Beste collega's,
Mijn verbazing alom. Hieronder de inhoud van de brief die ik ontving.
Als gevolg van het Arbeidstijdenbesluit is het de werkgever niet toegestaan om een arbeidstijd op te dragen van meer dan 48 uren per week. Vanaf 1 januari 2007 wordt bij de VRR binnen de brandweer invulling gegeven aan deze maximale werktijd.
Met het tekenen van de opt-out regeling is het mogelijk om de arbeidstijd in een periode van 26 weken uit te breiden naar ten hoogste 60 uren. De opt-out regeling is mogelijk gemaakt om de bedrijfsvoering bij de brandweerorganisaties - in overeenstemming met de medewerkers - te kunnen optimaliseren.
De opt-out strekt er toe om meer uren bij de hoofdwerkgever, in dit geval de brandweer, te kunnen werken (zie bijvoorbeeld memorie van toelichting bij het arbeidstijdenbesluit). De opt-out regeling is dus niet bedoeld om brandweermedewerkers te legaliseren voor nevenwerkzaamheden bij een andere werkgever dan de VRR.
Uit uw personeelsdossier blijkt dat u zowel een beroepsaanstelling als een vrijwilligeraanstelling heeft bij de VRR.
Daarom verzoek ik u bijgevoegd formulier te ondertekenen en retour te sturen naar de afdeling P&O.
Ik wil u erop wijzen dat zonder getekend formulier het niet toegestaan is om naast uw beroepswerkzaamheden ingezet te worden als vrijwilliger.
Met vriendelijke groet,
Goed, persoonlijk word ik een beetje moe hiervan. De VRR heeft het nodig gevonden al het personeel van de regio onder te brengen bij dezelfde werkgever i.p.v. in dienst te blijven van de oude werkgever (de gemeente). Vervolgens heeft het personeel hiervan de lasten.
Het perspectief is ook dubbel: beroepsaanstelling is om elke maand de hypotheek te kunnen betalen, vrijwilligersaanstelling is omdat je het nodig en/of goed vindt iets voor de gemeenschap te betekenen. Door de “noodzakelijke” overgang is dus het nieuwe probleem gecreëerd. (Met name voor de burgerij, zij gaan ervaring en bezetting overdag missen. Maar goed, brand en hulpverlening is altijd bij de buren. Toch hebben we allemaal een brandverzekering en rukt de randweer regelmatig uit.)
Het algemene gevoel dat in alle correspondentie en mededelingen wordt geprobeerd op te wekken, is het gevoel dat de werkgever het beste met het personeel voor heeft en jijzelf ook de verantwoording draagt voor de brandweerzorg. Daarentegen denk ik dat informatie niet objectief doorgegeven wordt. Bovenal is het individu niet verantwoordelijk voor de brandweerzorg, maar B&W (mogelijk de dagelijkse zorg gedelegeerd naar de VRR). Zelf ben je uiteraard wel verantwoordelijk voor je eigen werk (netjes op tijd aanwezig of tijdig ziekmelden en contracturen volmaken).
Als de opt-out ondertekend wordt, is het ook mogelijk om de uren in mijn beroepsaanstelling op te plussen. Gezien de ernstig verstoorde arbeidsverhouding, pas ik hiervoor. Binnen de brandweer zijn veel beroepscollega's met tevens een vrijwilligersaanstelling. Mijn voorstel is om de regeling NIET te ondertekenen. Volgens mijn is het pure chantage met een een gouden randje erom.
Wanneer er één niet tekend is het probleem voor de werkgever niet groot. Het kost hem hooguit één maal een ontslagvergoeding. Wanneer we de gelederen sluiten en gezamelijk niet tekenen, is het niet meer mogelijk om van het probleem van de werkgever ons probleem te maken. Daarnaast heeft men dan het een en ander uit te leggen aan het Algemeen Bestuur (burgemeesters van de gezamelijke gemeentes). Wellicht komt dan bij hen ook een keer een ongekleurd beeld van de organisatie over. Tenslotte legt alleen de directie verantwoording af aan het Algemeen Bestuur. (één mening is altijd gekleurd).
Stof tot nadenken en overwegen. Het was mijn bedoeling een beeld te schetsen over de nieuwe situatie. Veel sterkte met het nemen van de individule beslissing.
Groet aan alle collega's.