spookrijdende brandweerwagen

• victor

op het hulpverleningsforum is een video te zien van een brandweerwagen die aan het spookrijden is.Echt bizar!!!

• Maarten Admiraal

FILMPJE

• jetto

onverantwoordelijk, ik kan geen reden bedenken wat rechtvaardigd dat je met 100 km/uur spookrijd op de vluchtstrook terwijl al het verkeer nog rijdt.

ongelooflijk wat een visite kaartjes van het desbetreffende korps zeg.

• Chris O.

Sluit me Jetto aan.

Dit is gewoon vragen om problemen, Als ik daar als manschap in die TS zou zitten dan wil ik er direct uit.

Je kan dit pas gaan doen als de politie al het verkeer heeft stilgezet en dit ook bevestigd heeft. Onverantwoord.

Dacht dat bij ons, de brandweer, de eigen veiligheid altijd bovenaan stond!! Blijkbaar in dit korps niet.

• Roef

Tja, het is Drenthe. Die staan niet echt bekend om hun strakke procedures.

• RvD

Zie ook dit artikel:

http://www.nu.nl/algemeen/1973409/spookrijdende-brandweerman-op-matje-geroepen.html

• Maarten Admiraal

Tja, Wat doe je?

Je bent onderweg, auto in de brand met 2 personen er nog in (snelheid is dus noodzakelijk), de AC zegt dat het verkeer is stilgelegd, je rijdt de oprit op en komt ineens toch verkeer tegen…..(wellicht was de verwachting het brandende voertuig na 50 meter tegen te komen)

- terugrijden? Je zult het eerste stuk achteruit op een autosnelweg moeten rijden, je zult een behoorlijk stuk om moeten rijden wat behoorlijk wat tijd kost.

- voertuig stilzetten? En dan wachten tot het verkeer alsnog is stilgelegd (of eventueel de twee rechterstroken zijn afgekruisd), ook dit zal behoorlijk wat tijd kosten

- doorrijden? Bij doorrijden kun je je nog afvragen met welke snelheid je dit doet. In het voorbeeld ben ik persoonlijk van mening dat dit met een veel te hoge snelheid gebeurt (stapvoets een idee?)

Hiermee wil ik niet beweren dat het goed te praten is dat er zo gereden is. Ik kan me echter wel de motivaties indenken die op dat moment gespeeld hebben. Het is een stuk autosnelweg die goed te overzien is.

Aan het verschil met de filmende vrachtwagenchauffeur te zien is, is mijn verwachting dat er harder dan 80 km/u gereden is. Als verkeer op de tegenovergestelde 120 km/u rijdt heb je het dus over een snelheidsverschil van meer dan 200 km/u…..Niet echt handig dus.

Zo zie je maar weer, wat wordt je beslissing? Ik verwacht niet dat ik hetzelfde gedaan had, ik vind het dan ook een slechte beslissing, ik ben echter wel benieuwd naar welke motivaties er op dat moment meegewogen zijn.

Even als advocaat van de duivel gezien, welke motivaties kun je nog meer bedenken om zo te handelen?……….iemand??

• R.

Heren

Volgens mij is het beleid bij de brandweer nog steeds dat eigen veiligheid boven aan de lijst staat.

De richtlijn brw ch zeg dat je niet harder mag rijden dan 20 km/uur boven de toegestane snelheid.

Zo zijn er nog veel meer van, maar het gezonde verstand zal toch ook wel luid in die vent zijn oren hebben geschreeuwd NIET DOEN?

Ik zou zo 1,2,3 niet kunnen verzinnen wat de reden kan zijn om 6 mensen zo in gevaar te brengen en dan praten we nog niet van de burger die eventueel bij een ongeluk met de ts betrokken had kunnen worden.

Mijn persoonlijke mening is dat er een onderzoek moet komen over het hoe en wat, ik schaam me voor mijn vrijwillige collega en zijn bevelvoerder die had namelijk in moeten grijpen.

Aan de andere kant lees ik ook dat het een leermoment is, laten we dit hopen voor heel brw Nederland.

Voor iedereen veilig thuis

groetjes

• Roef

Ik kan werkelijk niet één tactische dan wel een technische reden bedenken waarom je een Ts bemanning vol gas tegen het verkeer in zou moeten laten rijden. Wat ik wel kan bedenken is dat je op snelweg ook dubbelzijdig kan laten aanrijden. Lijkt me een stuk veiliger…………..

• robberd

Moeilijk moeilijk… van de andere kant ook weer niet, de regels zijn duidelijk. Ik keur het dan ook af, maar als je op de mobi hoort, voertuig staat in brand en er zitten volwassenen en kids in. Het ene uiterste tegen het andere uiterst. Ik zou het ook niet gedaan hebben. laat dat duidelijk zijn, maar ergens in mijn achterhoofd is er toch wel een beetje begrip.

laten we blij zijn dat het goed is afgelopen met de TS bemanning , en laten we ook hopen nooit voor dit soort keuzes te komen staan.