coniferen

• Dieter

Hallo allemaal, ben hellemaal nieuw op dit prikbord en heb een vraag.

Sta op een camping op Veluwe die van eigenaar is gewisseld. De nieuwe eigenaar zegt dat alle coniferen van de camping moeten verdwijnen ik sta hier al zo'n 32 jaar en de coniferen zijn nu opeens brandgevaarlijk.

heeft iemand hier ook een duidelijk antwoord op of dat zo is

bvd Dieter

• Thijs de brandweergek

Coniferen zijn bomen en bomen kunnen in de brand vliegen. Of er een groot gevaar is dat dat ook daadwerkelijk gebeurt ligt helemaal aan de situatie op de camping.

Denk bijvoorbeeld aan barbecuen nabij droog struikgewas of het feit dat er onvoldoende bluswater aanwezig is om een beginnend brandje te blussen etc. Ook de grootte en de lengte van de coniferen spelen mee.

Als ze in hagen staan, moet je ook nog weten hoe ver die uit elkaar staan (brandgang moet volgens mij ongeveer 1,5 m breed zijn) en of alle hagen met elkaar verbonden zijn.

Of ze weg moeten hangt dus helemaal af van factoren ter plaatse en zonder de situatie precies te weten is er volgens mij geen duidelijk antwoord op te geven.

vriendelijke groet,

Thijs

• Leen(L1)

Maar ook het gras waar op we staan kan in de brand vliegen. Zeker in de zomer periode wanneer alles droog is.Ergo, de aarde warmt op een mogelijk gat in de markt? Brandvrije bodembedekking op de camping!

Maar het zal wel van de situatie afhangen en van diegene die de verantwoording draagt.

Leen

• blusschuim

wou dat mijn camping beheerder het wilde, dat de coniferen weg mochten ,scheelt mij een hoop werk.

• Leen(L1)

blusschuim schreef:

>

> wou dat mijn camping beheerder het wilde, dat de coniferen

> weg mochten ,scheelt mij een hoop werk.

Ja als het een hoop werk scheelt ben ik ook voor………

Leen

• Guust

Kijk maar eens goed naar die coniferen.

Ze worden flink breed als je ze niet op tijd snoeit.

De binnen kanten van de bomen zijn dor en dood.

Wij hebben in onze gemeente al een paar coniferenbranden gehad en ik moet zeggen de vlammen kwamen dubbel zo hoog als dat de bomen waren.

ik zeg snoeien die handel

• Dieter

Mannen in ieder geval bedankt op mijn vraag, zal dan met de beheerder moeten overleggen.

Mvgr Dieter