en daarom denk ik persoonlijk dat het goed is dat men nu volgens de wet een instructie moet krijgen, de vraag alleen is weer hoe gaat men dat behappen binnen brandweer nederland het lijstje van de taken waarvoor er geoefend en cursus gevolgd moet worden is al groot zat en dan ook nog even iedere 2 jaar op herhaling om iemand uit de lift te bevrijden.

    neem daarbij ook nog even mee dat er tegenwoordig meerdere liftbedrijven zijn die niet dezelfde systemen en voorschriften hanteren zo kan kone bijvoorbeeld zeggen het moet zo en een andere weer net iets anders.

  • BRWNRD

    Machinekamerloze liftinstallaties zijn een apart verhaal.

    Heb in 2002 de NIBRA en het Liftinstituut op de hoogte gesteld dat dit soort installaties nauwelijks bekend zijn bij de brandweer.

    Lesstof moest aangepast worden en er moesten cursussen komen in het bevrijden van opgesloten passagiers bij dit soort installaties.

    Het probleem is dat er heel veel liftfabrikanten KONE en OTIS zijn gaan volgen en dat er nu heel veel verschillende soorten machinekamerloze installaties zijn.

    (machine in put, of juist boven in de schacht)

    Het openen van het paneel (naast schacht toegang) komt overeen met het betreden van een machinekamer.

    Wij als hulpverlener moeten dus direct de installatie spanningsloos maken.

    De machinekamerloze installaties moet je echter eerst elektrisch proberen te tornen.

    Als dat niet lukt moet het mechanisch en dat moet echt met beleid gebeuren!!!

    Zoals waterstraaltje al schreef zijn de meeste liftmachines die in de schacht hangen "gearless' .Bij deze motoren zit de tractie schijf direct ,zonder overbrenging/wormwielkast, op de motor. Bij het lichten van de rem zou het dus voor kunnen komen dat de kooi heel snel gaat versnellen!

    Dit kan zowel omhoog of omlaag.

    Zoals Robert al schreef is de eigenaar van de lift verantwoordelijk voor de installatie (moet zelf de 18 maandelijkse lift APK regelen) en hij kan de hulpverlenende instantie aanwijzen.

    De fabrikanten schermen met het fabeltje dat de liftmonteurs d.m.v. een belverbinding vanuit de kooi ruim op tijd komen om de mensen te bevrijden maar de praktijk wijst anders uit…(o.a. file en b.v. monteur uit Den Helder voor regio Leiden)

    Ben al een tijdje bezig met het liften verhaal en ik weet ook nog steeds niet wat er achteraf zal gebeuren als er gewonden vallen bij het verkeerd tornen van zo'n speciale liftinstallatie.

    Was de brandweer eenheid voldoende getraind en was de brandweer lesstof over deze speciale liften toereikend bla bla bla enz.

    Het enige wat ik wel kan zeggen als brw man (met een arbeids verleden in de lifttechniek) is dat met gezond verstand en het nauwkeurig volgen van het altijd aanwezige torn voorschrift je een heel eind komt.

    Heb zelf inmiddels een aantal powerpoint presentaties gemaakt over de verschillen tussen de traditionele (tractie en hydraulisch)en de nieuwste liftinstallaties (machinekamerloos)en over het benaderen van deze installaties.

    Ben het met mijn voorgangers eens dat de korpsen zelf misschien iets meer moeten investeren in het opleiden van brandwachten wat betreft de nieuwste liftinstallaties.

    Bezoekje bij b.v. het liftinstituut of KONE in Leidschendam is erg leerzaam.

  • Harrie Puts

    Hallo,

    Kan mij iemand helpen aan een powerpiont presentaie omtrent het liften tornen!

    Harrie Puts

    Gemeente Roermond

  • Hans

    Kijk eens op het liftenforum, hier kun je met de meeste liften vragen terecht!.

    http://www.lunsen.nl/liften