In de wandelgangen vernam ik dat er korpsen zijn die terug gaan naar 54 uur. Is iemand daar bekend mee en hoe lossen ze dit arbotechniesch op? Alvast dank voor de reactie.
Robert
Nou pluns, ik begrijp even niet waar je het over hebt als je zegt ‘was het maar waar’
Jij wil kennelijk terug naar de 20er jaren waar iedereen 6 dagen per week, 12 uur per dag voor een honger loontje werkte, want dat is lekker goedkoop voor de gemeenschap. Of kies je voor een moderne variant door mensen uit het voormalige Oostblok voor 5 euro per uur het werk te laten doen, dat bespaart de gemeenschap pas echt veel geld. Dan kunnen gelijk ook de vrijwilligers de deur uit want die zijn ook veel duurder. Dit geheel geldt trouwens ook voor alle andere beroepen.
Vergeet niet dat die 48 uur per week ooit in 1993 door de EU is ingesteld om uitbuiting van de werknemers te voorkomen. Daarna hebben de EU landen tot 1996 = 3 jaar lang de tijd gekregen om hieraan te voldoen maar dat hebben nagelaten. Ook Nederland heeft zich destijds aan de EU Richtlijn verbonden.
Dat de gemeenten problemen hebben komt dus omdat zij 11 jaar lang de verplichte EU richtlijn hebben genegeerd en hier pas na interventie van de rechter aan hebben toegegeven. Ze hebben dus tijd genoeg gehad om maatregelen te treffen maar dat domweg niet gedaan. Hetzelfde geldt voor de korpsen. Als ze destijds hadden voldaan aan de eisen, had dit over een periode van 3 jaar kunnen worden ingevoerd en was er nooit sprake geweest van onrust. Het is te gek voor woorden dat zij hun nalatigheid vervolgens weer proberen af te wentelen op de werknemers.
Bedenk even dat ze grofweg intussen illegaal 11 jaar x 3000 beroepsmensen x 300 uur per jaar = 9.9000.000 uren ten koste van de beroepsmensen in hun zak hebben gestoken. Over uitbuiting en integriteit gesproken, zo gaat de overheid dus met haar personeel om.
Je opmerking over de FLO is weer een heel andere discussie maar ook hier geldt dat alleen financiële overwegingen een rol spelen, ten koste van de werknemers.
Wat ik er mee bedoel is dat het mij niet uitmaakte of ik 54 uur werkte was tevreden op mijn werk en er was minder onrust,nu geef ik je op een briefje dat we in 2010 een vijf ploegen rooster gaan draaien want dat is wat de gemeentes en vng wil en wat het kost intresseert ze niet,in onze buurlanden zijn ze al bijna zover.
Ik was er tevreden mee 24 op 48 af.
en je kunt altijd alles beter willen maar de deksel komt hard aan als de veranderingen doorgaan.
Pluns, ieder heeft recht op een eigen mening, dat respecteer ik.
Korter (48 uur) werken is niet iets wat wij hebben verzonnen maar o.a. de Nederlandse regering zelf via de EU. Alleen hebben ze de uitvoering nagelaten toen bleek dat het heel veel geld koste. In 2000 werd de regering al gewaarschuwd dat invoering heel duur was en daarom hebben ze er niks mee gedaan ten koste van ons.
Bedenk ook dat als men bv. in de 20er jaren had gezegd ‘laten we maar niet zeuren over korter werken en meer loon want anders veroorzaken we onrust’ we nog steeds onder dezelfde arbeidsomstandigheden zouden werken als toen. Onze geachte werkgever kennen die terughoudendheid niet hoor, onrust of niet, ze hebben in de afgelopen jaren gewoon al onze sociale zekerheden eenzijdig afgebroken, als voorlopig laatste de FLO en de aanstelling voor 20 jaar in de repressieve dienst. Ze maken daarbij handig gebruik van onze onzekerheid en verdeeldheid. Als we niks doen zal dat door blijven gaan. Soms moet je nu eenmaal gaan knokken voor je rechten en inderdaad, soms moet je dan problemen overwinnen om dat voor elkaar te krijgen.
Wees er maar van overtuigd dat, als ze voordeel zien in 5-ploegendiensten, dit gewoon ingevoerd gaat worden. Of we dat leuk vinden of niet. Dat staat helemaal los van de arbeidstijden discussie. Ik denk trouwens dat kostenoverwegingen zeker een rol spelen. Het zal altijd een overweging zijn tussen wat iets kost en wat het oplevert. Nog steeds zijn 24-uur diensten veruit goedkoper. In ieder geval is het onderzoek naar 5-ploegendiensten zoals is afgesproken in de CAO, hier nog steeds niet van start gegaan.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?