De eenheid en herkenbaarheid van de brandweerfunctionaris bij de Nederlandse brandweer laat te wensen over.
In de diverse regio's en binnen de respectievelijke korpsen dragen de diverse functionarissen bij de operationele werkzaamheden een bont palet aan herkenbaarheidskleding / tekens.
E.e.a. varieert van hesjes, gekleurde ademcylinderovertrekken, klittebandstrepen op helmen, gekleurde schouderstukken van blusjassen etc.
Als instructeur op een van de grotere opleidings-, en trainingscentra in Nederland tref ik heel veel van deze verschillende uitmonsteringen aan.
Zelfs tijdens oefeningen en trainingen is het verschil veelal niet te zien. Laat staan in de praktijk ( o.a. bij regionale bijstand). Zo zijn hesjes en gekleurde schouderstukken onder ademluchttoestellen niet of nauwelijks zichtbaar en als een ieder met witte helmen is uitgerust blijft de verwarring wie nu manschap of leidinggevende is groot.
Ik pleit er dan ook voor naar een landelijke standaard toe te gaan die helemaal niet zo ingewikkeld is om (her) in te voeren.
Dat de diverse uitvoering van bluskleding in Nederland zal blijven bestaan is geen probleem. Maar de volgende, ‘standaard’ uitvoeringen dragen bij aan de herkenbaarheid en duidelijkheid tijdens de uitvoering van het brandweerwerk;
Manschapniveau; uitgerust met een zwarte helm.
Leidinggevend niveau ; uitgerust met een witte helm met bijbehorende rode streep(en). Stage functionarissen gelijkluidend met blauwe streep(en).
Officier van dienst : oranje blusjas en witte helm en twee rode strepen.
Hoofdofficier van dienst : gele blusjas en witte helm met drie rode strepen.
Commandant (van dienst); normale bluskleding en witte helm met brede rode band.
Brandweer persvoorlichter; blauwe blusjas met opschrift; brandweer persvoorlichter.
ROGS / AGS ; normale bluskleding met groene helm en twee rode strepen.
Mijns inziens verduidelijkt deze, relatief eenvoudig (her) in te voeren maatregelen de herkenbaarheid en duidelijkheid bij het operationele brandweeroptreden en is het de moeite waard om z.s.m. bij de brandweer Nederland deze standaard (her)
in te voeren.
Ik ben benieuwd naar jullie collegiale en opbouwende(!) mening………
Collegiale groet.