Worden we nu wakker brandweer Nederland!

• BOODSCHAPPER

Het VNG heeft vandaag de boodschap echt niet begrepen!

Wij hebben namens brandweer Nederland een petitie aangeboden en nogmaals aandacht gevraagd voor de ongelijkheid in beloning voor de mannen die per 1-1-2006 uit dienst zijn gegaan of binnenkort gaan.

Ze zouden (hahahaha) het intern, ondanks de weinige ruimte die er nog is, het bespreekbaar maken met de bestuurders.

NOU, de brief aan de college`s in de steden was er al uit om vooral niet toe te geven aan die brandweerclub.

Kijk, zo achterbaks zijn ze nou, je op de 31e ontvangen om de 29e al een brief te sturen aan de bobo`s vooral de andere kant op te blijven kijken.

Vandaag met een stakende ME bij het VNG, binnenkort gaan we bij die lui echt op de thee.

Houd deze pagina en binnen je korps de e mail goed in de gaten. De vakbond blijft maar fijn praten!

Als we als beroepskorpsen zij aan zij blijven, jong en oud, ook voor jou en mijn toekomst…………….vallen er binnenkort in de sterkte weer gaten.

Acties rustig opbouwen met zo`n werkgever aan het roer heeft echt geen zin.

Wat mij betreft, ik geef ze tot volgende week donderdag om tot inkeer te komen, dan de beuk erin.

Hieronder de complete brief van het stelletje………..

T.a.v. het college

informatiecentrum tel. uw kenmerk bijlage(n)

CvA (070) 373 8021

onderwerp ons kenmerk datum

Geen lokale aanvulling CAO CvA/ U200800109 29 januari 2008

CVA/LOGA 08/02

Lbr. 08/13

Samenvatting

Op woensdagavond 23 januari hebben het College voor Arbeidszaken (CvA) en de bonden van

overheidspersoneel na lang onderhandelen een onderhandelaarsakkoord bereikt over een nieuwe

CAO voor het gemeentepersoneel. Onderdeel van dit akkoord is een afspraak over een aanvulling op

het overgangsrecht FLO (compensatie bruto-netto FLO). Een klein deel van de beroepsbrandweer

legt zich niet neer bij de afspraken die zijn gemaakt in het onderhandelaarsakkoord en bereidt nu

acties voor. Het CvA verwacht dat de lokale afdelingen van de vakbonden of andere lokale

vertegenwoordigers van de beroepsbrandweer zullen proberen om een aanvulling te realiseren op het

onderhandelaarsakkoord. Het CvA adviseert met klem om hier niet aan toe te geven.

College voor Arbeidszaken

Aan de leden

informatiecentrum tel. uwkenmerk bijlage(n)

CvA (070) 373 8021

onderwerp ons kenmerk datum

Geen lokale aanvulling CAO CvA/ U200800109 29 januari 2008

CVA/LOGA 08/02

Lbr. 08/13

Geacht college,

Op woensdagavond 23 januari hebben het College voor Arbeidszaken (CvA) en de bonden van

overheidspersoneel na lang onderhandelen een onderhandelaarsakkoord bereikt over een nieuwe

CAO voor het gemeentepersoneel. Onderdeel van dit akkoord is een afspraak over een aanvulling op

het overgangsrecht FLO (compensatie bruto-netto FLO). Op dit moment bereidt een klein deel van

de beroepsbrandweer in Nederland zich voor op acties om zijn onvrede over deze afspraak kenbaar

te maken. Er is op donderdag 31 januari a.s. een landelijke actiedag gepland. Het gaat om een

wilde actie die niet wordt georganiseerd of ondersteund door de vakbonden.

Een deel van de beroepsbrandweer legt zich niet neer bij de afspraken die zijn gemaakt in het

onderhandelaarsakkoord. De vakbonden hebben toegezegd om het bereikte resultaat met een

positief advies voor te leggen allereerst aan hun kader en vervolgens aan hun leden. Desondanks

verwacht het CvA dat de lokale afdelingen van de vakbonden of andere lokale vertegenwoordigers van

de beroepsbrandweer zullen proberen om een aanvulling te realiseren op het

onderhandelaarsakkoord. De verwachting is dat men zal proberen om op lokaal niveau een regeling

af te spreken die voorziet in een hogere betaling, voor een langere periode en voor een grotere groep

medewerkers. Het CvA adviseert met klem om hier niet aan toe te geven.

