uniformiteit

  • Remco T

    DEN HAAG - De sirenes van politieauto's en brandweervoertuigen, ambulances en andere hulpverleningsdiensten worden vervangen door een nieuwe tweetonige hoorn.

    De ministerraad stemde vrijdag in met dit voorstel van minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. De sirenes van de hulpverleningsvoertuigen zullen uniformer gaan klinken.

  • brwmankazernewillem

    Dat vind ik nou weer onzin, er zijn jaren terug ook al onderzoeken gedaan naar nieuwere type sirenes, electronisch, met ruis enzovoorts. Ik heb zelf ervaring met electronische brandweer sirene, en in Amsterdam met de dubbele zet Martin hoorn. Hij is ouderwets, maar deze is voor iedereen veel beter hoorbaar, waarom denk ik dat…. omdat de praktijk het uitwijst je merkt het verschil of je met een voertuig rijd met electronische sirene of met een martin lucht hoorn, echt waar!

    ook als ik zelf in de stad rijd, ik schrik soms van een Ambu of een politie auto die me op eens in haalt, en brandweer voeryuig in Amsterdam hoor je al straten van te voren rijden.

  • Menno

    Inderdaad, hier in groningen ook dubbele Martins. Ik was laatst in Leeuwarden en daar reden ze met één of ander elektronisch geval op een TAS wat lang niet zo goed hoorbaar was.

  • Backdraft

    Gewoon zoveel mogelijk herrie buiten het voertuig produceren want men hoort ons echt niet met elektronische sirenes van tegenwoordig. Ook is er nog winst te behalen voor wat betreft de zichtbaarheid. Door het plaatsen van een roterende multilamp in de grill. Die schijnt in alle hoeken. Dus veel Db's is het advies!

  • marcel

    Ik zit in Duitsland bij de brandweer en hier maakt men hoofdzakelijk gebruik van dubbele martinihoorn ook de ambulance's en zjn goed te horen.

  • duiveltje

    Helaas kun je het aantal dB's niet onbeperkt opvoeren. Als je in de cabinen boven de 80 dB uitkomt, krijg je weer last met de arbeidsinspectie. :). Leuk hè Nederland

  • Leen (L1)

    Mogelijk dat er ergens staat dat je niet boven de 80 db(A) mag uitkomen.

    Maakt wel een verschil. Je lijkt er geen verstand van te hebben en zet alleen maar de regelgeving van NL in de z**k.

    Het verschil tussen jouw db en genoemde db(A) is de correctie die er op wordt toegepast.

    Geluid bestaat uit meerdere frequentiebanden. Laag en hoog.

    Lage tonen worden makelijker verdragen dan de hoge tonen. De weging (A) is de menselijke waarneming. Bij lagere tonen mag je meer db aftrekken van de weging dan bij de hogere tonen. Daarom is het ook van belang te weten op welke freq. men eerder en sneller het geluid waarneemt dan op andere. Misschien moet men hardere lage tonen gebruiken in de sirene. Ook komt de geluidsdruk nog om de hoek kijken bij dit soort problemen maar daar kan ik jullie niet mee vermoeien.

    Leen

  • ben

    nee inderdaad leen doe dat maar niet je vermoeid ons zo al genoeg

  • Backdraft

    Inderdaad mafkees!

    Je hoeft geen Einstein te zijn om te weten dat je lage frequenties voelt en hoge hoort! Het gaat er bij ons om dat men ons hoort, toch Leen?

    Dus het zullen altijd de tonen zijn die de meeste schade toe gaan brengen aan ons eigen gehoor in de cabine want anders hoort de rest ze ook niet. Over frequenties zal ik Leen dan ook maar niet te veel lastig vallen.