Zullen er menssen zijn die dit begrijpen ??

• lpp-nieuws

Bergen wist rampenzender niet te bereiken

door Sanne Schelfaut

Zaterdag 22 september 2007 - BERGEN OP ZOOM - Door onwetendheid bij de afdeling communicatie van de gemeente Bergen op Zoom is het tijdens de grote brand bij Hemi in Halsteren in de nacht van zondag op maandag niet gelukt Omroep Brabant in te zetten als calamiteitenzender.

VORIGE STARTSTOPVOLGENDE

Het hoofd communicatie kon naar eigen zeggen door problemen met het wachtwoord het systeem van Omroep Brabant niet in.

Volgens directeur/hoofdredacteur Gert Bielderman is het echter heel simpel om de rampenzender in te schakelen. “Je hoeft alleen maar het noodnummer te bellen. Dat wordt altijd opgenomen en dan kan binnen het uur onze zender worden ingezet door het crisisteam. Ik neem aan dat dit nummer bekend is op het stadskantoor.”

Bij de Bergse afdeling communicatie zeggen ze het noodnummer niet te kennen.

Burgemeester Han Polman van Bergen op Zoom wil pas oordelen als alles is uitgezocht. “Ik heb op korte termijn een gesprek met Bielderman om de hele procedure door te spreken. En dat zal ook intern gebeuren.”

• Leen(L1)

…………………………………………………………….. "Je hoeft alleen maar het noodnummer te bellen. Dat wordt altijd

> opgenomen en dan kan binnen het uur onze zender worden

> ingezet door het crisisteam. ……

BINNEN HET UUR!!!! Je vraag me nog al wat!!

Het loopt over veel schijven, de verantwoordeing moet worden ver/ge /schoven/deeld . Commisie hier en daar, veel adviezen en oefenen en dan de sleutel nog vinden om het stadskantoor binnen te komen.

Zorg maar dat je daar letterlijk en figuurlijk uit de wind staat.

Grt Leen

• ouwe hbt

ik meen uit mijn hoofd te weten dat het altijd mogelijk is om de rampenzender te onderbreken vanuit de meldkamer.

dit is volgens mij een verantwoordelijkheid/bevoegdheid van de stafofficier

er liggen ook standaard bandjes klaar

in ieder geval in de regio VRR

gr

• Thijs de brandweergek

Bij ons hoeven ze idd ook alleen maar op een knopje te drukken en dan zitten ze in de uitzending.

Is zo geregeld

• ladder49

Ach beste man, dat is onlangs ook in Utrecht gebeurd.Om 06.00 uur werd er alarm gegeven ( was een oefening en werd geheim gehouden…), er zou op het Amsterdamrijnkanaal een passagierschip in aanvaring gekomen zijn met een containerschip. Er zouden 5 slachtoffers te water zijn geraakt etc.Dus de duikers werden gealarmeerd ( maar hebben niet te horen gekregen dat het een oefening betrof ), dan snap je wel dat het adrelinegehalte hoog is, de ladder moest eruit terwijl de 1e uitruk gewoon op hun bedje konden blijven liggen ( ????? ) en de HV kon ook gaan rijden. Afijn, bij aankomst werden we door Rijkswaterstaat ontvangen door wel 50 zgn. waarnemers.Allemaal van die hotemetoten in een geel hesje met een pen en papier en de allerbelangrijkste ook nog met een porto.Neem van mij maar aan dat het een zooitje was, totale chaos en onoverzichtelijk.Later bleek ook dat de rampenzender niet op de hoogte was…mensen, dat is toch triest.Volgens mij zijn dat toch lui die HBO hebben of hoog opgeleid zijn.Van hun mag je toch iets verwachten ? Nou ik denk dat ze gezellig met z`n allen dit rustig gaan evalueren, misschien wel in een chique hotelletje, maar sancties ….nee hoor, die blijven gewoon op hun werkplek zitten en stijgen wellicht nog een trede in hun loonschaal terwijl wij moeten knokken voor een paar rotcenten erbij.Ik ben dat helemaal zat.Ik wil best weer actie voeren, keihard voor mijn part en als dat gedaan is ga ik hophophop, op naar een nieuw job, laat ze de tering maar krijgen, ik ben er klaar mee !!!

