Brandweerman of Chef Kok.

• Jan Dofferhof

Laatst kwam ik een oude schoolvriend op een feestje van mijn buurman.

We waren gezellig aan het buurten, en hij vertelde me dat hij brandweerman was.

Niets aan de hand, tot dat ik hem tegenkwam in de stad waar deze als schilder aan het werken was op een ladder boven een Kruidvat winkel.

Ik riep naar hem, en hij kwam direct naar beneden.

Ik zei, ben je opgehouden bij de brandweer, Nee zegt hij : ik ben parttime brandweerman voor zo'n 3 uurtjes per week incl oefeningen.

Nu ben ik Vrachtwagenchauffeur van beroep, maar zeg nu ook voortaan op feestjes dat ik Chef-Kok ben !!! ( dat klinkt ook leuk )

Ik doe namelijk 2 x per week eitjes koken en stokbrood afbakken.

Ik wil maar zeggen : iemand die 3 uurtjes per week vrijwillig “brandweermannetje” speelt is toch per definitie geen brandweerman………………..

Gegroet Jan Dofferhof.

• FF-DAVID

hmm ja… ach he….. totdat je zelf aan de dakgoot hangt en toch heel blij bent dat hij bij de vrijwillige/part-time brandweer is.. :)

Groet,

David

• hbt zonder vooruitzichten

waarom voel jij je aangevallen? jan zegt toch niets over de vg-er. hij zegt alleen maar dat hij zelf de conclusie trok dat het een beroepsman was en dat dit niet zi bleee zijn.

• Maarten Admiraal

Brandweerman ben je 24 uur per dag 7 dagen per week.

Wellicht is ie 3 uur per week effectief bezig….als vrijwilliger….oftwel parttime beroeps

• fire

Oh dus je bedoeld dat hij had moeten zeggen :

Ik ben partime brandweer man !

• Jan Dofferhof

Nee, gewoon vrijwilliger en zeker geen brandweerman. Ik ben toch ook geen hovenier als ik een keer per maand mijn tuin doe ! En als ik een keer een nieuwe lamp bij iemand anders indraai ben ik dan electricien. Misschien een Hobbyist ?

En om het nog duidelijker te maken, als je bij jou schoonmoeder het water bij vult van de ketel……………….ben je dan verwarmingsmonteur?

• Maarten Admiraal

Nee, maar als ik volledig alle papieren van een verwarmingsmonteur zou hebben, en verder als oproepkracht voor de “servicebus” 's nachts zou rijden ben ik dan wel verwarmingsmonteur?

Vrijwilligers of parttimers zijn gewoon brandweermensen, die dezelfde opleiding hebben genoten en in sommige gevallen evenveel of zelfs meer uitrukken dan een gemiddelde beroepskracht.

Ik heb naast het vrijwilliger zijn gewoon nog een vaste baan, gemiddeld gaat de pieper ook ongeveer 1 keer per nacht, maar ik heb geen mogelijkheid om tijdens mijn werk voor de brandweer gestoord te worden. Ook heb ik geen zin om me bezig te houden met onderhoud van materieel, kantoorwerk etc. etc.

Als jij brand heb, en ik kom met mijn ploeg, kan jij de vrijwilligers en de beroepskrachten niet van elkaar onderscheiden. We blussen gewoon die brand, of we halen je uit die auto, of uit het water etc. etc.

• fire

Ook al heb je alle papieren ,dan blijft het nog steeds zo dat je daar de kost niet mee verdiend dan hoef je ,je toch niet te schamen om je beroep te vertellen waar je wel je kost mee verdient.

Ook al maak je als vrijwilliger 100 uitrukken per dag.

Je hoeft je niet te schamen als de burger het over vrijwillerger of partime brandweer heeft,niks mis mee hoor!

• hbt zonder vooruitzichten

jongens jongens. het blijft een teer punt he dat vrijwillig

• HG

Heren,

Om te beginnen ik heb alle respect voor die mensen die naast hunreguliere beroep zich ook nog eens bezighouden met het blussen van branden en redden van mensen enz.

Wat hier mijns inziens speelt is het feit dat er in een “verjaardagspraatje” gesproken is over wat voor beroep de aanwezige uitoefenden. Hierop had de betreffende gewoon kunnen antwoorden dat hij schilder is. Ook had hij erbij kunnen zeggen dat hij vrijwilliger is bij de brandweer. Mag best gezegd worden, is echt wel iets waar je trots op mag zijn!

Toch kan mij de verwarring/teleurstelling bij Jan. wel voorstellen.

Als je op zaterdagochtend voetbalt zeg je op een feetje ook niet dat je voetballer bent.

Wat ik nog wel even recht wil zetten is dat de betrokken vrijwilliger er niet is met die 3 uur in de week. Het zal hier hoogstwaarschijnlijk gaan om de vaste oefenavond. Daarnaast komen nog de uitrukken en eventuele studie uren.

In dat opzicht vind ik het door Jan erg simpel gesteld en schofferend voor al die vrijwilligers die toch wel erg veel tijd kwijt zijn aan hun hobby (voor hier discussie over ontstaat….. ik wist even geen beter woord!).