Ladders en telgang

• Willem

In het cursusboek ‘Manschappen 1, Brandbestrijding’ staat kort vermeld dat ladders in de ‘telgang’ beklommen dienen te worden. De reden hiervoor staat niet vermeld, en ook in de cursus is het niet naar voren gekomen. Pas nu realiseer ik mij dat.

Kan iemand mij hiervoor alsnog de juiste reden geven?

• Firefighter

hoi willem,

de reden dat de ladder in telgang beklommen dient te worden is dat het zogenaamde schommelen van de ladder bij deze manier van beklimmen verreweg het minste is.

je kunt het,als je een beetje bekent bent met paarden, ook zien bij ijslandse paardjes.

die lopen namelijk bij galop in telgang, en dan kun je zien dat de vertikale beweging van het paardje niehil is.

bij het beklimmen van een ladder in telgang is dat effect ook zo.

probeer het maar eens en je zult zien dat als je de ladder op de ‘normale’ manier beklimt het schommelen van de ladder veel lastiger onder controle te houden is dan dat je het in telgang doet.

hopelijk is het wat duidelijker geworden voor je.

groeten uit Schoorl, Rob Limmen

• Leen (L1)

Dit weet je zeker? Ik heb anders wel eens begrepen dat er op deze manier geteld moest worden om zo te voorkomen dat kamelen zich gemakkelijk zouden kunnen verstoppen tussen de brandweerlui.

Met vr gr Leen (5)

• Willem

Nou Leen, bij ons geen Kamelen, dus het lijkt wel te werken. Hoewel; we hebben wel andere zoogdieren met twee bulten en die laten zich niet wegjagen door een telgangetje. Gelukkig maar ;-)

Leen (L1) schreef:

>

> Dit weet je zeker? Ik heb anders wel eens begrepen dat er op

> deze manier geteld moest worden om zo te voorkomen dat

> kamelen zich gemakkelijk zouden kunnen verstoppen tussen de

> brandweerlui.

>

> Met vr gr Leen (5)

• Dura

'D'r komt ook geen zinnig woord uit die LEEN.

Even serieus……

Het heeft te maken met het verplaatsen van je lichaamsgewicht.

De mogelijkheid bestaat dat de ladder teveel om zijn lengteas gaat bewegen (draaien) waardoor tordatie een gevolg zou kunnen hebben.

Het gaat wel wat ver, maar dit is de achterliggende gedachte. Zoals mij dat 32 jaar geleden is verteld bij de opleiding brw 2e klasse

Groet Dura Necessitas.

• Willem

Het torderen zal, met de hedendaagse alu-ladders toch geen issue meer zijn?

Als ik jouw verhaal combineer met dat van Firefighter kan ik me er bij houten ladders wel iets bij voorstellen. Ik ga vanavond de uitleg van Firefigher eens beproeven op de kazerne.

Dura schreef:

>

> ‘D’r komt ook geen zinnig woord uit die LEEN.

> Even serieus……

> Het heeft te maken met het verplaatsen van je lichaamsgewicht.

> De mogelijkheid bestaat dat de ladder teveel om zijn lengteas

> gaat bewegen (draaien) waardoor tordatie een gevolg zou

> kunnen hebben.

> Het gaat wel wat ver, maar dit is de achterliggende gedachte.

> Zoals mij dat 32 jaar geleden is verteld bij de opleiding brw

> 2e klasse

>

> Groet Dura Necessitas.