ik ben pas geleden naar gambia geweest,tot onze verbazing zagen we daar
een brandweerauto uit nederland.
op die auto stonden 3 namen n.l. kok van kleef, jaap swart, gerard peereboom.
nu heb ik daar fotos van genomen, en wil ik graag de fotos aan
de mannen sturen.
nu is mijn vraag , wie kent deze mannen.
Gideon
Even de namen in Google gooien en daar heb je het verhaal van de brandweer auto:
Met loeiende sirenes naar Banjul
Wat moet je nou met een oude brandweerwagen? Eentje die slechts 19 duizend kilometer op de teller heeft staan, al 25 jaar oud is en al 4 jaar geen dienst meer doet. Precies, opknappen en mee naar Dakar rijden.
Kok van Kleef, Jaap Swart en Gerard Peereboom werken bij het Amsterdamse chemiebedrijf Chemtura. Kok en Jaap als medewerkers van de technische dienst, Gerard is de directeur. Met zijn drieën doen ze mee aan de Amsterdam-Dakar Challenge. Tientallen deelnemers vertrekken 8 november vanaf het NDSM-terrein in Noord naar Dakar, waar ze naar verwachting 24 dagen later aan zullen komen.
Het doel van de drie is niet alleen de finish halen, maar ook de oude brandweerwagen waarmee ze naar Dakar rijden, afleveren bij de brandweer in de hoofdstad van Gambia, Banjul.
,,Het begon er mee dat we de oude brandweerwagen wilden verplaatsen naar een droge plek,” begint Jaap Swart uit te leggen. ,,Iets wat jammerlijk mislukte,” vult Kok grappend aan, ,,want de ingang van de loods was te klein.” ,,Maar wat doe je dan met zo’n brandweerwagen?” verwoordt Gerard de vraag die waarschijnlijk bij iedereen op de lippen lag. De wagen is 25 jaar oud en deed tot 4 jaar geleden dienst bij de bedrijfsbrandweer. Op de teller staan 19 duizend kilometer. Een bestemming was er niet voor de Mercedes brandweerwagen. Totdat Jaap Swart begon te spelen met het idee om de wagen op te knappen en er mee naar Dakar te rijden.
,,November vorig jaar kwam ik met het idee om mee te doen aan de Dakar Challenge. Kok, waar ik al 28 jaar mee samenwerk bij Chemtura, was er ook voor in. Rond de jaarwisseling sloot Gerard zich bij ons aan.”
Maar waarom willen de drie zo graag de 8000 kilometer naar Dakar en Banjul rijden? ,,Eerlijk is eerlijk,” zegt Gerard, ,,mijn voornaamste beweegreden om mee te gaan is het avontuur.” Ook voor Kok is het een avontuur. ,,Het komt op je pad en als zo’n mogelijkheid zich voor doet moet je die grijpen.” En hij voegt toe dat ze alledrie ook niet meer de jongste zijn. ,,Nu kunnen we het nog.”
Maar het avontuur moet wel een doel hebben. En dat heeft de trip van de drie. ,,Via internet kwam ik er achter dat de brandweer in Banjul een wagen zoekt. Na wat heen en weer gemail, en met hulp van Brandweer zonder Grenzen, hebben we geregeld dat we die wagen daar heen kunnen brengen nadat we Dakar hebben bereikt.” Een prachtige eindbestemming voor de wagen die in Nederland nergens meer toe diende. ,,Zij zijn daar blij met alles wat we er heen brengen en wij zijn blij dat de wagen weer dienst gaat doen als brandweerwagen.”
Voor de rit hebben ze alleen het broodnodige op de wagen laten zitten. De rest, zoals de waterslangen, worden getransporteerd naar Banjul. ,,Zodat we zo licht mogelijk rijden,” merkt Kok op.
Momenteel leggen de drie, samen met collega Rene Menning, de laatste hand aan de wagen. Financieel is alles rond, er zijn genoeg sponsors en het budget voor de reis is rond. Achterin de Mercedes brandweerwagen komen bijvoorbeeld nog gordels en een tafel waar je lekker aan kunt zitten. Ze zoeken nog geschikte banden voor in de woestijn, zendapparatuur zodat ze in Afrika contact kunnen houden met de andere rijders en zandmatten die ze hopelijk niet hoeven te gebruiken. Want dat zou betekenen dat de brandweerwagen ergens vast staat in het zand. De lijst met de laatste benodigdheden staat op hun internetpagina.
Ze hebben er zin in en zijn er klaar voor. 8 november vertrekken ze. Om beurten nemen ze plaats achter het stuur. Maar eerst moet Gerard nog zijn vrachtwagenrijbewijs halen. 16 oktober moet hij op, ,,maar dat gaat helemaal goed komen,” zegt hij zelfverzekerd. Is het thuisfront niet jaloers op de reis? ,,Mijn zoons wel,” zegt Gerard, en die wilden dus ook iets speciaals: ,,Daarom besloten ze allebei te trouwen, 8 december.” De drie kunnen zich dus niet al te veel vertraging permitteren. Kok heeft een oplossing: ,,Dan rijd ik die laatste kilometers wel.” ,,Nee Kok,” antwoordt de directeur, ,,samen uit, samen thuis.”
Johan Vogels
Zie ook: www.3todakar.com en www.amsterdamdakar.nl.
18 oktober is de wagen te zien tijdens de Dag van de Chemie waar Chemtura (Ankerweg 18) aan meedoet; www.opendagchemie.nl.
Remco T
sorry antwoord staat er al
karin van kleef
Hoi ik zag dit berichtje over de foto s van de brandweermannen kok,gerard en jaap in gambia.
Ik ben de vrouw van kok dus als je wilt kan je foto s naar deze email versturen .
Ik zal zorgen dat het bij iedereen aankomt .
Vast hartelijk bedankt namens de mannen.
Je zal er zeker reacties van de mannen krijgen .
mvg Karin
Bevestig spam
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Gerapporteerd als spam
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!