Vandaag opent de Volkskrant met een artikel op de voorpagina over sociale zekerheid in onze sector met de suggestieve kop “ontslag ambtenaar wordt goedkoper”. Het is komkommertijd moeten we maar denken, maar we hebben wel last van het beeld dat ze neerzetten. Voorts suggereren ze dat ik gezegd zou hebben dat “nu barrieres zijn geslecht”.
Uiteraard heb ik dit niet gezegd, je ziet ook geen aanhalingstekens. VNG heeft publiciteit gezocht en wij zitten in het defensief.
Wat ik zowel richting Volkskrant als de media(-papagaaien) die daar vervolgens op reageren, probeer duidelijk te maken is het volgende.
1. wijzigingen in de WW-duur( 60 mnd naar 38 mnd) moesten ook in deze sector worden doorgevoerd. Dus (behoorlijke) korting van ww-duur was onvermijdelijk. Met name bij mensen met lange dienstverbanden.
2. we hebben de onder punt 1 genoemde aanleiding gebruikt om een aantal andere zaken binnen te halen.
3. we hebben betere ontslagbescherming voor arbeidsongeschikten binnengehaald( was 2 jaar ontslagverbod, wordt 3 jaar) 4. iedereen krijgt reïntegratie-fase, minimaal 4 maximaal 12 maanden, waarin werkgever er alles aan moet doen om werkloosheid te voorkomen; deze fase behoudt de ambtenaar volledig inkomen en deze fase komt bovenop de lokale termijnen die we vaak afspreken. Als er meer wordt geïnvesteerd in voorkomen van werkloosheid, is dat winst.
5. aan ontslagregels verandert niets, dus van versoepeling is absoluut geen sprake( eerder van aanscherping als je kijkt naar
arbeidsongeschikten)
6. het wordt wellicht minder duur om ambtenaren met lange dienstverbanden te ontslaan, maar daarmee niet makkelijker; 7. het blijft duur ambtenaren te ontslaan( hogere en langere rechten dan in de private sector), dus deze afspraken zullen geen grotere kans op ontslag voor ambtenaren betekenen.
8. het is oud nieuws, het stond al in cao-akkoord van 3 maanden geleden en daar heeft 88% van de leden ja tegen gezegd.