Brandweer moet binnen 8 minuten arriveren

• BRW

Ik denk dat de gemiddelde vrijwilliger de benen uit zijn lijf holt om op de eerste uitruk te zitten, daar zou het niet aan liggen, eerder aan het feit dat er steeds minder vrijwilligers beschikbaar zijn, dat kazernes gesloten worden en dat de halve stad opgebroken is.

Vrijwilligers een scooter geven is natuurlijk ook van de zotte, ga je de hele dag met die scooter op pad omdat je opgeroepen kan woren, lekker hoor met dat ding aan je been de hele tijd, en dan nog niet eens gesproken over een val partij in de zomer in je korte broek, diefstal van dat ding en waar moet dat ding s'nachts staan? Gemeenten (en ook de burger) moeten maar eens kijken wat ze willen, willen ze betalen voor veiligheid of mag het niks kosten maar dan krijg je ook de kwaliteit naar wat je betaald, de brandwacht motiveren om op tijd te komen kan ongelukken veroorzaken, geloof me ik heb vrijwilligers van a'dam zien rijden a la Starsky & Hutch met een oranje magneet zwaailamp op hun dak, en wegen zien blokkeren met hun auto's waar ze al uitsprongen toen de auto nog niet helemaal stil stond.

Ik denk ook dat je van ondernemers niet veel meer moet gaan vragen, ik vind het al heel wat dat een ondernemer het goedkeurt dat een personeels lid moet uitrukken, moet hij straks ook nog een partimer van zijn fulltimer maken en nog een parttimer inhuren, wat denk je als het een klein bedrijfje is met maar een paar werknemers en je collega gaat 3 x op een dag weg om uit te @!#$, liftopsluiting, valse oms melding etc. ik zou als collega daar niet zo heel erg van gecharmeerd zijn, laat staan als kleine ondernemer.

De verantwoording ligt bij de gemeente (straks de regio die trouwens heilig is want je hoort niks anders en de hoge omes zijn met niks anders bezig dan de regio) wil je een brandweer die op tijd is, dan kost dat geld, makkelijk zat. Ik wil ook zo veel dingen kopen maar heb daar het geld niet voor, ik moet ook kiezen, neem ik het een of het ander goed of neem ik allebei maar halfbakken. Ga ik een maand rondreizen in Azië OF koop ik een motor, of ga ik een week rondreizen in Groningen EN koop ik ouwe brommer.

• ouwe hbt

Als ze dit gaan regelen in de wet hoe zit dat dan?

In de wet staat dat ik niet harder mag rijden dan bv 100 km/uur rij ik harder krijg ik een bekeuring.

als er nu in de wet geregeld gaat worden dat de brw binnen 8 minuten ter plaatse moet zijn en ze halen dit niet wat dan?

moet de gemeente dan uitbetalen aan je verzekering want hoe langer een brand duurt hoe groter de schade?

Krijgen ze van het rijk een boete?

Ik weet het echt niet

gr en een fijne dagen

• rob

De soep wordt nooit zo heet gegeten als……

Er is nu geen wettelijk voorschrift inzake de opkomsttijd. Ik dacht dat begin 90-er jaren BZ een boekje het licht heeft laten zien. Dit is een leidraad voor de korpsen. Tevens is daarvoor ook een computerprogramma voor beschikbaar gekomen. Daarin staan o.a. de opkomsttijd per gebouw die men op dat moment noodzakelijk vond. De opkomsttijd wordt uiteindelijk in dat programma per wijk berekend. In een wijk waar veel gebouwen staan waarvan men vindt dat je er snel moet zijn is de opkomsttijd minder dan en wijk waar alleen woningen staan.

Langs de weg van het Project Versterking (regionale)Brandweer heeft men alsnog voor elkaar weten te krijgen dat men (de gemeenten) deze leidraad als referentiekader hebben aangenomen. Dus staat het nu vast.

Als de minister dit er door weet te drukken zullen de gemeente besturen onmiddellijk tegen de minister zeggen dat ze het geweldig vinden maar dan moet de minister wel voor de kosten opdraaien. Wacht dan maar eens af als de meerkosten bekend zijn. Dan hoor je de minister niet meer. Vrijwilligers laat je niet ontmoedigen, ruim 80% van bandweer Nederland is vrijwillig. Verenig je bij de vrijwilligersorganisatie voor de brandweer, die kan het nodige voor jullie betekenen.

• BrandMeestertje

Tjonge jonge mannen wat een hoop ophef….

Relativeer eens de zaken…

Is het straks anders geregeld dan nu? Nee.

Mag je straks wel door rood? Nee.