• Remco T

@Ladder49

Je hebt helemaal gelijk op de laatste verwensing na “de tering” die ze, wie het ook moge wezen, moeten en of kunnen krijgen.

Naar ik aanneem heb je een klacht ingediend en overweeg je een volgende stap.

• WVD

Beste ladder49,

Laat ik eerst beginnen met te zeggen dat ik het belachelijk vind dat jullie nog steeds in mijn ogen onder betaald worden voor het werk dat jullie doen. Dat bij diverse korpsen er nog steeds ruzie is over de betaling van de overuren begrijp ik totaal niet en men moet nu gewoon eens over de brug komen. Jullie hebben daar recht op! Geloof mij er zijn genoeg officieren die jullie ondersteunen en het volstrekt belachelijk vinden wat er allemaal gebeurt met jullie. Helaas kunnen wij niets anders doen dan door steeds maar weer ook onze ongenoegen kenbaar te maken bij de bestuurders en er op aandringen dat er zichtbare verbeteringen moeten komen. Helaas luisteren zij ook niet altijd naar ons. Ik spreek dan ook de hoop uit dat jullie in de zeer nabije toekomst eens beter worden gewaardeerd en dat wil zeggen financieel en met meer respect.

Tot slot wil ik ook nog wat zeggen over de Algemene Doorlichting Rampenbestrijding (ADR) die onlangs in Utrecht heeft plaats gevonden waar jij het over had. Deze simulatie was georganiseerd door de inspectie openbare orde en veiligheid (IOOV). Jullie veiligheidsregio was alleen op de hoogte van het feit dat ergens tussen 15 september en 15 oktober deze simulatie zou plaats vinden in een van de vier vooraf geselecteerde gemeentes. De VRU kan er dan ook niets aan doen als het een en ander niet goed is verlopen qua aansturing bij de simulatie. Dat de rampenzender niet op de hoogte was van deze simulatie lijkt mij sterk immers al vroeg in de ochtend werd melding gemaakt van deze simulatie in de pers. Misschien was het in kader van de simulatie ook niet noodzakelijk om de rampenzender daadwerkelijk te informeren en werd alleen getoetst of de procedures richting de rampenzender op een juiste wijze werden ingezet. Verder begrijp ik niet dat o.a. de duikers van niets wisten dat het een oefening betrof immers bij de alarmering stond zichtbaar “simulatie” vermeld". Wellicht is dit door de adreline niet opgemerkt dit kan gebeuren.

Ik wens jou het allerbeste toe en vertrouw erop dat jullie in de toekomst zoals eerder gezegd beter worden gewaardeerd waardoor acties ook niet meer nodig zijn. En jij met veel plezier dit vak kan blijven uit oefenen.

• draegertje

zo nu wil ik ff wat zeggen.

waarom zijn er mensen zoals Leen(L1) die altijd op iedereen wat te schrijven heeft, in bijna elk nieuw topic wat wordt geopend zie je ergens wel de naam Leen(l1) verschijnen, zo zijn er nog een paar mensen die dit doen maar deze naam springt er gewoon uit.

WAAROM? waarom doen jullie dit? ik heb er geen verklaring voor met mijn boerenverstand, waarom zijn jullie altijd andere mensen aan het afkraken die gewoon nieuws willen brengen of willen vragen. B.V. over het topic met dat paard en rijden met signalen als ik dat allemaal lees draait me de maag, deze vrouw is waarschijnlijk een normale burger die geen ene ruk met de brandweer iets te doen heeft en gewoon een normale vraag stelt en die hoopt op een normaal antwoord nou ik zal het je zeggen die normale antwoorden je moest ze goed tellen, wat voor indruk heeft zij nu hier van ons gekregen.

enzo zijn er zat voorbeelden.

jongens en meisjes, heren en dames kunnen we eens normaal gewoon doen hier op het forum en elkaar in waarde laten.

kritiek geven en andere wegen aanbieden die naar Rome leiden is goed maar nogmaals laat elkaar in waarde zodat iedereen met plezier naar het forum komt en BLIJFT.

groetjes Draegertje