Vraag: Auto over de kop

• Frankovski

Even een vraag naar aanleiding van een situatie die ik van de week van dichtbij heb mee gemaakt:

Wat moet je doen als een auto over de kop is geslagen, de auto nog op zijn kop ligt en de bestuurder nog vast zit in zijn gordels (ook ondersteboven)? Slachtoffer los maken en voorzichting naast de auto leggen of op zijn kop in de auto laten liggen/zitten?

Gr. Frank

• vuurvreetster

Ik zou, indien mogelijk, bij m gaan zitten, gerustellen en wachten op meer hulp. Je weet nooit met wat voor letsel je te maken hebt. Tenzij de auto in brand vliegt natuurlijk, dan moet je grijpen wat je grijpen kunt.

• Cerberus

Het ligt aan de verwondingen en aan de tijd dat het duurt tot de hulpdiensten ter plaatse zijn. Iemand die op zijn kop in de riemen hangt moet zo snel mogelijk bevrijd worden omdat al je bloed naar je hersenen stroomt wat een zeer onpretting gevoel geeft. Het losmaken uit je riemen in die positie vraagt wel enige kennis van zaken om verder letsel te voorkomen. Zie www. trafficcontrol.nl waar d.m.v. een ongevalssimulator dit geoefend kan worden.

• zwaailampje

ja mooi verhaal, maar hoe snel hulpdiensten ter plaatse zijn weet je niet en het inschatten van de ernst van een verwonding lijkt me ook iets voor medisch onderlegden. Het enig wat je kunt doen is de persoon rustig houden door met hem te praten, maar vooral niet de auto in gaan(stabilisatie??) Iemand die niet meer ademt is een ander verhaal, die is op dat moment “dood” en moet gereanimeerd worden. Het lijkt mij dat het enige goede antwoord gegeven kan worden door een mmt-arts of een ambulanceverpleegkundige.

• Cerberus

Dat is een goed advies voor hulpverleners maar niet hulpverleners zullen vaak proberen de inzittenden uit de auto te halen. Zeker als ze aangeven dat ze niet (ernstig) gewond zijn. Dit heb ik als hulpverlener uit ervaring al een aantal keren meegemaakt.

Langdurig op de kop hangen is niet zonder medische risico's. Altijd een moeilijke afweging om te maken. Daarom is het goed om als het dan toch moet gebeuren deze handelingen te kennen. Ik wil adviseren om dit zelf eens als hulpverlener te doen dan weet je hoe het voelt en dat het nog niet zo eenvoudig is. Snij ook maar eens (bijv. met de lifehammer) de riemen door als je op zijn kop hangt. Als je nog niet gewond bent wordt je het wel. Ook personen boven de 100 kg. zijn een aparte ervaring om te doen.