Zijn er strak geen vrijwilligers meer? NEE. (die blijven echt wel)

Moeten we anders gaan werken dan nu het geval is? Nee.

Ga ik straks op een brommer rijden? Nee.

Moet ik harder gaan rijden? Echt niet!

Kortom er veranderd nagenoeg niets.!!!!

Voorheen was het een richtlijn en nu wordt het een wet.

Des te beter voor de burger. Maar die weet immers niet beter.

Of wel dan?

De burger vind toch dat we altijd te laat komen.

Of je nou 100 rijdt of 50 je bent altijd te laat bij brand of hulpverlening.

Hier een citaat:

“De minister laat uitzoeken of er op bepaalde plaatsen geld bij moet om te zorgen dat in het hele land ambulances op tijd kunnen zijn. Dit onderzoek is volgend jaar pas klaar, maar dat duurt de Kamer te lang.”

Dus tel uit je winst…..Meer geld voor de brandweer?

Meer partimers? Meer beroeps? betere locaties? Betere wagens?

Andere voorzieningen? tweezijdig aanrijden?

Allemaal winstpunten in mijn ogen! En daarvoor hoeft de vrijwilliger echt niet uit het veld geruimd te worden.

Zoals Oestertje als zei "

Er zijn echt mogelijkheden voor vrijwilligers om hun meerwaarde te vergroten. Laat je niet overdonderen, maar kom met creatieve ideeen. Het is toch een simpel rekensommetje van aantal functieplaatsen van beroepskrachten tegenover kosten van ideeen van vrijwilligers om sneller uit te rijden?"

Ja, dat is nou net waar de politiek een eerlijk antwword op moet geven. Wil men een snelle bereikbaarheid van een groot gebied dan zullen er andere maatregels moeten komen dan drempels enz. Dan zal men de verkeerslichten moeten voorzien van beinvloeding vanuit de brandweerwagens. Dan zal men de vrijwilligers moeten voorzien van scooters (i.i,g. de dienstdoende ploeg(en)) Enz. En dat kost geld.

En Jan riep het ook al:

“Laten de commandanten de gemeenteraden het schriftelijk voorleggen: Of u zorgt voor budget voor deze zaken , of u neemt de verantwoording geheel op uw schouders en ik wil er niet meer op worden aangesproken als het fout gaat. Want er wordt wel geroepen: ”De brandweer komt te laat“maar het is meer dat er zoveel gewijzigd is in infrastructuur, aannamebeleid e.d. waar niet is gerekend met oplopende problemen zodat dit niet meer op de brandweer kan worden afgeschoven”

Dus waar alles weer om draait is die allom bekende shirtsponsor!!

Alles draait om geld! Dus waarom ook niet eens een keer voor brandweer Nederland?

Probeer het positieve ervan in te zien….. het klinkt raar maar denk maar eens na wat een grote zak met geld kan betekenen voor ons als brandweer.

Als ze het willen kunnen ze het krijgen….. MAAR KOM DAN OOK MET DE PEGELS!!

Kortom: het zal wel weer een storm in een glaasje water zijn.

Vrienden van de brandweer… laat je niet opnaaien en gek maken door dit soort berichten. Zolang er geen geld is zal het niet gebeuren ook.

En als het gebeurd worden wij er niet op af gerekend maar de bestuurders want die kiezen ervoor.

Laat dit niet je plezier in het mooie vak van ons allen vergallen!!

Fijne feestdagen alvast!!!

• oestertje

Stel dat een beroepskracht, inclusief opleidingen, huisvesting (kantoren ed.), salaris € 35.000 kost en je hebt er, voor een normale bezetting van 6 man, 10 nodig dan heb je het toch over € 350.000. Voor sommige gemeenten een hoop geld.

Dan is het toch zo dat maatregelen om vrijwilligers te behouden € 250.000 mogen kosten. Scheelt toch een ton. Kunnen werkgevers voor worden gecompenseerd, misschien de uurtarieven voor de vrijwilligers omhoog, enz.

Er van uitgaande dat de vrijwilligers die er nu zijn, aanblijven natuurlijk. Vrijwilligers kosten natuurlijk ook geld.

Kansen en ruimte genoeg voor creatieve ideeen, zou ik zo zeggen.

• dpl

stom idee mischien, maar wij hebben hier in giethoorn al een hele tijd een jongen zitten, die er graag bij wil, werkt in het dorp ( is overdag behoefte aan aangezien een klein dorpie als giethoorn weinig werkgelegenheid kent(buiten het toeristische seizoen)) maar die kian er niet bij, want dat schijnt te duur te zijn. maar ja, dit is wel een jingen die mn overdag in aanmerking komt voor een eerste uitruk, dus snellere uitruktijd.