ademlucht cilinder. het keuren ervan.

• draegertje

hallo luitjes

ik had een vraagje?

waar kan ik gegevens vandaan halen omtrendt de keurings eisen van een ademluchtcilinder.

bijvoorbeeld: hoe lang mag een cilinder meegaan.

om de hoeveel jaar moet deze gekeurd

etc….

ik heb iets gehoord van het stoomwezen kan iemand mij dit bevestigen.

greetz draegertje

• brandwirke

Beste Draegertje,

Het stoonwezen verwijst naar het volgende besluit, “Warenwetbesluit Drukapparatuur 387:2004”.

Volgens mij liggen de termijnen in de handen van de fabrikanten van de cilinders, deze testen de cilinders en geven een onderhoudstermijn en levensduur af.

• Acid303

In de hals van de cilinder persen ze na fabricage / keuring de maand en het jaartal, gevolgd door een merkteken. In ons geval is dat een leeuw. Onze flessen (composiet) worden om de 5 jaar gekeurd. Stalen cilinders elk jaar….Wij laten onze cilinders keuren door Fa. Verhaaf.

• brandwirke

Ja, dat klopt. Echter bepaalt de fabrikant a.h.v. testen e.d. wanneer de cilinder gekeurd dient te worden en wat de levensduur is.

• draegertje

ik meende dat die regelgeving ergens vast stond gesteld

• Duikbootje

Zou ik niet meer doen bij Verhaaf….

Er wordt daar gerommeld, zoals het per ongeluk keuren van flessen en dan het keurmerk uit de hals slijpen. Helaas is slijpen een modificatie van het drukvat en moet er (opnieuw) gekeurd worden.

Is niet handig, doen ze zonder overleg, is helemaal niet handig. Categorie: vandalisme en fraude.

• Oceanbleu

Re op duikbootje

Duikbootje wat jij verteld klopt niet.

Het keuren gebeurt door oa verhaaf maar het stoomwezen bepaald of de nederlandse leeuw er in geslagen mag worden blijkt er gerommeld te zijn

met een van de flessen dan word het meteen een afkeur. Achteraf is rommelen niet eens mogelijk omdat enkel en alleen het stoomwezen de stempel met daar op de leeuw in het bezit heeft en niet het keurstation.

tevens worden alle flessen geregistreerd.

De normen zijn streng eveneens de regelgeving rommelen is aldus het stoomwezen ongeziens niet mogelijk.

Mijn ervaringen bij verhaaf zijn overigens goed.

Als je je lucht cylinder cq duikfles gaat brengen dan word er vaak al meteen met de klant bekeken wat er aan zou kunnen gebeuren om achteraf geen verassingen te krijgen.

Groet.

Ocean bleu

• geert78

Zowel de stalen als de lichtgewicht flessen dienen om d evijf jaar gekeurd te worden

Groet

Geert