brandbaarheid van Benzine en Diesel

  • Vlinder

    Hoe zit dat eigenlijk met de brandbaarheid van Benzine en Diesel?

    En wat zijn de gevaren bij een lossende tankwagen?

    Info aub

  • Vlinder

    Vlampunt = laagste temperatuur waarbij een brandbare vloeistof zoveel damp afgeeft dat je een brandbaar mengel kunt krijgen.

    Benzine vlampunt - 23 Graden Celsius (minus 23 C) en een ontstekingstemperatuur van 420C

    DIESEL vlampunt 60 Graden Celsius (PLUS 60 C) en een ontstekingstemperatuur van 270C

    De diesel zelf moet dus opgewarmd zijn tot 60C wil hij dus brandbare DAMPEN gaan afgeven.

    En Benzine doet dat vrijwel bij iedere normale buitentemperatuur al (hoevaak is het immers in NL lager dan MIN 23C?)

    Ook hebben ze het over de explosiegrenzen gehad (ik vond de cursus zeer beperkt … jammer genoeg)

    Benzine level 0,6 - 8 %

    Diesel 0,6 - 6,5 % van diesel heb je dus kennelijk MINDER deeltjes in de lucht nodig om een brandbaar mengsel te kunnen hebben?

    OOK zou een vermenging van Benzine met Diesel gevaarlijke situaties opleveren omdat de Diesel dan eerder kan worden ontsoken = de vloeistof dus.

    Produktvermenging zou dus brandbevorderend zijn is wat ik begrepen heb.

    Dus wat ook gevaarlijk kan zijn als je bijvoorbeeld de losslang van de Benzine OOK gebruikt om de Diesel te lossen of andersom?

    PLEASE meer info …

  • jetto

    Alles klopt wat je hier neerzet, wat wil je precies weten dan.

    die explosie grenzen betekenen het gas/luchtmengsel tussen 0.6 procent benzinedamp en 8 procent benzinedamp geeft een optimaal gasmengsel om te ontbranden, daaronder is het mengsel te arm en daarboven te rijk.

    en dat van diesel idem met 0.6 t/m 6.5 procent. alleen net zoals je zegt zal diesel eerst opgewarmd moeten worden voordat het genoeg uitdampt wil het tot die 0.6 procent komen.

    En nee met opmenging krijg je geen gevaarlijkere situaties, je krijg nooit een ontbranding zonder ontstekingsbron, een brandbare vloeistof of elke andere stof brand nooit zelf, het zijn altijd de gassen die door opwarming en uitgassing ontstoken worden, indien je een juiste mengverhouding hebt.

    Als je benzine en diesel bij elkaar gooit krijg je alleen een mengsel wat net zo snel brand als benzine aangezien de benzine nog steeds bij dezelfde temperatuur uitdampt, en als die dan brandt is de temp. wel hoog genoeg om de diesel ook aan te steken.

    Het is welzo dat diesel damp eerder brand als benzinedamp omdat de ontstekingstemperatuur lager is als benzine, dus je kan een brandende peuk in een bak benzine gooien en dan gebeurt er niets, en in een bak diesel ook niet, maar verwarm je de diesel en houd je er een brandende peuk bij dan zal die meteen branden, de temperatuur van de brandende peuk is nl. lager dan 420 C maar hoger als 270 c.

    meer is er eigenlijk niet te vertellen over benzine en diesel, ik hoop dat je genoeg weet.

    grtz

  • Vlinder

    Dan valt het dus allemaal ERG mee met het gevaar met het werken met deze vloeistoffen (tankwagen).

    Sowieso omdat we al met een dampretour werken natuurlijk … waardoor er dus (VEEEEELLLL) minder dampen vrij komen, indien de installatie natuurlijk goed werkt.

    Maar ik heb het in ieder geval dus op de cursus goed begrepen … het ging allemaal nogal snel zie je.

    En ik had er dieper op in willen gaan … maar als er verder niets te vertellen valt ;)

    De brandblustraining van ook KeiGAAF.

    Ik hoop het nooit in het eggie te hoeven doen overigens … ;)

  • Vlinder

    Op hoeveel meter zou zich zo'n ontstekingsbron kunnen bevinden???

    15 meter ….. 20 ? 30?

    En als de juiste mengverhouding aanwezig is … dan moet het er toch ZWAAR naar Brandstoffen ruiken of ???

  • Fireman+

    Hebben jullie al wel eens nagedacht over de GIFTIGHEID van benzine? Das misschien wel een groter gevaar

  • jetto

    Je hebt toch meer opgestoken van die cursus dan je zelf denkt hoor, want dat klopt ook weer, alleen hangt dat niet af van de mengverhouding, het voordeel van benzine is dat je het goed ruikt, dus als je het ruikt is er benzinedamp aanwezig, en hoe sterker hoe meer damp. Er zijn een ook aantal stoffen die brandbaar/explosief zijn maar wel reukloos zijn, daarom is er een bv. aan aardgas een reukstof toegevoegd, dus je ruikt geen aardgas maar je ruikt de reukstof.

