oefen vragen instructeur wie o wie heb wat?

• rat

OOO wie kan me helpen aan wat nieuwe examen vragen van module 001 instructeur ik ben nl al 3 keer gezakt voor het theorie examen ik wordt er niet goed van is echt een hele moeilijke examen ,zelf heb ik heel veel oude vragen maar daar heb ik erg weinig aan dus heb je wat mail het even aub of weet je nog een paar van de vragen die je pas hebt gedaan laat het me weten aub..

Alvast bedankt voor de moeite

• The Firefly

dit is motiverend, ik mag het 10 dec voor de eerste keer proberen, zou je mij eventueel de oude examens door kunnen mailen……

• vuurvreetster

Allebei heel veel succes.

Ik wil Firefly niet de moed in de schoenen praten maar ik had het in de 5de keer “al”. Verschrikkelijk lastig examen. Je moet het boek bijna letterlijk uit de kop kennen. Bij mij geen heel veel over de “denker, doener….”.

Wij starten met een groep van 12 en na 5 examens waren er 5 geslaagd!!!!

Duuuuus, heel veel succes.

Ik heb helaas geen examenvragen meer.

• The Firefly

In welke regio heb je deze lesen gevolgd?

• vuurvreetster

Drenthe

• The Firefly

Hopelijk krijgen we in het zuiden beter les…….

• rat

stamp dit maar goed in je hoofd heb er ook een paar vragen bij gezet ik hoop er nog meer te krijgen als iemand die heeft moet nl donderdag examen afleggen.

Dromer –

Mensgericht- grote fantasie- situatie vanuit verschillende hoeken bekijken -gr presentatie plannen

nieuwe

bedenken nieuwe plannen -brainstormen en adviseren.

-kan moeilijk besluit nemen Ik voel , ik zie dat zo

In de les is plaat voor gevoellens en ervaringen- tijd voor beschouwen en verwerken van indrukken.

Gelegenheid andere in de groep te leren kennen- verschillende visie,s worden gepresteerd en vergeleken

Instructeur gebruikt veilige en niet bedreigende benadering- les vooral visueel gepresteerd.

Denker

Munt uit logica en nauwkeurigheid -denkt in heldere begrippen –laat zich niet mee slepen door emotie en ook niet op andere gedachten brengen – punt zijn theorie klopt altijd ook als het niet zo is . Het is zo dat

Duidelijke doelen heldere programma structuur- gelegenheid tot stellen van vragen naar achtergronden

Complexe ideeën zijn een uitdaging voor ze –in de les orde en rust om na te denken

Beslisser

Blinkt uit in toetsen van begrippen,modellen,en theorieën in de praktijk -sterke drang om beslissingen te nemen beter 1 foute dan geen beslissing- functioneert beste wanneer slechts 1 antwoord mogelijk –werkwijze doelgericht en planmatig- willen meteen hun inzichten toepassen (nw Dingen) –sociale contacten niet belangrijk –emotie,s niet makkelijk zien –

we moeten ,hieruit volgt dus dat.

Rode draad- moet mogelijk zijn om zelf praktische conclusies te trekken –

Aanwijzingen worden gegeven zodat problemenzelfstandig kunnen worden opgelost.

Gelegenheid wordt geboden om te experimenteren met zelf bedachte oplossingen

Doener

Erg praktische ingesteld – werkt doel gericht – goed met mensen –wil tastbare resultaten zien –neemt graag risico,s want beter snel handelen dan wachten- past zich snel aan –punt ongeduldig samenhangend drammerig en te hard van stapel lopen.

Laten we , als ik nu wat mag zeggen

De les bevat uitdagende en spanningsvolle situatie die om keuze,s vragen.

Afwisseling in programma en werkvormen – in de les is plaats voor humor ,plezier en ontspanning.

Feedback op de acties van de cursist- belangrijk is dat het een leuke en boeiende groep is.

