stamp dit maar goed in je hoofd heb er ook een paar vragen bij gezet ik hoop er nog meer te krijgen als iemand die heeft moet nl donderdag examen afleggen.
Dromer –
Mensgericht- grote fantasie- situatie vanuit verschillende hoeken bekijken -gr presentatie plannen
nieuwe
bedenken nieuwe plannen -brainstormen en adviseren.
-kan moeilijk besluit nemen Ik voel , ik zie dat zo
In de les is plaat voor gevoellens en ervaringen- tijd voor beschouwen en verwerken van indrukken.
Gelegenheid andere in de groep te leren kennen- verschillende visie,s worden gepresteerd en vergeleken
Instructeur gebruikt veilige en niet bedreigende benadering- les vooral visueel gepresteerd.
Denker
Munt uit logica en nauwkeurigheid -denkt in heldere begrippen –laat zich niet mee slepen door emotie en ook niet op andere gedachten brengen – punt zijn theorie klopt altijd ook als het niet zo is . Het is zo dat
Duidelijke doelen heldere programma structuur- gelegenheid tot stellen van vragen naar achtergronden
Complexe ideeën zijn een uitdaging voor ze –in de les orde en rust om na te denken
Beslisser
Blinkt uit in toetsen van begrippen,modellen,en theorieën in de praktijk -sterke drang om beslissingen te nemen beter 1 foute dan geen beslissing- functioneert beste wanneer slechts 1 antwoord mogelijk –werkwijze doelgericht en planmatig- willen meteen hun inzichten toepassen (nw Dingen) –sociale contacten niet belangrijk –emotie,s niet makkelijk zien –
we moeten ,hieruit volgt dus dat.
Rode draad- moet mogelijk zijn om zelf praktische conclusies te trekken –
Aanwijzingen worden gegeven zodat problemenzelfstandig kunnen worden opgelost.
Gelegenheid wordt geboden om te experimenteren met zelf bedachte oplossingen
Doener
Erg praktische ingesteld – werkt doel gericht – goed met mensen –wil tastbare resultaten zien –neemt graag risico,s want beter snel handelen dan wachten- past zich snel aan –punt ongeduldig samenhangend drammerig en te hard van stapel lopen.
Laten we , als ik nu wat mag zeggen
De les bevat uitdagende en spanningsvolle situatie die om keuze,s vragen.
Afwisseling in programma en werkvormen – in de les is plaats voor humor ,plezier en ontspanning.
Feedback op de acties van de cursist- belangrijk is dat het een leuke en boeiende groep is.
Gelegenheid en vrijheid wordt geboden om snel te reageren (op de taak en op anderen)
Leerdoel componenten
Inhoudscomponent -leerdoel bv ademlucht toestel
Gedragcomponent - wat moet men kunnen bv ademlucht toestel omhangen en aan sluiten
voorwaarden –onder welke voorwaarden moet de cursist deze eindgedrag kunnen vertonen
criterium -hoe goed moet hij het kennen en bv binnen welke tijd moet hij dit doen
Gedragscomponent = kennis is kunnen,herkennen,kunnen noemen- inzicht =kunnen noemen van conseq/gevolgen en kunnen formuleren in eigen woorden – toepassen = kunnen gebruiken van standaard begrippen,principes, regels methoden en technieken – probleem oplossen = bv kunnen kiezen of ontwikkelen van standaard begrippen = sova beschikken over bepaalde vaardigheden.
Onderwijsleersituatie = leerstof/leerinhoud – media –didactische werkworm – groep vorm.
Onthouden 10% lezen – 20% horen – 30% zien – 40% horen en zien – 70% zelf zeggen -90% wat ze doen
Groepsgesprek voordelen = so vaardigheidsdoelen worden bereikt – vrij spreken word bevorderd
Nadelen=tijdrovend – gespreksdiscipline vereist – groepsgrootte max 15 tot 20 pers- C zelf samv. kunnen geven.
Wie zitten er in de reglementen raadt van het NBBE?
Vertegenwoordigers van alle belanghebbende groepen uit het brw veld
Van wie kan het initiatief tot bijstelling examen reglement komen.
Door willekeurige personen of groepen
3 dia in PowerPoint welke is de beste
Licht groen (meest rechtse)
Wat is zijn de kenmerken voor het leren van volwassenen
Ze hebben beperkte tijd.
Bij welke leerstijl hoort brainstormen en adviseren
Bij de dromer.
Welke persoonlijk leerstijl is niet sociaal
Beslisser
Wat kan het leren van een volwassenen bevorderen
Geef de cursisten inspraak in de lessen.
Wat is didactische kernvraag
Wat is de beginsituatie van de cursisten
Je geeft les met een videoband gaat over watervoerende armaturen enz
Van algemeen naar specifiek
Wat toetsen we als we de cursisten laten omhangen
De motorische vaardigheden
Waar moet een cursist aan voldoen
Aan het criterium
Vraag over kennis ,inzicht ,toepassen zet de juiste
Opzoeken in boek =bv kennis snelverband aanlegen= toepassen
Feedback is voor cursisten en instructeur
Juist.
Ademlucht lucht omhangen wat is de beste leermethoden
Demonstreren en opdracht
Geheugen functie volwassenen neemt met de jaren af.
Algemeen doel;kunnen werken met ademlucht bv concrete doel binnen 1 minuut kunnen omhangen van ademl.
Voordelen van discussie ;de cursisten doen sociale vaardigheden op.
Nadeel ; vraagt goede voorbereiding – een discussie stelt hoge eisen aan instructeur qua uitvoering.
Korte termijn geheugen is beperkt;ongeveer 7 informatie een heden .
Evaluatie is niet voor het verbeteren van fouten
Passieve werkwormen=doceren demonstreren
Actieve werkvormen = owlg –groepsgesprek –discussie- mind map – sfeerkaarten – drieluik enz.
Doceren maximaal 15 minuten dan wisselen van werkvorm
Vraag doorspelen = de zelfde vraag aan meerdere studenten stellen
Doorvragen = vraag door indien vraag niet volledig is beantwoord (stel aanvullende vragen)
Groepsgesprek wordt in principe door de cursisten zelf gevoerd zonder bemoeienis van de instructeur
Toetsen matrijs=inhoudscomponent en gedragsniveau
Algemene inzetbaarheid – bijstand en uitwisselen mogelijk
Flexibiliteit – opleidingsstructuur voor vele brandweer organisaties
Doelmatigheid – ballast vermijden dus duur niet meer dan nodig is
Integratie –alle brw opleidingen zoveel mogelijk geïntegreerd
Rechtsgelijkheid- vrijwillige en beroeps moeten zelfde opleidingen doen
The Firefly schreef:
>
> Hopelijk krijgen we in het zuiden beter les…….