BRANDWEER NEDERLAND STAAT IN DE KOU!!!!!
Vandaag is de L.A.C. (landelijke advies commissie) van de ABVAKABO bijeen geweest in Delft. Vanuit Rotterdam, Amsterdam en Utrecht was een ruime vertegenwoordiging aanwezig. Tijdens het overleg werd ons duidelijk gemaakt dat er geen verdere ruimte meer is om verder te onderhandelen met betrekking tot de reparatie van het voormalige F.L.O. De vertegenwoordiging van de brandweer heeft een aantal pogingen ondernomen om de aanwezige stemgerechtigde leden van het L.A.C. te overtuigen van het onrecht dat de brandweergemeenschap wordt aangedaan als zij instemmen met het uitgebrachte advies door de onderhandelaars (Peter Wiechman en Ruud Kuin) van de ABVAKABO.
Ter stemming werden drie mogelijkheden gepresenteerd t.w.:
- Het in december uitgebrachte (zwaarwegend) advies accepteren en op lokaal niveau een poging ondernemen het negatieve effect te repareren.
- Het advies naast ons neerleggen en actie gaan voeren.
- Voor medewerkers tot SK 6 een compensatie gedurende 5 jaar van 500,- euro
De discussies ten spijt is ons gebleken dat het stabiliseren van het ledenverlies en het onvermogen van andere kaderleden om hun achterban op te roepen solidair te zijn met de groep brandweermensen zwaarwegender is dan het inkomensverlies van 180 euro voor deze groep vakbondsleden.
De stemmingsuitslag zal u duidelijk zijn. Mogelijkheid 1 is met ruime meerderheid van stemmen aangenomen en wordt als advies uitgebracht naar het bestuur van de ABVAKABO.
Het feit dat brandweermensen na 30 tot 35 jaar aan de kant gezet worden met een uitkering net boven het bijstandsniveau raakt hun niet.
Ook jammer om te moeten ervaren dat in onze gelederen een wachtcommandant aanwezig is die weigert om een aantal uurtjes in te vallen op een andere kazerne.
Door deze houding werd een vertegenwoordiger niet in de gelegenheid gesteld aanwezig te zijn bij deze belangrijke vergadering.
Als je dit beleeft dan vraag je jezelf wel eens af waar doen we het voor.
Voor mij is dat geen vraag, mijn gemotiveerdheid is terug te vinden in een groot solidariteitsgevoel met de brandweergemeenschap, waarin ik 34 jaar actief ben geweest.
- Ik vind het absurd dat mensen, na jaren van trouwe dienst, zo worden behandeld.
- Ik voel me minder dan een hond.
- Ik voel me behandeld als oud vuil.
HOE VOELEN JULLIE JE?
Hoe nu verder is de vraag.
Ik kan die vraag niet beantwoorden dat zal de brandweergemeenschap kenbaar moeten maken op de vergaderingen die binnenkort belegd gaan worden.
Landelijk worden deze vergaderingen georganiseerd om te stemmen over de CAO onderhandelingen die hebben plaatsgevonden.
Vanuit mijn beleving zeg ik, maak gebruik van deze kans. Ben je bewust van de gevolgen die het heeft.
Zeg je nee tegen het resultaat dan zal je aan de bak moeten.
Zeg je ja dan moet je verder niet zeuren als het zover is dat ook jij je hand op moet houden om de aalmoes in ontvangst te nemen.
Vroeger (ja daar is de kreet weer) stonden de ambtenaren als een blok achter elkaar. Acties van de RET, Roteb of het voormalige Havenbedrijf konden altijd rekenen op support van de brandweer.
Hopelijk verklaren zij zich (in tegenstelling tot het L.A.C.) nog steeds solidair met de brandweer en laten zij ons niet in de steek.
Eigenlijk behoort onze werkgever blijk te geven van een goed ondernemerschap en de negatieve gevolgen in het netto traject te repareren.
In Rotterdam stort men miljoenen in een Blunderput, worden miljoenen bijgepast voor de verbouwing van het Centraalstation en zo zijn er nog meer projecten die meer-kosten hebben.
Te gek voor woorden om dan te moeten concluderen dat de burgemeester van Rotterdam stelt achter zijn ambtenaren te staan om ze vervolgens te dumpen in de Blunderput. Budgettair gezien is de gevraagde reparatie een fractie vergeleken bij de eerder aangegeven financiële missers!
Als werkgever moet je boven de partijen staan en je niet laten leiden door rancune.
Rancune gebaseerd op de acties die in het verleden hebben gespeeld.
Er is een gezegde dat luid: gaan als de brandweer!
Ja bestuurders dat doen we als er mensen in nood zijn maar ook als wij benadeeld dreigen te worden in onze arbeidsvoorwaarden.
Een goede eigenschap voor een brandweermens als hij zijn taak uitvoert en minder prettig voor de bestuurders in een conflict situatie.
Liever geen acties maar constructief overleg. Niemand zit te wachten op acties!
Ook wij niet! Laat ons gewoon ons werk doen.
Een aantal uren doormiddel van een cordon het plaatselijke stadhuis blokkeren?
Brandweermensen in Nederland veel succes, wijsheid, eenheid
en daadkracht toegewenst.
Ton van Vugt