    Wat betreft de afstand, een ontstekingsbron kan een gaswolk pas ontsteken als de gaswolk de ontstekingsbron bereikt, anders gebeurt er niet veel of het moet door aanstraling komen van een grote ontstekingsbron, waardoor de stof zijn zelfontbrandingstemperatuur bereikt.

    Het blijft natuurlijk opletten met een tankwagen, het blijft een gevaarlijke stof, je hebt een behoorlijke verantwoordelijkheid met zo'n wagen, wees daar van bewust, en doe alles volgens de regels. Anders loop eens binnen bij de brandweer en vraag naar de adviseur gevaarlijke stoffen, in bijv. rotterdam-rijnmond is dat DCMR, ik weet niet waar je vandaan komt maar overal zijn er wel mensen van de brandweer die je er wat over willen vertellen, en natuurlijk kan je er echt wel heel veel over vertellen maar om er hier zo diep op in te gaan heeft geen zin.

    En ja giftigheid, tuurlijk is benzine en diesel giftig, maar niet in hoge mate je valt na 1 snuifje niet meteen om, ik weet niet uit mijn hoofd wat de MAC. waarde is en, je moet het niet gaan snuiven of je handen er in gaan wassen, in bv. amerika zie je vaak van die rubber manchetten op de tankpistolen zitten tegen het vrijkomen van brandstofdampen tegen inademen en brand.

    Op de manier zoals de meeste mensen met benzine en diesel in aanraking komen, krijgt men zo weinig binnen, in ieder geval bepalen de geleerden wat voor ons aanvaardbaar is, maar hoe minder hoe beter, waarom zie je tegenwoordig geen bedienden meer bij de tankstations, dat is volgens mij ook vanwege ARBO niet meer toegestaan omdat men teveel brandstof dampen binnenkreeg.

    grtz

  • Vlinder

    Dank voor je uitvoerige reactie.

    Dat Benzine (en Diesel in nog mindere mate) Giftig is wist ik van de gevarenkaart, waarbij bij Benzine staat aangegeven dat ze licht giftig zou zijn. Voor mensen die regelmatig hun eigen luxewagen aftanken is dit nog niet zo'n probleem … anders wordt het natuurlijk als het werken met deze vloeistoffen je werk is. Maar daarvoor hebben we immers onze PBM's.

    En die gebruik ik ook. Ook het werken met een Dampretour-systeem voorkomt natuurlijk dat je wordt blootgesteld aan al teveel schadelijke dampen. Naast het Milieu-voordeel natuurlijk, vloeistof teruggewonnen wordt er nauwelijks = het kosten/baten plaatje gaat daar dus niet voor op. De grootste winst is dus de Gezondheids- & Milieu-factor.

    Je merkt het ook bij het laden want het ruikt daar nauwelijks naar Brandstoffen …. alleen als er een spill is geweest.

    Bijvoorbeeld tijdens het aankoppelen van de laadarm (reden dat ik sommige laadrekken meid overigens / en ja de laadarmkoppeling is laatst vervangen)

    Maar bij het werken met deze stoffen moet je domweg goed uitkijken. VOORKOMEN is vele malen beter dan genezen!

    Dus niet inademen en contact met de huid voorkomen.

    Brandstofdampen

    ** in Nederland (europa) hebben we aan de pomp een dampretour-installatie bij het tanken van Benzine.

    Dat voorkomt dus ook dat er damp het milieu in kan komen … & natuurlijk zeker ook vanwege het brandgevaar.

    Wat ik wel jammer vond van de cursus is dat die uit twee delen bestond: EHBO & Brandbestrijding

    Beter zou het zijn om daar TWEE cursussen van te maken zodat je op beide onderwerpen dieper kunt ingaan.

    Nu heb ik het gevoel slechts een beetje van beide te hebben gehad.

    Poetsdoeken

    Bij ons in de oplegger liggen ook poetsdoeken … nu zijn die niet voor eenmalig gebruik natuurlijk en we gebruiken ze om onze kist netjes te houden.

    M.i. zijn deze poetsdoeken (en vooral nu we meer richting de zomer gaan) brandgevaarlijk. Maar in vrijwel iedere oplegger vind je ze dus in de kist. Benzine verdampt natuurlijk snel …. maar Diesel blijft meer in de doeken zitten denk ik.

    Persoonlijk vind ik het vreemd dat er gebruikte poetsdoeken op deze wijze bewaard worden.

    * ik ben dus vrij nieuw in dit werk … *