Hoe zit het eigenlijk met de bezwarendheid en FLO voor de repressieve officieren?
Tja, daar is nog niet zo veel duidelijkheid over. Het hangt er van af of de repressieve functie van de officier als bezwarende functie wordt aangemerkt. Als dat wel zo is ‘mag’ de officier maar 20 bezwarende jaren maken en kan een groep oude officieren met 55 jaar de dienst verlaten. Jongere officieren zullen na hun dure opleiding 20 jaar in een warme functie mogen werken en daarna wat anders moeten zoeken.
Als de officiersfunctie niet bezwarend is heeft de officier naast zijn koude functie een warm bijbaantje zonder verdere regeling.
De mate van bezwarendheid verschilt per korps en regio. Kortom, prima geregeld dus (not)
Als officier (lees even voor het gemak OvD) liggen de kaarten net even anders dan voor bvd's en manschappen.
Zo wie zo behoort het piket van de OvD tot een neventaak. Voor mij persoonlijk heb ik ongeveer, gemiddeld 1x per 12 dagen een 24 uursdienst. Hiermee komt mijn repressieve “baan” schat ik rond te 10%. Als hoofdtaak (90%) heb ik een beheersmatige functie bij de brandweer.
Dit is anders dan degene die in een ploegen-dienst draaien waarbij de repressie een hoofdtaak is.
Als na 20 jaar mijn OvD-taak vervalt, dan behoud ik mijn beheersmatige taak en blijf ik bij de brandweer. Dat maakt dat onze kaarten net even anders liggen dan voor anderen, die misschien de brandweer moeten verlaten.
Inderdaad beslist de gemeente (= korps) waar ik dienst draai of mijn OvD functie een bezwarende functie is. Maar naar verwachting zal deze keuze gebaseerd worden op een advies/uitspraak van het VNG en van de regio.
Ik had mijn vraag wellicht helderder moeten stellen.
De crux zit hem dus in het bezwarend zijn van de functie als OvD/HOVD/RCVD. De drie punten die gehanteerd worden in de uitleg van bezwarend zijn :
. regelmatige piketdiensten
. verrichten van de daaruit voortvloeiende werkzaamheden
. met als gevolg een grotere kans op gezondheisschade.
De eerste twee zalweinig discussie over bestaan. Het gaat dus om de interpretatie van de laatste bullit. En juist daar was ik dus nieuwsgierig naar. Hoe wordt dat bij jullie in de gemeente/regio gezien kijkend naar bijvoorbeeld het Coronel rapport?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?