F*ck de bond

• ladder49

En ja hoor, wederom heeft AbvaKabo i.s.m. de VNG, ons ( lees gemeente ambtenaren ) verkocht !!!

Je zal maar 50 jaar zijn, 25 jaar gewerkt voor je baas en wat mankeren ( wat niet zo gek is op die leeftijd ). Een uitgelezen kans om van je te ontdoen.En nu mag het dan, het ontslagrecht is voor de baas stukken makkelijker geworden en de bonden hebben het goedgekeurd…..om van je geloof te vallen, toch ?

Ik ga per direct mijn lidmaatschap opzeggen mensen, want wat in hemelsnaam betekend nog een bond ?

• pluns

Denk dat je eerst alles goed moet doorlezen ,aantal dienstjaren tellen mee en volgens mij is het meer om de goude handdrukken te vermijden,en voor de brandweer waren er een aantal regels opgesteld,lees dat eerst eens door (afgesproken in 2005) en denk even na om de bond op te zeggen, want misschien heb je ze dan wel hard nodig of je moet zelf een advocaat inhuren maar met ons salaris is dat niet mogelijk.en ga nou niet vragen wat alles was ,dan moet je maar alles wat er geschreven is bewaren om het terug te lezen,want op onze dienst wordt ik daar moe van,altijd een antwoordt maar nooit wat gelezen.

• fire

Wat ik tot nu gelezen heb is dat ik van het geld wat ze besparen omdat het fin goedkoper is ,ze me een cursus aanbieden zodat ik weer ergens anders tot mijn 65 aan de slag moet.

Ik voel me ook genaait en inderdaad denk dat ik ook ga overwegen om de bond op te zeggen.

Heb trouwens ook geen hoge pet op van de juridisch bijstaand van de bond ,een geluk dat ik ook bij de arag zit .

Onthou wel met de leeftijd komen de kwalen ,we moeten straks wel 2 per jaar de brandweer test doen ,lukt dat niet meer dan na een jaar ontslag.

• pluns

Tja neem dan een goede advokaat want volgens het Corronel rapport is het na je 40 jaar al te zwaar dus al de jaren die ze je nu langer laten werken moet je dan maar claimen,maar een troost in het bedrijfsleven is werk zat en de meeste zijn ook nog eens vakmensen,en misschien haden we dat wel eerder moeten doen,want V.N.G en de gemeentes geven toch niets om ons.

• doorbijter

Vandaag opent de Volkskrant met een artikel op de voorpagina over sociale zekerheid in onze sector met de suggestieve kop “ontslag ambtenaar wordt goedkoper”. Het is komkommertijd moeten we maar denken, maar we hebben wel last van het beeld dat ze neerzetten. Voorts suggereren ze dat ik gezegd zou hebben dat “nu barrieres zijn geslecht”.

Uiteraard heb ik dit niet gezegd, je ziet ook geen aanhalingstekens. VNG heeft publiciteit gezocht en wij zitten in het defensief.

Wat ik zowel richting Volkskrant als de media(-papagaaien) die daar vervolgens op reageren, probeer duidelijk te maken is het volgende.

1. wijzigingen in de WW-duur( 60 mnd naar 38 mnd) moesten ook in deze sector worden doorgevoerd. Dus (behoorlijke) korting van ww-duur was onvermijdelijk. Met name bij mensen met lange dienstverbanden.

2. we hebben de onder punt 1 genoemde aanleiding gebruikt om een aantal andere zaken binnen te halen.

3. we hebben betere ontslagbescherming voor arbeidsongeschikten binnengehaald( was 2 jaar ontslagverbod, wordt 3 jaar) 4. iedereen krijgt reïntegratie-fase, minimaal 4 maximaal 12 maanden, waarin werkgever er alles aan moet doen om werkloosheid te voorkomen; deze fase behoudt de ambtenaar volledig inkomen en deze fase komt bovenop de lokale termijnen die we vaak afspreken. Als er meer wordt geïnvesteerd in voorkomen van werkloosheid, is dat winst.

5. aan ontslagregels verandert niets, dus van versoepeling is absoluut geen sprake( eerder van aanscherping als je kijkt naar

arbeidsongeschikten)

6. het wordt wellicht minder duur om ambtenaren met lange dienstverbanden te ontslaan, maar daarmee niet makkelijker; 7. het blijft duur ambtenaren te ontslaan( hogere en langere rechten dan in de private sector), dus deze afspraken zullen geen grotere kans op ontslag voor ambtenaren betekenen.

8. het is oud nieuws, het stond al in cao-akkoord van 3 maanden geleden en daar heeft 88% van de leden ja tegen gezegd.

• Berend Fox

Zoals we weten probeert de pers altijd een lekker smeuïg verhaal te brengen met liefst wat prikkelende uitspraken. Alleen het kale nieuws brengen is zo saai. Dat daarbij vaak geen gedegen onderzoek aan vooraf gaat weten we intussen allemaal.

Het risico is dan, dat het nieuws gekleurd wordt door de partij die het nieuws aanbied. Dan kan het dus gebeuren dat het verhaal uit de juiste context wordt getrokken. Ook hier is dit helaas weer het geval.

Vervelend, maar misschien wel begrijpelijk, is dat de lezer / kijker zoiets onverkort overneemt en daar zijn of haar mening op baseert. Dit leidt vervolgens tot soms wat ongenuanceerde uitspraken zoals we hier op het prikbord ook weer kunnen lezen.

Wie het nieuws op tv heeft gevolgd, weet dat er een reactie van AbvaKabo FNV bij hoort die toch een ander wat beeld oplevert. Op krantenberichten is het lastiger te reageren. Het bericht staat er eenmaal en dat is dat. Een reactie kan alleen maar achteraf plaatsvinden en de mening van het publiek is dan al gevormd.

Voor wie in het kader van hoor en wederhoor geïnteresseerd is in de reactie van de AbvaKabo FNV:

http://beroepsbrandweer.actieforum.com/vakbonden-medezeggenschap-f7/abvakabo-fnv-geen-versoepeling-ontslag-ambtenaar-t104.htm

Job

• Berend Fox

De reactie van de Abva staat uiteraard ook op hun website http://www.abvakabofnv.nl

• fire

Berend je kan me veel vertellen,

Ik lees dat 88% de cao hebben goed gekeurd ofwel dit zullen wel amtenaren zijn die geen brandweerm/v zijn .

Dit heeft de VNG in de cao willen hebben.

De bonden weten ook wel dat het gros voor de extra loonverhoging zouden gaan ,klaar is kees.

En er is altijd voor iedere ambtenaar een mogelijkheid om bij te scholen daar hoef die echt niet op te wachten voordat hij om welke reden ontslagen wordt ,dus weet je ook waar dit voor dient.

• Berend Fox

Ik heb de reactie van de bond niet geschreven, ik geef er ook geen waarde oordeel over.

Ik vind het alleen belangrijk dat je altijd het verhaal van beide partijen gehoord moet hebben voor je er een mening over uitspreekt. Vandaar mijn bericht.

Ieder mag er vervolgens uiteraard het zijne van denken.

• fire

Misschien kan iemand duidelijkheid verschaffen,zie tekst van de bonden nr 5.

Overgangs recht is alleen voor medewerkers met meer dan 20 dienstjaren,etc,etc.

Dit houd dan in dat de brandweermensen die op januarie 2006 nog geen 20 dienstjaren hadden geen aanspraak meer kunnen maken over de afspraken die toen gemaakt zijn .

Zoek maar eens op of dit nu verbeterd ,ben benieuwd naar jullie menig.

En een ieder mag van mij schrijven wat die denkt.