Redenen om lokaal geen aanvulling op het akkoord af te spreken

Allereerst is het op basis van het LOGA-protocol niet toegestaan om lokaal aanvullende afspraken te

maken op de landelijke CAO. Dit ondermijnt de kracht van een collectieve overeenkomst. Het CvA

heeft bijna negen maanden onderhandeld met de vakbonden om te komen tot een akkoord waar de

afspraak over de compensatie bruto-netto FLO een onderdeel van uitmaakt.

Ten tweede is het in deze situatie belangrijk dat gemeenten de rijen gesloten houden. Als een paar

gemeenten instemmen met de eis van lokale vakbonden of medewerkers om een aanvulling te

maken op het onderhandelaarsakkoord zullen de bonden dit gebruiken om andere gemeenten onder

druk te zetten.

Ten slotte is het goed om te bedenken dat de mensen die onder het FLO overgangsrecht vallen

verschillende mogelijkheden hebben om hun inkomen aan te vullen. Ze kunnen ervoor kiezen om iets

later dan op hun 55-ste te stoppen met werken. Ook kunnen ze gebruik maken van de regeling om

50% te blijven werken tegen 90% van hun oude inkomen. Als ze wel op hun 55e stoppen met

werken kunnen ze daarnaast bijverdienen. Zo kunnen ze hun inkomen aanvullen tot 100%.

Onderhandelingsproces

Bij de totstandkoming van het onderhandelaarsakkoord heeft het onderdeel compensatie bruto-netto

FLO geleid tot veel vertraging. Het CvA en de vakbonden hadden sinds mei 2007 overleg over een

CAO voor het gemeentepersoneel. Over vrijwel alle punten waren partijen het in augustus 2007 al

eens. Enkel over de compensatie bruto-netto FLO werden het CvA en de bonden het niet eens. Het

CvA stelde een tijdelijke en gedeeltelijke compensatie voor medewerkers tot en met schaal 6 voor.

De vakbonden hielden vast aan hun eis van een volledige compensatie voor alle medewerkers

gedurende een veel langere periode.

Om deze impasse te doorbreken is op verzoek van de bonden medio november 2007 onafhankelijk

zwaarwegend advies over dit punt ingewonnen. De adviescommissie van drie hoogleraren heeft eind

december 2007 geoordeeld dat het voorstel van het CvA zoals verwoord in het eindbod van

september 2007 het meest redelijk is.

De vakbonden hebben zich uiteindelijk bij dit advies neergelegd. Dit heeft geresulteerd in het

onderhandelaarsakkoord van 23 januari. Overeengekomen is om het eindbod van het CvA, inclusief

het voorstel over de aanvulling op het FLO-overgangsrecht, met een paar kleine wijzigingen om te

zetten in een onderhandelaarsakkoord.

Inhoud afspraak compensatie bruto-netto FLO

Het FLO-overgangsrecht ondervindt gevolgen van onder andere wijzigingen in de pensioenregels en

het ziektekostenstelsel. Hierdoor is er een verschil ontstaan in de netto inkomens van mensen die

voor 1 januari 2006 met FLO zijn gegaan en mensen die na die datum onder het overgangsrecht

FLO vallen voor mensen die op 1 januari 2006 20 dienstjaren of meer hadden. De laatst genoemde

categorie heeft nu een lager netto inkomen dan de mensen die voor 1 januari 2006 met FLO zijn

gegaan.

Het CvA en de vakbonden hebben afgesproken om deze inkomensachteruitgang voor medewerkers

onderwerp Geen lokale aanvulling CAO datum 28 januari 2008

tot en met schaal 6 gedurende een periode van vijf jaar deels te compenseren. De compensatie

geldt voor medewerkers die op 1 januari 2006 20 dienstjaren of meer hadden en die in 2006 tot en

met 2010 gebruik maken van de mogelijkheid om vanaf de oud FLO-leeftijd te stoppen met werken

tegen uitbetaling van 80% van de bezoldiging. In 2006 tot en met 2010 hebben deze medewerkers

recht op een netto vergoeding van € 500 naar rato van het aantal maanden dat in het betreffende jaar

gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om te stoppen met werken.

Hoe nu verder?

