prio rijden wel van deze tijd?

  • firefly79

    We kennen allemaal het prio rijden naar een incident.

    Graag open ik deze stelling met het volgende;

    Is het prio rijden nog wel van deze tijd.

    Natuurlijk moeten we onderscheid maken in spoed en niet spoed dus het zogenaamde prio 1 en prio 2 uitrukken.

    Maar we kennen allemaal de uitrukken met toeters en bellen die onderweg uitgaan omdat er vermoedelijk niets aan de hand is.

    Je kunt dan prio 2 doorrijden voor controle naar vooral OMS meldingen.

    Het prio 1 en prio 2 rijden is er ondermeer gekomen ter bevordering van de verkeersveiligheid. Juist het onderweg uitdoen van de toeters en bellen (natuurlijk wel na kruisingen etc) brengt vele weggebruikers toch aan het denken.

    De volgende keer komt die persoon weer in aanraking met een hulpverleningsvoertuig en wederom doet ie over het kruispunt heen zijn signalen uit. De derde keer komt deze persoon weer in aanraking met dit spoedvoertuig en denkt…..

    Zij worden er niet mee grootgebracht.

    Afgelopen week staat dan op de voorpagina van de telegraaf dat Nederland het Duitse systeem moet gaan invoeren. Auto's die links rijden naar links en de rechtsrijders naar rechts zodat er een baan ontstaat tussen de auto's door.

    Niet zo gek gedacht natuurlijk en op vele plaatsen staan dit soort borden langs de weg.

    Maar een hulpverleningsvoertuig is met spoed onderweg van A naar B en niet tot halverwege.

    Het is voor alle weggebruikers veel en veel duidelijker dat als er een hulpverleningvoertuig aan komt deze ook echt onderweg is naar een incident.

    Duidelijkheid op de weg is ook veiligheid.

    Geef je standpunt eens over het prio 1 rijden van A naar B zonder dat die signalen er onderweg afgaan.

    Geef een correcte mening en niet van het is toch gaaf om te rijden met signalen…

    We werken in alle opzichten aan een veilig verkeer denk er zelf ook eens aan mee.

    groet Firefly

  • Maarten Admiraal

    Je zegt “Het prio 1 en prio 2 rijden is er ondermeer gekomen ter bevordering van de verkeersveiligheid” Dat is niet waar. De prio aanduiding is gekomen om duidelijkheid en eenheid te scheppen binnen de brandweer.

    -Prio 1 = spoed

    -Prio 2 = geen spoed, wel de noodzaak ter plaatse te komen

    -Prio 3 = standaard verkeersdeelnemer

    Wat de weggebruiker verder denkt moet ie voor zichzelf weten, echter als een voorrangsvoertuig nadert weet de weggebruiker: hij heeft een dringende taak. Als die dringende taak wegvalt door bijvoorbeeld extra info (loos, brand meester….e.d.) kan hij die toeters uitzetten en verder gaan onder prio 2 of 3.

    Het is niet aan de weggebruiker om daar een oordeel over te vellen. Maar als er doorgereden wordt onder prio 1 betekent dit weer extra risico's en een onrustiger verkeersbeeld. Iets wat zoveel mogelijk voorkomen moet worden.

    Het systeem tussen de file doorrijden is een systeem wat allang in nederland is ingevoerd in het kader van incidentmanagement (een project waar diverse grote steden en rijkswaterstaat bij betrokken zijn).

  • Thijs de brandweergek

    Ik zie er wel wat in het voorstel om voor automatische brandmeldingen standaard prio 2 te gaan rijden. Dan zou je natuurlijk nog een onderscheid kunnen maken tussen de rook/hittemelders (prio 2) en de handbrandmelders (prio 1).

    Maar als je dan prio 1 blijft rijden zie ik niet in waarom je niet terug zou kunnen naar prio 2 als blijkt dat de melding waarschijnlijk loos is (het “de BHV kan niks vinden” verhaal).

