Sollicitatie bij de brandweer.

• Sannemien

Hallo allemaal,

Eindelijk durf ik het aan om mijn jeugddroom waar te maken. Mijn sollicitatieformulier is zojuist opgestuurd. En nu maar hopen op een gesprek natuurlijk. Hebben jullie tips voor mij om voorbereid op gesprek te kunnen gaan?

Ik heb nog een aantal boeken liggen, die ik heb gekregen van iemand die bij de vrijwillige brandweer zit. Heb ik hier genoeg aan om dit te bestuderen om voorbereid op gesprek te gaan als het zover is?

Met vriendelijke groetjes

San.

• Cerberus

Als je solliciteert als aspirant brandwacht zal je geen vakinhoudelijke vragen krijgen. Wel waarom je solliciteert bij de brandweer, je motivatie en vragen over je persoonlijkheid. Verder vragen over je opleiding en werkervaring. Zorg daarnaast dat je in een uitstekende conditie bent.

Dus gooi die oude lesboeken maar aan de kant.

• brandje

het is leuk te vernemen dat er nog mensen zijn die bij de Brandweer willen gaan werken.

maar vergeet niet dat je niet tot je pensionering kunt werken bij de Brandweer.

een vervelend mens in den Haag (Ina Sjerps) heeft de Brandweer kapot gemaakt en er is besloten dat je na 20 jaar je leven gewaagd te hebben voor de medemens de straat wordt opgeschopt, en dan moet je maar zien hoe je te vreten krijgt.

dus als je getrouwd bent of samenwoont of dat in de toekomst van plan bent BEGIN NOOIT AAN DE BRANDWEER WANT OVER 20 JAAR LIG JE AAN DE GEEUWHONGER.

dit is geschreven door een brandwacht die 34 jaar beroeps weg heeft.

• ouwe hbt

Hey San

als eerste veel succes bij de brandweer en wat cerberus al schreef

zorg dat je conditie goed in orde is lopen 2400 meter in 12 minuten

misschien wat bordjes opduiken ligt eraan waar je soliciteerd

een soort hindernis baan en hier in rotterdam een psych.test en 3 dagen naar de ardenne

het is een leuke baan en wat brandje zegt is ook waar hou dat in je achter hoofd maar kies uiteindelijk zelf

gr

iemand die er uit gestapt is

• Wous

Hoi San,

Probeer je ook een beetje te verdiepen in de werkzaamheden en functie van het korps waar je solliciteert. Ze willen graag dat je weet waar je aan begint.

Veel succes!

• BRWNRD

Probeer zo goed mogelijk jou motivatie te formuleren in het gesprek.

Ondanks wat versoberingen in de arbeidsvoorwaarden (laatste CAO…zie berichten in forum van die periode…) is het een hele leuke baan die zeker niet slecht vergoed word (dankzij onregelmatigheids toeslag dat wel).

De sport test kan iets verschillen per korps (wel/geen duiker worden) maar vaak komt het op hetzelfde neer.

Psychologische test moet te doen zijn ,werk nu met sommige getikte collega's die er ook doorheen zijn gekomen, :-)

Succes met de sollicitatie San.

• Sannemien

Dank jullie voor de reacties, nu mag de cao bagger zijn, maar gelukkig is een cao niet levensbindend en kan het nog steeds alle kanten uitgaan als je “jong” bent, en het houdt me ook absoluut niet tegen om te gaan solliciteren. Wel vind ik het erg voor de oude garde. Na 20 jaar je eigen leven op de lijn te zetten om het leven van een ander te redden en dan afgedankt te worden is heel erg. En vind het ronduit schandalig dat het gebeurt. En zoiets wordt ook altijd besloten door iemand die het zelf nooit meegemaakt heeft, maar door iemand die een besluit maakt vanachter een buro. Maar dat is de burocratie in Nederland.

Zelf ben ik ook redelijk getikt, maar ook een vrij nuchter persoon. Ik zie ook geen moeilijkheden om door de test heen te komen. Ik maak me iets zorgen om het technische gedeelte. Vrouw en techniek staan nog steeds niet op een lijn.

Ik heb gesolliciteerd in Rotterdam, hoop dat ik snel iets hoor erover.

Groetjes San.

• vuurduivel

kijk goed bij welk korps je wil gaan werken en kijk vooral naar de roosters die ze gaan draaien of al draaien. veel korpsen hebben een hoop nieuwe brandwachten nodig dus er is keuze genoeg om te solliciteren. er worden verschillende types roosters gemaakt en daar moet je voor je zelf goed naar kijken wat je het beste ligt.

goed personeel solliciteert ook naar het rooster dat word aan geboden en niet alleen met oogkleppen op en niet voor de eerste de beste beroepskorps!

suc6