Dikke en dunne autospuiten

  • Johnie_G

    Wederom heb ik voor een werkstuk voor school weer een vraag.

    Bij een bezetting van 6 man(dunne autospuiten) op een autospuit zijn er de bevelvoerder, chauffeur, en de nummers 1, 2 en 3, 4.

    1 en 2 zijn de aanvalsploeg en de nummers 3 en 4 de waterploeg.

    Bij een dikke autospuit, bijvoorbeeld in Amsterdam, zijn er soms 7 man op een autospuit.

    Bevelvoerder, chauffeur, nummers 1, 2, nummer 3, 4 en de nummer 5.

    Wie zit er hier in de aanvalsploeg en wie zit er hier in de waterploeg?

    Is dit hetzelfde als bij de dunne autospuit en is de nummer 5 gewoon een extra man buiten de aanvals- en waterploeg?

    Bij voorbaat zeer grote dank!

    Johnie.

  • brwmankazernewillem

    Ik weet niet of er nog meer plaatsen in nederland zijn waar ze ook een nummer 5 op de (tank)autospuit hebben, maar in Amsterdam werken we anders dan in de rest van het land.

    1 en 2 zijn zijn verkenning en redding, 3 is straalpijp voerder en 4 zorgt dat nummer 3 met de straal daar kan komen waar hij nodig is, dus assistentie met opvoeren enzo van de slang, daarna kan het zijn dat 4 de chauffeur gaat helpen met de waterwinning en dan moeten 1 en 2 en 3 elkaar in de gaten houden.

    Als er een nummer 5 is kan de nummer 4 altijd bij nummer 3 blijven, nummer 5 doet de waterwinning samen met de chauffeur. Nummer 5 is dus een straatnummer, en gaat zelden of nooit naar binnen.

    Bij HV is alles voor 1, 2, 3 en 4 hetzelfde als in het land, nummer 5 helpt daar dan de chauffeur.

    www.kazernewillem.nl

  • Johnie_G

    Ok, bedankt voor de uitleg, dit is nu duidelijk voor me.

    Maar nu vraag ik me wel wat af.

    1 en 2 gaan naar binnen voor verkenning en redding, nummer 3 doet dus het eerste bluswerk(als ik het goed begrijp) en nummer 4 help hem om bij de plek te komen waar dat moet en gaat daarna de chauffeur helpen om de waterwinnning op te bouwen. Nummer 5 doet dan de waterwinning samen met de chauffeur. Wat nou als er een binnenaanval moet gebeuren en de nummer 5 is er niet. Gaat de nummer 4 dan mee naar binnen met nummer 3 en doet de chauffeur de waterwinning alleen?

    Alvast bedankt.

    Met een vriendelijke groet,

    Johnie.

  • brandwacht1980

    Er word in Amsterdam altijd van meerdere kanten aangereden, meestal is de 2e autospuit iets later ter plaatse. 4 gaat met 3 mee naar binnen en zet 3 op zijn plek, gaat daarna naar buiten mits 2e autospuit nog niet ter plaatse is en helpt de WB Als tweede autospuit ter plaatse is gaat 4 weer naar 3 toe en doet 2e autospuit het straatwerk

    Samengevat 2e autospuit 4+5 helpen WB 1e autospuit met waterwinning

    1+2+3 helpen ook mee of zijn ook binnen nodig

    mvg

  • brwmankazernewillem

    Wat ik al vertelde; 1 en 2 en 3 houden elkaar in de gaten. Wij gaan altijd naar binnen in Amsterdam. Je mag nooit alleen zijn maar de ruimtes, meestal woonhuizen, zijn heel klein, het is dan dus de taak dat 1 en 2 en 3 elkaar in de gaten houden. Maar meestal, doet de 2de autospuit het straatwerk, zoals al beschreven is, dus hoeft nummer 4 bijna nooit naar buiten.

  • Johnie_G

    Ik wil jullie heel erg hartelijk danken voor deze uitleggingen(goed woord!?);)

    Johnie.