Opleiding Chemicalienpak

• WA

Wie weet in welke opleidingsmodule van de brandweer er nader in gegaan wordt op het dragen van een chemicalienpak, aan en uitkleedprocedures, ademluchtberekeningen in een chemiepak ivm ontsmetten e.d., etc?

Volgens mij mag/kan nu iedere brandwacht/manschap zomaar in een chemiepak ingezet worden of heb ik dit mis?

Ik kan me niet voorstellen dat iemand die een chemiepak zal dragen hiervoor een opleiding gaspakdrager dient te hebben afgerond?

Wie heeft er hier informatie over en wil deze naar mij toesturen?

• Thijs de brandweergek

Chemicalienpakdrager is nu onderdeel van de manschappen I opleiding (voor de rang brandwacht). Het is geen eigen module meer maar valt onder persoonlijke bescherming (module 103). Hierin worden de aankleedprocedure, de eenvoudige ontsmetting, de uitkleed procedure en de gedragsregels tijdens de inzet behandeld. Het is nog wel steeds een apart boek (he, ik verzin het ook niet).

Iedere brandwacht die de cursus met succes heeft afgelegd kan dus worden ingezet in een chemiepak. Maar in een gaspak kan je pas worden ingezet nadat je als brandwacht 1ste klas de module gaspakdrager (207) met succes hebt doorlopen.

Heb thuis het boek chemicalenpakdrager uit 2006 (1ste druk) liggen. Als je wat wilt weten vraag je het maar.

vriendelijke groet,

Thijs

• draegertje

Oh ik wist niet dat er een apart boek van was van dit stukje uit het manschappen verhaal.

Zelf ben ik gaspakdrager maar het is een apart stukje uit het brandweerwereldje je moet en goede conditie hebben hiervoor zeker als je ook nog het crashgaspak aan moet. dat is al helemaal zwaar.

greetz

• Thijs de brandweergek

Producten

De leerstof van de opleiding Manschappen 1 bestaat uit de volgende producten:

3. Tekstboek Persoonlijke bescherming

Dit tekstboek komt voor wat betreft de onderwerpen grotendeels overeen met de inhoud van de oude module Persoonlijke bescherming. Behandeld worden:

persoonlijke beschermingsmiddelen

kleding

aanvullende beschermende middelen

adembeschermende middelen

het gebruik van het ademluchtmasker (inclusief noodprocedure ademluchtbescherming)

het reguleren van de ademhaling bij adembescherming

algemene gedragsregels (voor de ademluchtmaskerdrager)

veilig voortbewegen

meetapparatuur

gevaarlijke stoffen

persoonlijke beschermingsmiddelen voor het veilig werken op hoogte.

4. Tekstboek Chemicaliënpakdrager

Dit boek is gelijk aan de losse module Chemicaliënpakdrager. Naar aanleiding van commentaar is de module op een aantal punten herzien. Omdat het chemicaliënpak op de TS ligt, is deze module onderdeel geworden van de Manschappenopleiding.

Bron: http://www.nifv.nl/web/show/id=50727

De reden is volgens mij een beetje krom: het hulpverleningsgereedschap ligt ook op de auto, maar dat krijg je weer niet bij brandwacht, maar pas bij 1ste klas. Dus ze hadden makkelijk chemicalienpak en gaspak bij elkaar kunnen voegen (had ik logischer gevonden). Maar ja, wie ben ik…

Groeten,

Thijs

• Wouter

Een crashgaspak?

• draegertje

Heb je daar nog nooit van gehoord!!

je hebt crashpakken (hitte bestendige pakken)

deze heb je ook in een gaspakuitvoering

citaat van wikepedia

Een standaard gaspak is niet bestand tegen hitte. Er zijn hittebestendige gaspakken of hittebestendige overtrekken voor gaspakken beschikbaar. Deze worden echter nauwelijks gebruikt aangezien een situatie waar dit soort pakken noodzakelijk is veel te gevaarlijk zou zijn voor mensen

helaas moet ik ze gelijk geven als je deze aanmoet is er echt stront aan de knikker maar weet dat brw DSM in geleen ze heeft.

• Wouter

Zijn dat zilver-achtige pakken?? Of zijn die er in diverse uitvoeringen?

• draegertje

Hallo,

dat zijn idd zilverkleurige pakken met een goud vizier!!!

ze zijn best ongemakkelijk, stukken zwaarder als de gewone gaspakken en die zijn al zwaar!!!!!!!!!!