uitspraak rooster utrecht

• blusschuim

Weg vrij voor nieuw rooster Brandweer

Utrecht - De kantonrechter heeft vrijdag uitspraak gedaan in de rechtszaak tussen de gemeente Utrecht en de Ondernemingsraad van Brandweer Utrecht in het geschil over een nieuw rooster voor de brandweermensen. De rechter heeft besloten dat het nieuwe rooster, dat de gemeente heeft aangeboden aan de OR, toch ingevoerd mag worden. In samenspraak met het brandweerpersoneel wordt de invoering van het nieuwe rooster uitgewerkt.

Het nieuwe Arbeidstijdenbesluit verplicht de brandweer over te stappen op een ander rooster. Voor het vaststellen van een nieuw dienstrooster is instemming van de OR vereist. Omdat de OR deze instemming niet wilde verlenen heeft de brandweer, met een advies van de Bedrijfscommissie onder de arm, de kantonrechter om vervangende instemming gevraagd. Volgens de Bedrijfscommissie had de OR in eerdere onderhandelingen onredelijk gehandeld. De rechter heeft dit bevestigd.

Sinds 1 januari 2007 werkt de brandweer volgens een noodrooster zodat wel aan de wettelijke verplichting wordt gedaan. Met de uitspraak van de rechter is de weg nu vrij gemaakt om een definitief rooster in te voeren. Het streven is om het nieuwe rooster met het nieuwe kalenderjaar in te laten gaan.

• blusschuim

komt van blik op nieuws

• visophetdrogen

rechtspraak!!!!!! of vngSpraak!!!!!!!!!

jammer maar waar ,nu moeten we de neuzen een kant op krijgen en een goed plan bedenken.Eerst de FLO en nu een rooster waarbij je geen sociaal leven meer heb .

lang leven de brandweer ,ik ga nu toch even speuren naar wat anders.Al gaat het wel aan mijn hart.Maar eerst nog strijden en als het dan echt niks wordt dan zien we wel wat er op de weg komt.

Jongens van het aktie comitee we gaan weer starten

Oja en jongens uit de grotere steden we moeten weer plat denk ik

• 8wachtenpermaand

Mag ik weten waarom we in de andere grote steden plat moeten?

Als het uit solidariteit moet met de Utrechtse collega`s om hun eisen kracht bij te zetten is enige argumentatie na de gerechtelijke uitspraak gewenst.

Hier graag antwoord op.

In de regio 010 is op een paar hamerslagen na, naar wij vernemen het rooster en voorwaarden tussen de BOR en directie rond.

Zullen ook nog best haken en ogen aan zitten maar hier heb je wat, daar laat je wat.

Zoals we tot nu toe horen:

3 ploegen waar met (verplichte) verlofopname om max 48 uur gemiddeld per week te werken en 1 losse snipperwacht per maand (als personeelsbestand volledig is) ik niet verder kom dan 8 wachten werken per maand.

De 10 oefendagen over het jaar (op de 2e uitgeroosterde dag) mogelijk op de helling gaan maar in ieder geval tijdens de wacht worden georganiseerd. Dus gevoelsmatig niet meer op de vrije dag.

Ligt hier voor Utrecht nog een mogelijkheid of zit men nu vast aan een 4 ploegensysteem?

Succes.

Groet,

8 wachten per maand.

• blusschuim

Jammer dat nu pas nadat de rechter gesproken heeft,er reactie"s komen van eventueel ander rooster, eerst de kat uit de boom kijken en dan reageren.

Maar voor de colega"s uit Utrecht komen en in de buurt van Rotterdam wonen des te meer om daar te solliciteren.

En voor de Utrechtse collega"s er zullen veel gak dagen komen ben ik bang.

• visophetdrogen

Ja dat lijkt ons denk ik ook wel wat ,maar wij hebben het niet voor het zeggen .Onze kleine k…m……. ant heeft een heel ander idee over de brandweer en dat krijgen we er niet uit.

