Machinekamerloze liftinstallaties zijn een apart verhaal.
Heb in 2002 de NIBRA en het Liftinstituut op de hoogte gesteld dat dit soort installaties nauwelijks bekend zijn bij de brandweer.
Lesstof moest aangepast worden en er moesten cursussen komen in het bevrijden van opgesloten passagiers bij dit soort installaties.
Het probleem is dat er heel veel liftfabrikanten KONE en OTIS zijn gaan volgen en dat er nu heel veel verschillende soorten machinekamerloze installaties zijn.
(machine in put, of juist boven in de schacht)
Het openen van het paneel (naast schacht toegang) komt overeen met het betreden van een machinekamer.
Wij als hulpverlener moeten dus direct de installatie spanningsloos maken.
De machinekamerloze installaties moet je echter eerst elektrisch proberen te tornen.
Als dat niet lukt moet het mechanisch en dat moet echt met beleid gebeuren!!!
Zoals waterstraaltje al schreef zijn de meeste liftmachines die in de schacht hangen "gearless' .Bij deze motoren zit de tractie schijf direct ,zonder overbrenging/wormwielkast, op de motor. Bij het lichten van de rem zou het dus voor kunnen komen dat de kooi heel snel gaat versnellen!
Dit kan zowel omhoog of omlaag.
Zoals Robert al schreef is de eigenaar van de lift verantwoordelijk voor de installatie (moet zelf de 18 maandelijkse lift APK regelen) en hij kan de hulpverlenende instantie aanwijzen.
De fabrikanten schermen met het fabeltje dat de liftmonteurs d.m.v. een belverbinding vanuit de kooi ruim op tijd komen om de mensen te bevrijden maar de praktijk wijst anders uit…(o.a. file en b.v. monteur uit Den Helder voor regio Leiden)
Ben al een tijdje bezig met het liften verhaal en ik weet ook nog steeds niet wat er achteraf zal gebeuren als er gewonden vallen bij het verkeerd tornen van zo'n speciale liftinstallatie.
Was de brandweer eenheid voldoende getraind en was de brandweer lesstof over deze speciale liften toereikend bla bla bla enz.
Het enige wat ik wel kan zeggen als brw man (met een arbeids verleden in de lifttechniek) is dat met gezond verstand en het nauwkeurig volgen van het altijd aanwezige torn voorschrift je een heel eind komt.
Heb zelf inmiddels een aantal powerpoint presentaties gemaakt over de verschillen tussen de traditionele (tractie en hydraulisch)en de nieuwste liftinstallaties (machinekamerloos)en over het benaderen van deze installaties.
Ben het met mijn voorgangers eens dat de korpsen zelf misschien iets meer moeten investeren in het opleiden van brandwachten wat betreft de nieuwste liftinstallaties.
Bezoekje bij b.v. het liftinstituut of KONE in Leidschendam is erg leerzaam.