20 jaar contract

• jb

Beste mensen,

Bij mijn werkgever ben ik voor 20 jaar aangenomen op (1 maart 2007)en mits ik elk jaar goed word gekeurd kan ik langer doorwerken wat overigens niet zwart op wit staat.

Nu blijkt een jaar later dat mijn vrijwilligers jaren mee tellen en worden afgetrokken van die 20 jaar.

Nu zit ik 4,5 jaar bij de vrijwillige brandweer wat betekend dat ik nu nog 16,5 jaar mag werken (zwart wit gezien) als beroeps brandweer man!

Mijn menig is dat de 20 jaar regeling op 1 januari 2006 in is gegaan en de jaren die ik daarvoor bij de vrijwillige brandweer in dienst ben niet meegeteld mogen worden.

Ik ben nu alles aan het doen om veder te leren en probeer zoveel mogelijk diploma's te halen, maar krijg steeds mee de indruk dat ik mijn toekomst aan het verprutsen ben omdat ik er later gewoonweg niks meer aan heb

ik voel me eigen er belazerd!!!

Wie weet hier meer van en heeft het zelfde probleem???

Vriendelijke groet,

Een teleur gestelde brandweerman

• Jetto

volgens mij passen ze de regels bij jou verkeerd toe, als het goed is dan tellen de vrijw. jaren alleen mee bij het bepalen van het aantal dienstjaren dat een brandwacht heeft die in de overgangsregeling flo zit hoeveel jaar die door moet werken, brandwachten aangenomen voor 1 januari 2006.

brandwachten met 20 jr en meer mogen met 55 stoppen en mensen met minder moeten langer doorwerken.

ben je na die datum in vaste dienst gekomen tellen gewoon de 20 jr. en de vrijw. jaren hebben niks meer te maken met het 20 jr contract, voor zover ik weet.

ik weet niet waar je werkt, maar daar zijn ze de weg kwijt denk ik.

• Firearm

Jetto heeft gelijk, vrijwillige jaren tellen niet mee in de 20 jaar regeling.

• k100rs

De dienstjaren bij de vrijwillige brandweer tellen mee, mits je ook daadwerkleijk regelmatig in de uitrukdienst zat.

De VNG heeft de definitie van het aantal dienstjaren in een bezwarende functie vastgelegd als volgt:

Wat wordt verstaan onder dienstjaren voor brandweerpersoneel?

Voor brandweerpersoneel wordt onder dienstjaren verstaan:

de jaren in dienst van een gemeentelijk beroepsbrandweerkorps,

de jaren werkzaam als buschauffeur of trambestuurder bij het stadsvervoer, mits dit een functie was, die op het moment recht gaf op functioneel leeftijdsontslag,

de jaren als vrijwilliger bij de brandweer, mits het om jaren gaat waarin men daadwerkelijk en regelmatig in de uitruk is ingezet en men niet tegelijkertijd een aanstelling had als beroepsbrandweer.

Bij twijfel over het aantal dienstjaren als vrijwilliger dient de ambtenaar aannemelijk te maken hoeveel jaren hij als vrijwilliger is ingezet (artikel 9b:2 sub c CAR).

Wat betreft het doorwerken na die periode mits medisch goedgekeurd en met WEDERZIJDS goedvinden van zowel werknemer als werkgever, staat in iedergeval ook vast in de regeling.

Op dit moment vindt er een pilot met een aantal gemeentes (met beroepsbrandweer) t.b.v. de 2e loopbaan.

De gemeente waar ik werk doet hier ook aan mee.

Ik ben sinds 1992 vrijwillger en sinds 1 Juni 2006 in dienst en voor mij geldt bovenstaand dus ook.

Mocht je nog meer info willen kun je o.a. terecht bij het A + O fonds gemeenten welke de pilot voor de 2e loopbaan begeleiden.

• brandje

zoals een eerdere al zegt: de vrijwillige jaren tellen voor het overgangsrecht, en dat is als men vrijwilliger is geweest en op uiterlijk31 december 2005 in dienst was van een BEROEPSBRANDWEERKORPS OF AMBULANCEDIENST.

DUS: als je na 1 januari 2006 in BEROEPSDIENST bent gekomen geldt de 20 jaren regeling.

en als je die goed leest moet er in het eerste dienstjaar met jou een 2e loopbaanplan worden beschreven.

hebben ze dat nog niet gedaan, dan blijft de werkgever voor de zoveelste keer in gebreken.

meer vragen??? stel ze

groet brandje

• Agni

Advies:

Ga eens praten met de vakbond of met je rechtsbijstandverzekering.

Overigens is her eerste half uur van een gesprek met een advocaat gratis.

Sterkte.

• Fikkie

Hallo,

Ik ben ook na 1 januari 2006 in dienst gekomen en val dus in de “nieuwe” regeling. Ik ben nouw betrokken bij de ontwikkeling van het 2e loopbaanbeleid binnen onze organisatie.

Naar mijn weten tellen je vrijwilligersjaren niet mee. De regeling is ingegaan op 01-01-2006 en geldt dus vanaf die datum.

