brandweer en medischehulp

• carolien

een hele goedemiddag.

ik had even een vraagje over de brandweer.

ik kijk altijd erg graag naar medische progamma’s,maar vraag mij nog steeds af waarom komt er ook brandweer terplaatse als iemand in de woning niet goed geworden is? is dit niet iets alleen voor de ambulance?.

heel hartelijk dank.

en voor iedereen die bij de brandweer werkt namens mij een hele grote pluim.

• ouwe hbt

Er zijn patiënten die horizontaal vervoerd moeten worden en dat lukt het beste met een ladder door het raam.

Bij de VRR heeft de brandweer ook defribillatoren dus bij een eventuele hartstilstand krijg je buiten twee ambu's ook een volledige bluseenheid

Sorry maar dit geld niet voor de eilanden daar doen ze om politieke redenen niet mee.

Dat moeten ze maar vragen aan de burgemeester.

Blijkbaar is je leven daar minder waard dan ergens anders

gr

• mig

goeiemiddag ik ben een jonge vrouw van 34 die gereanimeerd is door de brandweer

gereanimeerd is…

vorig jaar januari klapte ik neer net toen de huisarts terplekke was…

30x een schok met aed gehad en ook horizontaal afgevoerd..

3 dagen coma en na een week thuis..

ik had zwaar hartinfarct door bloedprop in linkerkransslagader…

ben ook terug geweest geweest naar de eenheid en was erg heavy..

maar ik zal ze altijd dankbaar blijven…

mijn hart klopt nog door mede en in mijn geval hun inzet…

Als ik ze weer eens door de ij-tunnel doorrazen gaat me hart uit naar alle betrokkenen..

groetjes Mignon

• zwaailampje

blijkbaar wel ja, want extra ambulance's komen er in de regio rijmond niet(hoewel dit wel zou moeten om de zorgnormen te halen) Vooral op de eilanden komen de extra ambulance's niet, terwijl hier de grootste overschrijding is. Begrijp de jongens daar wel aangezien de ambulancezorg eerst op pijl moet zijn, voordat je er als brandweer taken bij gaat halen. of gaan ze daar straks ook bekeuringen uitdelen omdat er te weinig politie op de eilanden is.

genoeg politiek gezwam:

het is natuurlijk een goede zaak dat we met de AED rijden!!

• Firearm

Ik denk dat mig het ideale bericht schrijft over wat wij doen.

De brandweer rijdt mee voor assistentie en wanneer de ambulance nog niet ter plaatse is de eerste hulpverlening.

De reden is dat de ambulance 15 minuten aanrijtijd heeft naar een incident, en wij (brandweer) 8 minuten. Wij zijn dus bijna 2 keer zo snel te plaatse en dat is met bijvoorbeeld reanimaties zéér gewenst. De brandweer is nu ook uitgerust met AED's en kunnen dus succesvoller reanimeren.

• mig

en dankzij jullie kan ik ook genieten van mijn zoon 5..

hou me aanbevolen om reclame te lopen hoor….;-))

Groetjes Mignon

• sharpe

om het eens over een andere boeg te gooien dan; gaat de brandweer haar eigen ambulances met bemanning krijgen? Ik denk daar bij inderdaad aan de paramedics uit de USA, hoewel ik me niet zeker ben dat dat nou net zo'n goed voorbeeld is.

• Firearm

Denk dat het daar dalijk wel naartoe gaat, we krijgen ook al steeds meer bevoegdheden, zo mag bepaalde mensen op de tas in district Oost (Rotterdam) ook zuurstof geven aan slachtoffers

• mig

ik had de mazzel dat ik vlakbij de IJ-tunnel woon anders had ik hier niet meer gezeten…;-))

• ouwe hbt

hoi firearm

Wettelijk gezien is de zuurstof op een voertuig in oost alleen voor zijn/haar eigen duikers.

Ze mogen dit niet toedienen aan slachtoffers omdat dit nog steeds valt onder de medische handelingen.

Weten immers niet wat het slachtoffer mankeert dus het toedienen van zuurstof kan slecht uitpakken en wat dan.

gr