Gelegenheid en vrijheid wordt geboden om snel te reageren (op de taak en op anderen)

Leerdoel componenten

Inhoudscomponent -leerdoel bv ademlucht toestel

Gedragcomponent - wat moet men kunnen bv ademlucht toestel omhangen en aan sluiten

voorwaarden –onder welke voorwaarden moet de cursist deze eindgedrag kunnen vertonen

criterium -hoe goed moet hij het kennen en bv binnen welke tijd moet hij dit doen

Gedragscomponent = kennis is kunnen,herkennen,kunnen noemen- inzicht =kunnen noemen van conseq/gevolgen en kunnen formuleren in eigen woorden – toepassen = kunnen gebruiken van standaard begrippen,principes, regels methoden en technieken – probleem oplossen = bv kunnen kiezen of ontwikkelen van standaard begrippen = sova beschikken over bepaalde vaardigheden.

Onderwijsleersituatie = leerstof/leerinhoud – media –didactische werkworm – groep vorm.

Onthouden 10% lezen – 20% horen – 30% zien – 40% horen en zien – 70% zelf zeggen -90% wat ze doen

Groepsgesprek voordelen = so vaardigheidsdoelen worden bereikt – vrij spreken word bevorderd

Nadelen=tijdrovend – gespreksdiscipline vereist – groepsgrootte max 15 tot 20 pers- C zelf samv. kunnen geven.

Wie zitten er in de reglementen raadt van het NBBE?

Vertegenwoordigers van alle belanghebbende groepen uit het brw veld

Van wie kan het initiatief tot bijstelling examen reglement komen.

Door willekeurige personen of groepen

3 dia in PowerPoint welke is de beste

Licht groen (meest rechtse)

Wat is zijn de kenmerken voor het leren van volwassenen

Ze hebben beperkte tijd.

Bij welke leerstijl hoort brainstormen en adviseren

Bij de dromer.

Welke persoonlijk leerstijl is niet sociaal

Beslisser

Wat kan het leren van een volwassenen bevorderen

Geef de cursisten inspraak in de lessen.

Wat is didactische kernvraag

Wat is de beginsituatie van de cursisten

Je geeft les met een videoband gaat over watervoerende armaturen enz

Van algemeen naar specifiek

Wat toetsen we als we de cursisten laten omhangen

De motorische vaardigheden

Waar moet een cursist aan voldoen

Aan het criterium

Vraag over kennis ,inzicht ,toepassen zet de juiste

Opzoeken in boek =bv kennis snelverband aanlegen= toepassen

Feedback is voor cursisten en instructeur

Juist.

Ademlucht lucht omhangen wat is de beste leermethoden

Demonstreren en opdracht

Geheugen functie volwassenen neemt met de jaren af.

Algemeen doel;kunnen werken met ademlucht bv concrete doel binnen 1 minuut kunnen omhangen van ademl.

Voordelen van discussie ;de cursisten doen sociale vaardigheden op.

Nadeel ; vraagt goede voorbereiding – een discussie stelt hoge eisen aan instructeur qua uitvoering.

Korte termijn geheugen is beperkt;ongeveer 7 informatie een heden .

Evaluatie is niet voor het verbeteren van fouten

Passieve werkwormen=doceren demonstreren

Actieve werkvormen = owlg –groepsgesprek –discussie- mind map – sfeerkaarten – drieluik enz.

Doceren maximaal 15 minuten dan wisselen van werkvorm

Vraag doorspelen = de zelfde vraag aan meerdere studenten stellen

Doorvragen = vraag door indien vraag niet volledig is beantwoord (stel aanvullende vragen)

Groepsgesprek wordt in principe door de cursisten zelf gevoerd zonder bemoeienis van de instructeur

Toetsen matrijs=inhoudscomponent en gedragsniveau

Algemene inzetbaarheid – bijstand en uitwisselen mogelijk

Flexibiliteit – opleidingsstructuur voor vele brandweer organisaties

Doelmatigheid – ballast vermijden dus duur niet meer dan nodig is

Integratie –alle brw opleidingen zoveel mogelijk geïntegreerd

Rechtsgelijkheid- vrijwillige en beroeps moeten zelfde opleidingen doen

The Firefly schreef:

>

> Hopelijk krijgen we in het zuiden beter les…….

• The Firefly

Thanx voor het doorsturen etc….ik laat nog wel weten hoe het afloopt.

• rat

nou mensen ik ben geslaagd blijft echt een klote examen dus goedleren het beste voor de gene die nog moeten

• vuurvreetster

Van harte gefeliciteerd