Ik vindt het onverstandig om na 20 jaar elk jaar bij te tekenen met wederzijdse instemming. Door je leeftijd verklein je je kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk. En wie zegt dat er op dat moment een functie die jou aanspreekt beschikbaar is. Afhankelijk van je leeftijd en einddoel zou je de eerste 6 jaar kunnen gebruiken voor brandweeropleidingen en pers. ontwikkeling.

Daarna 7 jaar voor orientatie en opleidingen ter voorbereiding op de arbeidsmarkt.

Tenslotte de laatste 7 jaar voor het zoeken naar een andere functie (binnen of buiten de brandweer.

Let wel: hoe ouder je intreedt, hoe eerder je zal moet uitreden. Dit om je kansen op de arbeidsmarkt zo groot mogelijk te houden

P.s. Het zou mooi zijn om deze discusie op gang te houden

Het loopbaanbeleid geldt ook voor het zittend personeel.

• jb

Bedankt voor de reacties!

Ik heb een gesprek gehad met mijn werkgever en heb netjes een brief gehad waarin staad dat ik 20 jaar kan blijven werken vanaf de datum van in dienst treding.

Alleen bij ons is het zo dat de eerste 10 jaar voor de brandweer zijn en de tweede 10 jaar voor je tweede loopbaan studie.

Iedereen die na 1 januari 2006 in dienst komt krijgt minimaal een opleiding tot mbo.

De mensen die nu aangenomen zijn hebben dat ook en zouden dan eventueel om geschoold moeten worden.

Wel is het streven dat je een baan binnen de brandweer krijgt.

Daar heb ik wel een zwaar hoofd in omdat we met een grote groep binnen zijn gekomen en dat voor die mensen niet alleemaal een functie vrij is over 20 jaar.

Ik hoop ook zeker dat dit warm blijft en de ontwikkelingen mbt 20 jaar contracten en tweede loopbaan trajecten met elkaar blijven delen!!!

vriendelijke groet JB

• brandje

Fikkie schrijft aan het eind van zijn betoog dat het loopbaanbeleid ook geld voor het zittende personeel.

daar wil ik graag even iets recht zetten:

het 2e loopbaan beleid voor personeel in dienst na 1 jan. 2006 geldt in hoofdlijnen als volgt:

in het eerste jaar van in dienst treding moet het met de brandwacht beschreven worden ( wat hij /zij na de 20 jaar denkt te gaan doen).

het moet om de paar jaar geevalueerd worden en zo nodig bijgesteld.

als het einde nadert en de gewenste opleiding duurt 3 jaar wordt er na ongeveer 17 jaar begonnen met de opleiding en de begeleiding naar de 2e baan.

voor het oude personeel moet het ook beschreven en om de paar jaar geevalueerd worden, maar het wordt pas uit de kast gehaald als blijkt dat de brandwacht( door lichamelijke of geestelijke omstandigheden) zijn 55 of 56 etc. jaar niet kan halen.

dat heet nu ( periodieke arbeidskundige monitoring) PAM.

dus als het oude personeel gezond blijft hoeven ze er geen gebruik van te maken( en ze kunnen er ook niet toe worden verplicht om na 20 jaar weg te gaan.

hopelijk is het iets duidelijker geworden.

zij er nog vragen, dan zie ik het wel.

groet Brandje

• Fikkie

Het valt inderdaad op meerdere manieren te interpreteren. Wat ik uit de woorden van brandje opmaak is dat bij hen korpsspecifiek loopbaanbeleid wordt gevoerd, anders wil ik graag weten waar dit beschreven staat.

Stel je voor:

Ik ben 33 jaar en ga na 17 jaar een studie volgen (50 jaar). Na 3 jaar heb ik hopelijk mijn studie afgerond (53 jaar) en ga ik werk zoeken.

A: Hoe Lang duurt het op die leeftijd voordat ik werk vind?

B: Hoe groot is de kans dat ik op mijn 53e een geschikte baan vind?

Daarom vind ik dat loopbaan beleid individueel opesteld moet worden en dat je veel eerder moet beginnen met orienteren, opleiden en zoeken. Ook vind ik het opmerkelijk dat je in je eerste jaar al aan zou moeten geven wat je 20 jaar gaat doen.

Het A&O fonds werkt in samenwerking met diverse gemeenten en korpsen aan een model wat mijnsinziens beter is. Dit model kun je eventueel vertalen en aanpassen aan je eigen korps.

Het korps waar ik werkzaam bendoet het ook helemaal zelf maar het zal in grote lijnen hetzelfde zijn.

Wat betreft het zittend personeel: kijk eens naar de kansen die je krijgt wat berteft opleidingen. Daar komt ook nog bij dat het voor de gemeenten goedkoper is om voor een brandwacht een opleiding te betalen dan hem in de ziektewet of WW te houden, laat staan arbeidsongeschikt te verklaren.

Er is nog veel werk aan de winkel en de plannen zullen regelmatig moeten worden geevalueerd en bijgesteld.

Fikkie