Ik denk dat de gemiddelde vrijwilliger de benen uit zijn lijf holt om op de eerste uitruk te zitten, daar zou het niet aan liggen, eerder aan het feit dat er steeds minder vrijwilligers beschikbaar zijn, dat kazernes gesloten worden en dat de halve stad opgebroken is.
Vrijwilligers een scooter geven is natuurlijk ook van de zotte, ga je de hele dag met die scooter op pad omdat je opgeroepen kan woren, lekker hoor met dat ding aan je been de hele tijd, en dan nog niet eens gesproken over een val partij in de zomer in je korte broek, diefstal van dat ding en waar moet dat ding s'nachts staan? Gemeenten (en ook de burger) moeten maar eens kijken wat ze willen, willen ze betalen voor veiligheid of mag het niks kosten maar dan krijg je ook de kwaliteit naar wat je betaald, de brandwacht motiveren om op tijd te komen kan ongelukken veroorzaken, geloof me ik heb vrijwilligers van a'dam zien rijden a la Starsky & Hutch met een oranje magneet zwaailamp op hun dak, en wegen zien blokkeren met hun auto's waar ze al uitsprongen toen de auto nog niet helemaal stil stond.
Ik denk ook dat je van ondernemers niet veel meer moet gaan vragen, ik vind het al heel wat dat een ondernemer het goedkeurt dat een personeels lid moet uitrukken, moet hij straks ook nog een partimer van zijn fulltimer maken en nog een parttimer inhuren, wat denk je als het een klein bedrijfje is met maar een paar werknemers en je collega gaat 3 x op een dag weg om uit te @!#$, liftopsluiting, valse oms melding etc. ik zou als collega daar niet zo heel erg van gecharmeerd zijn, laat staan als kleine ondernemer.
De verantwoording ligt bij de gemeente (straks de regio die trouwens heilig is want je hoort niks anders en de hoge omes zijn met niks anders bezig dan de regio) wil je een brandweer die op tijd is, dan kost dat geld, makkelijk zat. Ik wil ook zo veel dingen kopen maar heb daar het geld niet voor, ik moet ook kiezen, neem ik het een of het ander goed of neem ik allebei maar halfbakken. Ga ik een maand rondreizen in Azië OF koop ik een motor, of ga ik een week rondreizen in Groningen EN koop ik ouwe brommer.