    Zodra bestuurders tegenwoordig een zwaailicht zien raken ze volledig in paniek, ze weten niet wat ze moeten doen omdat ze dat nooit geleerd wordt in de rijopleiding. De verkeersveiligheid wordt er volgens mij alleen maar groter op als je dan prio 2 doorrijdt. Moet je natuurlijk niet midden op de kruising je zwaailicht uitzetten, maar wel op een geschikt stuk weg.

    En wat de weggebruiker dan denkt, daar kan je alleen maar wat aan doen doormiddel van voorlichting. Maak op een open dag eens een standje ‘verkeer en brandweer’ of zoiets. Leg uit waarom ze steeds die brandweerauto op de eerste de beste rotonde rechtsomkeert zien maken zonder sirenes. En natuurlijk wat ze moeten doen als die wel een keertje doorrijdt.

  • hbt zonder vooruitzichten

    zou het niet handiger zijn de overige verkeersdeelnemers her op te voeden ipv steeds maar weer die hulpverlener met allerlei regels om zijn oren te slaan. we hebben toch wel wat beters te doen

  • Hotdog

    Je redenatie om niet af te schalen naar prio 2 omdat men het anders niet begrijpt slaat echt nergens op (niet negatief bedoeld). Als blijkt dat er geen noodzaak is om prio 1 ter plaatse te komen gaat alles gewoon uit. Uiteraard moet de chauffeur dat weloverwogen doen. Dus inderdaad ver na de kruisingen. In sommige gevallen adviseer ik mijn chauffeur om prio 1 door te rijden omdat er geen “rustig plekje” is om af te schalen naar prio 2.

    In onze regio is er al een onderscheid tussen OMS prio 1 en OMS prio 2, heeft te maken met soort melder, soort pand, risico's etc etc.

    Laterzzz

    Be safe over there

  • duiveltje

    Als gemeenten meer werk maken van het voorkomen van onechte en ongewenste meldingen door:

    - voorlichting

    - handhaving op de certificering van brandmeldinstallaties

    - handhaven op de voorwaarden in de gebruiksvergunning

    - handhaven op de voorwaarden die worden gesteld in de aansluitvoorwaarden van het OMS

    hoeft er vast een stuk minder “onodig” met prio 1 te worden gereden waardoor het op de weg een stuk veiliger wordt. Daarnaast wordt het ook in de betreffende panden veiliger doordat er minder vaak vals alarm is.

    Verder is het verstandig van een chauffeur als hij eers even naar een rustiger zijstraat rijdt voor hij zijn signalen uitzet. dan is het verkeer op de weg waar hij vandaan komt hem “kwijt”, en het verkeer op de straat aan de andere kant ziet gewoon een rode vrachtauto aankomen.

  • bull

    Ik sluit mij voledig aan bij hbt zonder vooruitzichten!

    Ik maak steeds vaker mee dat mensen de auto er gewoon voordrukken tijdens een prio 1 rit!

    ze kijken dan gewoon stompzinnig voor zich uit, en doen alsof ze je niet zien!

    en dat dan met flinke matter horens en blauwe pit!

  • robberd

    In Limburg Zuid, geen prio 2. Alles of niks. Zonder toeters en bellen over de busbaan etc schept alleen maar verwarring.

  • brweerman

    Ik vind dat de binnenlandse zaken gewoon een reclame spotje moet maken over hoe de mensen moetten reageren op een voorangsvoertuig!

    De mensen raken in panniek, of gaan gekke dingen doen omdat men niet weet wat ze ermee aan moeten.

    En dan nog de aso,s die hem er gewoon voordrukken, daarvoor moet men gewoon dikke prenten voor schrijven, wedden dat het een stuk veiliger word op de weg?

    Hinderen voorangs voertuig, 1 jaar rijontzegging. 2x gebeurd het , zet het in de krant, en de rest kijkt wel uit!

    OPGELOST