Het CvA legt het akkoord in een ledenraadpleging met een positief advies voor. De vakbonden leggen

het akkoord eerst met een positief advies voor aan hun kader waarna het wordt voorgelegd aan hun

leden. Als de wederzijdse achterbannen instemmen met het resultaat kan het

onderhandelaarsakkoord worden omgezet in een definitief CAO-akkoord.

Wanneer er op lokaal niveau door werknemersvertegenwoordiging wordt geprobeerd om een

aanvulling af te spreken op het onderhandelaarsakkoord adviseert het CvA met klem om hier geen

gehoor aan te geven. Met vragen kunt u terecht bij het CvA (070-3738021, cva@vng.nl).

Meer informatie over de CAO onderhandelingen en de discussie over de compensatie bruto-netto

FLO, inclusief alle argumenten, vindt u op www.vng.nl onder het actuele thema ‘CAOonderhandelingen’.

Hoogachtend,

College voor Arbeidszaken van de VNG

drs. mr. C.M. Sjerps,

secretaris

Deze ledenbrief staat ook op www.vng.nl onder brieven.

onderwerp Geen lokale aanvulling CAO datum 28 januari 2008

• peter vd stel

Het is al laat maar het maakt me nu echt heel kwaad

ze was zo erg zielig en best bang vertelde ze toch

nou begrijp ik waar die soort mensen bang voor zijn ik zou niet durven te slapen als ik zo,n karakter had

heb net de foto,s bekeken die ze ons toe sturen ik walg er van

wat nou eerlijk en open

wat nou geef ze een kans

wat nou ze staan achter hun mensen

wat betekend nou boeven

en ik heb nu echt de indruk dat ze ons uitdagen

dat kan en mag

maar dan is het niet aan ons

wij proberen ze een kans te geven

en een goede oplossing te zoeken

ik ben er klaar mee

waarom vertelde ze vandaag niet dat er een brief onderweg was vanaf de 29e

oooo wat was ze bang voor zich zelf nu begrijp ik wat ze zeggen politiek is vies

tijd zat hadden ze vandaag om voor het raam te staan kijken en lachen

wat een naar vemaak houden die mensen er op na .

maar laten ze nooit zeggen dat ze eerlijk zijn

ik ben er klaar voor laten we gaan

groet peter

• potkachel

Was erbij vandaag ,

petje af voor de visie en handelswijze van het actiecommite.

zie je wel dat er ook “nette” boeven zijn ……………

veel opgekropte woede en emotie. …. die enkele brandweermensen die het oneens zijn met . ( de kl………… )

gelukkig hebben de intelectuele kopstukken vng cva ons niet lang in het ongewisse gelaten.

tatatatataaaaaaaaa . al dezelfde dag het bewijs van complete minachting.

dank u ,dank u “ kopstukken”

U heeft nu zelf de aangerijkte hand tot overlegruimte “afgehakt” .

dus daar hoeven we ook niet meer op terug te komen.

ook niet meer op gevoelens van angst en weet ik wat.

Ik vindt het ECHT een prestatie van zulk soort “mensen” dat ze a) s'morgens in de spiegel kunnen kijken, b) hun kinderen trots kunnen laten zijn.

………Ik heb vroeger toch wat “anders” geleerd………………………

ja , ook ;“ leer een vak ” (hahaha)

maar ja,

ik kijk al wel uit naar het terugkomen voor het , al vandaag aan ons aangeboden, kopje koffie.

( politiek wordt inderdaad steeds transparanter…………… )

O ja ,

Abva cabo …… ik hoorde vandaag iemand de opmerking maken dat solidariteit tussen de ledenvertegenwoordiging ooit speerpunt was van deze bond.

een voor allen allen voor een ( denk daar maar eens aan als u een kaartje koopt bij het rotterdamse openbaar vervoer………………)

Galbakken ………!!!!!

Ben in ieder geval heel blij dat de scherpte van vandaag nu op korte termijn weer zal worden ingezet( scheeld de energie voor het wachten )

een hele heeeeeeeeeeeeeeeele boze hbt' er.

die heeeeeeeel trots is op zijn 150-200 collega's vandaag.

( geen “tientallen” zoals op RNN ……………. heb je hem door ?!……..)

ok,

heb weer € 6,- opzij gelegd………………..

maar nu ook mijn oude bivakmuts weer uit de la gehaald.

groet

potkachel