We zij wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren vooral omdat de rechter het in zijn uitspraak over de G4 heeft.

we wachten af maar zijn zeker strijdbaar en mischien is het niet nodig dat jullie plat gaan ,maar hebben we gewoon binnekort wat rode auto's nodig voor wat kabaal

gr een meer dan strijdbare HBT

• Jetto

Waarom jammer het is een plaatselijke aangelegenheid, in verschillende korpsen in 010 is het rooster al een tijd draaiende, de korpsleiding houdt zich hier tenminste wel aan de afspraken, Rotterdam is bijna rond, de gezamenlijke brandweer draait al het hele jaar goed met het nieuwe rooster ( naar ieders tevredenheid ), soms een haak en oogje dan, maar hetzelfde rooster gaat nog 2 jaar door in ieder geval, en de andere rijnmondse korpsen draaien ook goed.

Zij maken in ieder geval geen gebruik van gewogen uren, wat naar mijn mening absoluut niet meer mag toch, elk aanwezig uur is toch een 100% werkuur en geen 67 % of 33%, dat was de uitspraak van o.a. het jäeger, simap, pfeiffer en nog een aantal arrestten.

Wat kunnen de mensen uit het land dan daaraan doen om utrecht te helpen, de OR utrecht heeft lang genoeg tijd gehad om contact op te nemen met de verschillende OR-en uit rijnmond om samen plannen te maken of uitleg te krijgen of iets dergelijks. In rijnmond hebben de OR-en misschien beter strijd geleverd tegen de leiding daar kan niemand verder iets aan doen.

Dat is het nadeel in nederland, de brandweer is een plaatselijke aangelegenheid en niet landelijk.

Als er landelijk een rooster wordt gemaakt dan pas kunnen we samen strijden, en dat zal ook wel gebeuren dan.

Nederland is gewoon corrupt, geen rechter durft het aan om tegen de staat een verregaande uitspraak te doen in deze kwesties, het is minachting van de brandweer en de burger, we kosten gewoon teveel geld, de veiligheid van de burger mag in dit land gewoon niets kosten, maar ze denken, zolang ze toch wel blijven rijden voor de burger is er niks de hand, want zo zijn we brandweermensen, maar eens is het emmertje vol!!!!!!

• blusschuim

Weet je wat vervelend is de 4 g gemeenten willen een rooster en dat wordt dan het Utrechtse als het tegen zit, voor ons allen .Dus help de OR in Utrecht en stuur ze de tips die ze kunnen gebruiken.

SAMEN ZIJN WE STERK, EN VOORKOM DAT WE STRAKS WEER MET ZIJN ALLEN OP DE BARICADEN MOETEN .

AMSTERDAM EN DEN HAAG WAT ZIJN JULLIE STIL LAAT VAN JULLIE HOREN!!!!!! STEUN DE OR EN BLG VAN UTRECHT.

• 8wachtenpermaand

Beste blusschuim,

in de afgelopen periode is er van uit Utrecht, in ieder geval niet via de officiele BLG kanalen in bijvoorbeeld de BAC steun gevraagd aan A-dam, Den Haag, Rotterdam of andere korpsen. We zijn de vormen van roosters doorgegeven, buiten de vergaderingen om tijdens informele overleggen.

020; 010; het Haagse zijn niet stil, zitten niet stil, maar we moeten ons allemaal doordringen de uitvoering en invulling van de 48 uur een lokale taak is van bestuurder en OR.

G4? Al dat rooster van Utrecht inderdaad zo slecht is of zo goed als de bazen vinden waarom is dat dan niet voorgesteld binnen de andere grote steden?

Ik denk dat het conflict tussen werkvloer (OR/BLG) en de leiding in Utrecht voor de bazen in de andere grote en kleinere steden aanleiding is geweest eieren voor de geld te kiezen of we hebben marzel gehad die kopstukken het niet op de rechter aan hebben willen laten komen maar ook liever 4 ploegen hadden gehad.

Dat heeft eind 2006 wel gespeeld richting 2007 in 010 waar ruim de pleuris over uitgebroken was en de OR (maar) voor behoud van de drie ploegen is gegaan. Nu naar 2008 ook regionaal gewoon een drieploegen.

Veel succes en ik hoor het wel via de officiele bondkanalen als er om hulp wordt geroepen.