Positie bepaling voorrangsvoertuig op rijksweg bij file

• Bert

Bij 3 banen zonder vluchtstrook…

Ik heb het volgende gelezen:

Op een rijbaan met drie rijstroken zonder vluchtstrook, wordt bij file

tussen de tweede en derde baan gereden.

en

Op een rijbaan met drie rijstroken zonder vluchtstrook wordt bij file tussen de voertuigen van rijstrook 1 en rijstrook 2 gereden.

Waarschijnlijk wordt het zelfde bedoeld, maar ik vind het verwarrend. A.s. dinsdag mag ik theorie examen doen. Wie helderd dit op voor mij ?

Bedankt.

• Maarten Admiraal

T.o.v. publiek wordt gesproken over tussen de tweede en de derde rijstrook. Dit is niet hetzelfde als rijstrook 2 en rijstrook 3 (voor professionals)

Bij de telling van rijstroken wordt altijd uitgegaan van de middenberm. Bij 3 rijstroken is dus de linkerrijstrook “rijstrook 1” (snelle baan)

de rechterrijstrook is dan “rijstrook 3” (baan voor oude mensen en vrachtwagens :))

Voor het publiek lijkt dit heel onlogisch, daarom wordt naar het publiek toe gesproken over de eerste, tweede en derde rijstrook waarbij de 3e de linkerbaan is.

• Bert

Als ik het goed begrijp zal de chauffeur bij file tussen de rijstrook die tegen de middenberm zit en de 2e rijstrook gaan rijden. Jammer dat het boek brandweerchauffeur hier inconsequent mee om gaat door ergens in het boek eens te roepen (ik weet even niet welke blz dat was) dat de chauffeur tussen de 2e & 3e RIJBAAN de file passeert. Bedankt voor de verheldering Maarten.