Brandweer Nederland in actie

• Ton

Mensen, we zijn vandaag massaal onderweg geweest om te strijden voor een goede zaak. Kijkende naar de uitvoering van de actie en met de hoeveelheid van ongeveer 200 actievoerders kunnen we tevreden zijn.

Ook de aanwezigheid van collega's uit andere delen van het land geeft aan dat er toch een strijdbare gemeenschap aanwezig is.

Bij het VNG hebben we contact gehad met de heer Pans en Ina Sjerps.

In het gesprekje dat heeft plaats gevonden werd ons aangegeven dat er mogelijk (lees enige marge) aanwezig zou kunnen zijn om een gesprek te starten. Aangegeven werd dat er altijd een mogelijkheid aanwezig is om op lokaal niveau een poging te ondernemen reparaties uit te voeren. Meerdere toezeggingen hebben we niet gehad.

Mijn eerste reactie bij het lezen van de brief van de CvA (onderdeel van het VNG) is boosheid en teleurstelling. De gegevens kloppen niet en dat is uiterst vreemd.

De heer Pans heeft toch duidelijk aangegeven dat hij in zijn voormalige functie als burgemeester altijd trots was op zijn brandweermensen.

Ik heb enige tijd laten verstrijken voor ik mijn reactie heb geschreven.

Ik stel mij nu kwetsbaar op maar neem dat risico.

Kijkende naar de datum van het stuk concludeer ik dat het een gedateerde brief is.

De datum ligt voor de dag dat wij als Brandweer Nederland onze actie hebben gevoerd. De vraag die nu beantwoord moet worden door het VNG is of zij nog steeds onverkort staan achter hun schrijven van 23 januari jl. of er enige nuance is na de (rustig verlopen) actie van 31 januari.

Het antwoord is bepalend voor de reactie die wij als gemeenschap kunnen en moeten geven! Of het VNG wel of geen betrouwbare onderhandelingspartner is zal dan duidelijk worden.

Laat duidelijk zijn dat als er geen bevredigend antwoord komt op deze vraagstelling wij de acties zullen verzwaren want opgeven is er niet bij!

De voorbereiding van de volgende actie wordt gewoon nader uitgewerkt en moet in mijn ogen net zo verlopen als de actie van 31 januari.

Buiten de acties die we gaan plannen is het natuurlijk ook een must om tijdens de landelijke vergaderingen, die georganiseerd worden om te stemmen over het voorliggende CAO voorstel massaal aanwezig te zijn. Daar heeft u nog de mogelijkheid om de gemeenteambtenaren te wijzen op het onrecht dat u wordt aangedaan.

Automatisch zijn we nu aangekomen bij het tweede bezoek dat door ons is afgelegd bij het FNV in het Sparta stadion te Rotterdam.

Op deze locatie werd een openbare bijeenkomst gehouden met het thema:

“Wat is er leuk aan werken”.

Wij hebben de vrijheid genomen om daar een thema aan toe te voegen en de luidt:

“Wat is er leuk NA het werken”.

Edith Snoey heeft een petitie in ontvangst genomen waarin duidelijk werd aangegeven wat onze grieven zijn met betrekking tot het CAO voorstel en het functioneren van de landelijke onderhandelaars.

Tijdens het gesprek zijn de dingen bij hun naam genoemd en dat kwam als een mokerslag aan bij de bestuurders.

Op voorstel van Edith zijn we naar een andere ruimte gegaan om de kwestie te bespreken. Massaal op naar de derde etage!

Peter Wiechman en Ruud Kuin hebben hun positie kenbaar gemaakt en aangegeven wat er in het overleg met het VNG is gebeurd.

Democratisch gezien kan het niet anders dan zoals het nu verloopt.

Immers zij vertegenwoordigen niet allen het brandweerpersoneel maar ook een behoorlijk aantal andere gemeenteambtenaren.

Na het gesprek is in overleg met de actievoerders besloten om het actiecommité

de ruimte te geven het overleg voort te zetten in klein commité.

Het daarop volgende gesprek heeft een positieve wending gekregen.

Dit wil niet zeggen dat we handenschuddend uit elkaar zijn gegaan.

Wel hebben wij een vervolg afspraak gemaakt om te kijken of er weer aansluiting mogelijk is.

Deze bijeenkomst staat gepland voor 6 februari maar weerhoud ons er niet van om onze actieplannen verder uit te werken.

In de media hebben wij ruimschoots de aandacht gekregen en via dit medium moeten we dat ook verder benutten.

Wij verdaaien de waarheid niet en hebben het recht om ons ongenoegen uit te dragen. Een recht wat ons nooit ontnomen kan worden!

Laten we onze energie positief gebruiken, om een juiste invulling te geven aan de acties die gaan komen. Laten we stoppen met het elkaar bestoken en beschuldigen van allerlei zaken.

Juist nu hebben we een éénheid nodig en emoties zijn niet erg, maar menselijk.

Lees een bericht laat het even inwerken denk nog een keertje na en geef dan je reactie.

Er telt uiteindelijk maar één ding en dat is het eindresultaat.

Ik gaf het al aan, ik stel me kwetsbaar op maar wilde dit toch aan jullie meegeven.

Aan strijdbaarheid heb ik niet ingeleverd dat zit niet in mijn karakter.

Nog belangrijker is de strijdbaarheid van het collectief!!!

Voor vannacht welterusten en morgen weer gezond op.

Wordt vervolgd!

Ton van Vugt

• fire47

Ton, alle lof zoals jullie nu bezig zijn.

Deze manier van actie voeren is de juiste: eerlijk, duidelijk, opkomen voor je rechten en niet opgeven.

Ik hoop dat er een resultaat uitrolt waar brandweer Nederland zich in kan vinden.

• firefly

Duidelijk verhaal Ton!!

Ik hoop dat het resultaat voor brandweer Nederland positief zal uitvallen.

Ton en de rest van actiecomitee, thankx voor jullie inzet mannen.

Greets

Firefly

• John de Goede

Mooi gesproken Ton , is onze actiedag toch geslaagt omdat er weer overleg mogelijk is.

Nu weer op naar de werkelijkheid en gaan we weer aan de arbeid, maar zoals al velen ook gister hebben verkondigt eendracht maakt machtig en samen staan we sterk.

We laten ons niet uit het veld slaan en ik hoop dat behalve de 200 man van gister er meerdere collega,s zich zullen aansluiten om kracht voor deze zaak bij te zetten.

Actiecomitee,,

Bedankt en op naar de volgende

John de Goede BOT-B

• gerard

Ton GEWELDIG,

Ik lag met griep op bed maar zo hoort het, volgende keer ben ik er bij , laat het nieuws (als dat er is) weten via deze weg, meer en meer collega's kijken hierop.

vr,gr,Gerard